Néhány dolgot persze ajánlott átbeszélni a csapaton belül, ám nem mindig célravezető az, ha vezetőként feltárjuk a bennünk rejlő problémákat. Rögtön első körben felmerülhet a kérdés:
honnan tudhatom, hogy coach segítségére van szükségem?
"Vannak jelek, amelyekre érdemes odafigyelnünk - és nem feltétlenül szakmai, sokszor inkább érzelmi jelek ezek. Könnyen lehet, hogy túl stresszes valaki, vagy nagyon feszült, egyszerűen képtelen visszatartani magát, holott ez korábban nem volt jellemző rá.
Nem ritkán előfordult már, hogy valakinek dühkitörései voltak, eldobta a mobiltelefonját, egész egyszerűen azért, mert nem tudta már levezetni a felgyülemlett feszültséget.
Ezek a szélsőséges jelek. Ugyanakkor előfordulhat olyan is, hogy valaki képtelen kikapcsolni. Folyamatosan azt kapja vissza otthon a párjától, hogy nem figyel rá, ideges, vagy nem része a családnak" - magyarázza Korcyl Kinga, vezetőfejlesztő. Természetesen szakmai okok is sorakozhatnak a coach bevonása mellett. Ilyen lehet egy konkrét vezetői stratégia megoldása, vagy az, ha valaki nem találja a hangot a csapatával, alulmotiváltak az emberek, úgy érzi ellepik a napi feladatok, problémák.
Fontos leszögezni, hogy a coach nem pszichológus
- hangsúlyozza a szakember, így a vezetőfejlesztők nem foglalkoznak például a múlttal. "A coach felelőssége az, hogyha egy adott probléma már túlmutat a hatáskörén, tovább irányítsa a megfelelő szakemberhez a cochee-t. Az én praxisomban is előfordult már ilyen" - teszi hozzá. A két szakterület különbözik továbbá abban is, hogy míg pszichológushoz hónapokig, de inkább évekig is járhat az ember, addig coach-hoz fordulni azért is érdemes, mert viszonylag gyors megoldást kínál.
Érdemes komolyan venni a kiégés első jeleit is!
"Több olyan vezetővel dolgoztam, akik jó nevű cégeknél, megbecsült pozíciókban voltak, eredményesen végezték a munkájukat is, látszólag minden rendben volt, mégis annyira ki voltak borulva, hogy az öngyilkosságot fontolgatták. Ez már a kiégés utolsó fázisa, ám eddig is különböző fokozatokban jut el az ember" - magyarázza Korcyl Kinga. Intő jel lehet az, ha kedvetlennek, demotiválatlannak érezzük magunkat, főleg, ha huzamosabb ideig fennáll ez az állapot. "Fontos kezelni ezt az állapotot, mert önmagában csak rosszabb lesz. A vezetők arra vannak bekalibrálva, hogy megoldják a problémákat, legyen eredményes a működés és stabil a cég helyzete. Önmagukról viszont sokszor megfeledkeznek. Holott, ha önmagát nem tudja valaki rendben tartani, akkor a cégét sem. A fejétől bűzlik a hal - vagy éppen a fejétől nem bűzlik" - mondja.
Na igen ám, de vajon honnan tudhatja az ember azt, hogy jó szakemberhez fordult? Ebben segít a Business Drive alapítójának 5 pontja.
1. Ellenőrizzük, hogy a coach-nak van-e releváns tapasztalata!
Járjunk utána annak, hogy vajon dolgozott-e vezetőként. "A pozíció mellett érdemes arra is figyelni, hogy milyen eredményeket ért el, ezen a területen" - mondja Kinga. A releváns tapasztalat pedig már csak azért is hangsúlyos, hiszen ha nem érti pontosan a coach azt, hogyan is működik például az értékesítés, akkor hogyan is segíthetne pl. egy sales vezetőnek?
2. Hitelesen végzi-e a munkáját?
"Amellett, hogy, hogy a múltban ért-e el eredményeket, az is fontos, hogy abban a kilencven percben, amit eltöltünk vele, tud-e minket előrevinni. Nem az a lényeg, hogy minél többször találkozzon valaki a coach-csal, hanem az, hogy hatékony legyen az együtt töltött idő. Sőt, azon túl is eredményes legyen a közös munka. Vagyis a jó coach tud adni olyan anyagokat, amelyek az adott vezető adott problémáira nyújtanak választ, vagy ahhoz jelentenek segítséget. Ezek lehetnek könyvek, Youtube-videók, cikkek, feladatok. A hitelesség szerintem azt jelenti, hogy tud olyan olvasnivalót biztosítani, amivel otthon, a saját tempójában is haladhat a vezető."
3. Ragaszkodik a pontosan meghatározott célhoz.
"Ez alapvető fontosságú, ám néhány coach mégis elköveti azt a hibát, hogy ügyfelével közösen nem SMART célt tűz ki vagy nem tárja fel a gyökér problémát. Lehet, hogy ennek meghatározása gyorsan megtörténik, ám az is előfordulhat, hogy a felszínre hozásához több alkalom is szükséges. Erre nem szabad sajnálni az időt. Ha pedig megvan a cél, fontos, hogy ne veszítsük el a fókuszt. Előfordul, hogy egy napi, aktuális probléma megoldásába annyira belemerülnek, hogy végül az egész folyamat félrecsúszik. Értelemszerűen közbejöhet 1-2 fontos változás, vagy mellékút, de alapvetően a kitűzött cél felé kell haladni. Ehhez a probléma megfelelő feltárására, majd a megoldáshoz vezető út megtervezésére van szükség."
4. Kézzelfogható dolgot ad.
"A coach nem mondja meg a tutit, nem feltétlenül tanácsot ad, viszont a jó coach kihozza az emberből a legjobbat, ami benne rejlik. Úgy szembesít a problémával, hogy azok megoldhatók lesznek. Olyan kapaszkodókat nyújt, amelyekkel előre jut a vezető. A jó coach nem csak elméletben erős, de úgy nyújt segítséget, hogy az a gyakorlatban is átfordítható legyen. Másnap bemegy az ember a cégéhez és már tudja is alkalmazni a hallottakat."
A coach van értünk, nem mi vagyunk a coach-ért!
"Amikor vezetőkkel beszélgettem korábbi tapasztalataikról, többen megjegyezték azt, hogy bizalmatlanok a coach-okkal szemben a rossz élmények miatt. Többször úgy érezték ugyanis, hogy a coach nem értük van, nem velük együtt dolgozik, hanem csupán a feladatra figyel. Nem szentel energiát és figyelmet a feladat mögött lévő emberre, a vezetőre. Fontos, hogy egy coach ne csak tárgyként kezeljen minket, hanem érezzük azt, hogy az embert is látja bennünk! Szerencsére egyre több kiváló szakemberrel találkozhatunk."
+1. Az idő.
"Ahogy már korábban is említettem, a coaching folyamat nem olyan, mint egy terápia egy pszichológussal, nem az a cél, hogy hosszan elhúzódjon. 5-10 alkalom elegendő szokott lenni arra, hogy megoldjuk a stratégiai kérdéseket. Ha túl sok ideig akar minket a folyamatban tartani a coach, az nem jó jel. A coaching lényege, hogy megoldják a dolgokat és a vezető az adott témában önjáró legyen. Ilyen egyszerű!"