Ha valaki az 5G technológia nyújtotta előnyökre kíváncsi, nem feltétlenül kell messzire utaznia ahhoz, bár az is igaz, nem árthat némi kiránduiókedv. Magyarországon például Zalaegerszegen lehet találkozni a megoldással.
Ahogy az Origo ebben a cikkében megírta, a Magyar Telekom január végén elindította az első szabványos 5G állomását Zalaegerszeg belvárosában. Az ott található állomás a 3,7 gigahertzes teszt spektrumot használja.
A valós körülmények között működő, gigabites sebességre képes teszthálózat szabványosított 5G rendszerrel valósul meg, és kereskedelmi bevezetésre érett 5G hálózati eszközöket használ.
A tesztüzem célja, hogy a Telekom megismerje az új technológia meglevő hálózatokkal való együttműködésének kihívásait, és ezzel időben felkészüljön a majdani integrációjára.
Akik viszont az Egyesült Királyságban, Manchesterben, pontosabban annak repülőterén járnak, biztosan nem fognak unatkozni, míg gépük indulására várnak. Itt a Vodafone indította el épp a napokban "blast pod"ját az 1-es terminálon.
Az utasok itt hagyományos eszközeikkel képesek csatlakozni a rendszerhez, amelyben egy speciális eszköz felel a 4G-nél mintegy négyszer gyorsabb átviteli sebességért. Ezzel a várakozók akár teljes filmeket is megnézhetnek online, vagy le is tölthetik azokat - igen gyorsan -, amíg várakoznak.
A Vodafone egyelőre kísérleti jelleggel biztosítja a hozzáférést Manchesterben, a 2018 áprilisában lezajlott sikeres tesztek után.
A cég a következő évben tervezi szélesebb körben bevezetni a szolgáltatást, írja a Techradar.
A manchesteri az első repülőtér, ahol 5G hozzáférést kaphatnak az utasok, az első ilyen vasútállomást viszont Kínában kell keresni. Az Asia Times arról ír, hogy Sanghaj Hongqiao pályaudvarán hivatalosan is megkezdődött a másodpercenkénti akár 1,2 gigabites átvitelre képes hálózat kiépítése.
Ez azt jelenti, hogy az ezen névleges csúcssebességet kínáló hálózaton átlagosan kevesebb mint 20 másodpercbe telik majd egy 2 gigabájt fájléméretű, nagyfelbontású film letöltése.
A hozzáférést biztosító, beltérre ajánlott 5G-eszköz egyébként úgy lóg a mennyezetről, mint egy villanykörte. Hatótávolsága 25-30 méter, így a teljes pályaudvar lefedéséhez nagyjából 1000 darabot kell abból beszerelni. A tervek szerint ez idén teljesül is, így 2019 vége a teljes pályaudvaron biztosított a szédületes adatátviteli sebességű hozzáférés. A sávszélesség elősegíti a robotok alkalmazását is a területen, melyek - mesterséges intelligenciával felvértezve - hatékony segítséget jelenthetnek a forgalomirányításban és más, pályaudvarokon felmerülő feladatokban is.