Az elkövetkező évek gyökeres változásokat hoznak a pénzforgalmi szolgáltatások terén. Az EU irányelveknek megfelelően
a bankok kötelesek lehetővé tenni az azt engedélyező ügyfelek számára, hogy online módon elérhető folyószámláról történő átutalások esetén harmadik fél szolgáltatásait vegyék igénybe, továbbá a számlainformációkat összegyűjtő, és prezentáló harmadik felek számára, térítésmentesen elérhetővé kell tenniük az ügyfelek online folyószámláira vonatkozó számlainformációkat
(így a számlaegyenleg- és pénzforgalmi tranzakciós adatokat). Az EU hosszabb távon azt várja ezektől az intézkedésektől, hogy ösztönözni fogják a versenyt és az innovációt a pénzintézeti szektorban.
A szóban forgó harmadik felek lehetnek más bankok vagy nem banki szereplők (például fintech cégek, kiskereskedők és technológiai vállalatok).
Az ügyfelek kifejezett engedélye birtokában az ilyen harmadik felek fizetést kezdeményezhetnek, számlainformációt gyűjthetnek és jeleníthetnek meg a számlatulajdonos ügyfél részére, ezáltal versenyt teremtve az ugyanilyen célt szolgáló elektronikus és mobil banki megoldásoknak.
Az őket erre majd felhatalmazó K&H ügyfelek érdekében a K&H a nála vezetett bankszámláikhoz való pénzforgalmi és információs célú hozzáférést egy erre a célra létrehozott, un. dedikált, nyílt interfészen (K&H open API - application programming interface) fogja biztosítani.
Miért fontos a nyílt bankolás?
Képzelje el, hogy a jelenlegi bankolási szokásaitól gyökeresen eltérő módon fog majd kapcsolódni a pénzügyi szolgáltatásokhoz nagyon rövid időn belül, akár már az idei év végén is. A fintech cégeknek nevezett pénzügyi startupok, de akár maguk a bankok is "rabolhatnak" más banktól ügyfeleket, méghozzá pontosan célozva, immár az ügyfél konkrét számlaforgalmi szokásainak megfelelően. Persze ahhoz, hogy az ügyfelek tranzakcióit lássák ezek a fintech cégek vagy más bankok, szükséges lesz egy engedélyt adnia az ügyfélnek, enélkül tehát nem lehet majd megismerni az érzékeny adatokat.
Az új szolgáltatók úgy tudnak majd olcsóbb, kedvezőbb szolgáltatást, vagy akár csak jobban áttekinthető felületet kínálni az ügyfeleknek, hogy azok valójában az eredeti bankjuknál is maradhatnak, kicsit hasonlóan a hazai távközlésben a 2000-es években megtapasztalt szolgáltatóválasztáshoz. Az új cégek - melyek hangsúlyozzuk, bankok is lehetnek, melyek megérezve az idők szavát, "fintech módba" kapcsolnak -, várhatóan a jelenleginél jóval erőteljesebben fognak az átláthatóságra és az ügyfélélményre koncentrálni.
Ezek a változások akár már idén szeptembertől elindulhatnak, de ennek az egész Európai Unióban bekövetkező piaci reformnak a hatása várhatóan csak a következő években teljesedik ki. Olyan mértékű változásról van szó, hogy az már ma valószínűnek látszik, hogy a bankszolgáltatások többé már nem lesznek olyanok, mint eddig.
A K&H Bank mostani bejelentése ehhez a világhoz viszi közelebb az ügyfeleket.
Mindezek megvalósítása érdekében a K&H Magyarországon az elsők között 2019. február 28-án megnyitotta a második pénzforgalmi irányelv (PSD2) által meghatározott, az új típusú szolgáltatók számára a tesztkörnyezetet és fejlesztői portált. A portált a PSD2 irányelvvel összhangban és a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően angol nyelven alakították ki. A portál célja, hogy segítsen eligazodni a kifejezetten banki adatok lekérdezésére, fizetés kezdeményezésre kialakított nyílt interfészen harmadik felek számára, valamint támogatást nyújtson nekik a fejlesztés időtartama alatt. A tesztkörnyezet hozzáférése regisztráció köteles.
„A nyílt bankolás komoly hatással lesz az életünkre, és vezető pénzügyi szolgáltatóként természetes, hogy a K&H minél előbb meg kívánja ragadni az új irányelvben rejlő lehetőségeket, és biztosítani szeretné, hogy ügyfelei könnyen és gördülékenyen tudjanak élni ennek lehetőségeivel. A tesztkörnyezetnek az elsők közötti megnyitásával nagy lépést tettünk a 2019. szeptemberi PSD2 éles indulásának való megfelelés felé. A további közös innováció érdekében nyitottak vagyunk az együttműködésre más piaci szereplőkkel, legyen szó akár fintech vállalatokról, akár más pénzügyi szolgáltatókról. Már jelenleg is aktívan dolgozunk együtt fintech cégekkel, valamint a pénzügyi szektorban, és azon kívül működő harmadik fél partnerekkel" - mondta Németh Balázs, a K&H Operáció, technológiák és lakossági hitelkezelési divízió vezetője.
A fejlesztői portál az alábbi címen érhető el.