Ijesztő méreteket ölt a brit gyerekek elhízásának mértéke, ezért az Egészségügyi és Szociális Minisztérium nyilvános konzultációt hirdet a szükséges és lehetséges tennivalók megvitatására.
Ennek középpontjában egy régen látott szigorúságú kormányzati intézkedés terve áll.
Ennek értelmében,
este 9 óra előtt valamennyi televíziócsatornán megtiltanák a gyorséttermi ételek, és általában az egészségtelen élelmiszerek reklámját, és nem lehetne ilyen hirdetést megjelentetni internetes oldalakon sem.
A rendelkezés kiterjedne a közösségi média felületeire, valamint az online streaming szolgáltatásokra is.
Úgy tűnik, a helyzet valóban nem tűr halasztást.
A friss felmérések szerint minden három iskolás gyermekből egy túlsúlyosan vagy elhízva fejezi be az általános iskolát. A túlsúly pedig később számos további egészségügyi probléma és kockázat forrása lehet.
Egy ilyen szabály bevezetése valószínűleg alapjaiban rendezné át a televíziózás és az internet világát a briteknél. A gyorséttermi ételeket már 2007 óta tilos reklámozni a gyerekműsorok ideje alatt, de a műsorszolgáltatást felügyelő szerv, az Ofcom szerint, a fiatalabbak 64 százaléka tévézése alatt olyan műsorokat fogyaszt, melyet nem a korosztályának szántak.
Egy modellezés szerint, heti egy plusz gyorsétel reklámjának megtekintése a gyermek 6 éves korára oda vezet, hogy évente 18 ezer többletkalóriát fog bevinni a szervezetébe. Ez a mennyiség óriási, azzal egyenértékű, mint 60 sajtburger vagy 70 Mars szelet elfogyasztása egy év alatt.
Az elmúlt években több intézkedés is napvilágot látott a gyorsételek reklámozásának visszaszorítása érdekében. Ahogy az Origo arról beszámolt, idén februártól tilos ezek reklámja a londoni tömegközlekedési járműveken, de más városok is hasonló korlátozásokat terveznek.
Az elmúlt években több egészségügyi szakember, vezető politikus vagy ismert személyiség hívta fel a figyelmet a probléma fontosságára. A tévés sztárséf, Jamie Oliver egyenesen úgy fogalmazott:
Ha nem találunk hatékony megoldást gyerekeink egészségének megőrzésére, a brit gyerekek rövidebb ideig fognak élni, mint szüleik.
Ezt a nézetet többen osztják, és azért fontos, mert ha ez így történik, az egy évtizedek óta tartó tendencián változtatna. A XX. században ugyanis a rohamos egészségügyi, technológiai és infrastrukturális fejlődésnek köszönhetően, a felnövekvő generációk tagjai mind hosszabb életre számíthattak, mint szüleik. A gyorsételek azonban ezt a briteknél megfordíthatják.
Sokan egyetértenek abban, hogy ebben a reklámoknak óriási szerepe van. Rágcsálnivalók, cukros üdítők reklámjára a legnagyobb brit cégek egy év alatt 143 millió fontot, azaz mintegy 54 milliárd forintot költenek. Ezzel szemben a kormány 5 millió fontos keretből promotálja az egészséges élelmiszereket.
A most bejelentett, tervezett tiltás nem vonatkozna a vajra, az olívaolajra vagy a húsokra, mint alapvető élelmiszerekre.
A tervezet azzal együtt látott napvilágot, hogy a brit Munkáspárt alelnöke, Tom Watson, erőteljes szavakat használva, nekiment a McDonald's újabb promóciójának Twitter-oldalán, melynek reklámjai a „többet és nagyobbat, többször” szellemében készültek. A politikus azt kérte a cégtől, ne indítsák el a tervezett kampányt.
A McDonald's angliai szóvivője úgy reagált, hogy idén a cég elsősorban a zöldségekre, salátákra koncentrál, és átalakítják a „válts nagyobbra” üzenetet is azoknál. A cég munkatársa azt is közölte, éttermeikben és a termékek csomagolásán is egyértelműen feltüntetik az egyes ételek tápértékadatait, és újragondolják menüiket is, csökkentve a hozzáadott zsírok, a só és a cukor mennyiségét.