A Virgin Atlantic eltörölte azt a szabályozását, miszerint az alkalmazásában álló légiutaskísérők közül a nőknek kötelező magukat sminkelniük szolgálatba állás előtt - írja a The Guardian. Igaz, viszont ha a smink mellett döntenek, akkor csak a társaság által előre meghatározott színekből válaszhatnak, amik illenek a Sir Richard Branson alapította vállalat arculatához. A társaság mostantól pedig nőknek tervezett nadrágot is beemel a légiutaskísérők egyenruhái közé.
A társaság alelnöke azzal indokolta döntésüket, hogy "meghallották munkatársaik hangját", és ezzel kívánják biztosítani számukra azt, hogy munkájukat a jelenleginél komfortosabban, megjelenésüket illetően nagyobb választási szabadsággal tudják végezni. Ugyanakkor az ajakrúzs használata továbbra is belső irányelvként ajánlott a női kabinszemélyzeti tagok számára.
Mindennek a változtatásnak azért van jelentősége, mert az iparági szabványok és a hagyományos légitársaságok belső irányelvei alapján, a smink nélkül, esetleg szoknya helyett formanadrágban dolgozó női személyzeti tagok látványa nem éppen megszokott.
Míg az olyan diszkont társaságok, mint a Ryanair vagy az easyJet, viszonylag rugalmasak dolgozóikkal szemben e tekintetben, a nemzetközi utakat repülő vállalatok többségénél a formaruhán túl elvárás az előre lefektetett irányelvek szerinti smink viselése.
Ez pedig azért lényeges, mert
a polgári légi közlekedés épp azzal a globális kihívással küzd, hogyan tudna még több női munkavállalót magához csábítani.
Ahogy az Origo megírta, minden iparági előrejelzés a polgári-kereskedelmi repülés erősödését vetíti előre. A cégeknek légiutaskísérők mellett pilótákra is szüksége van, és ebben a hagyományos férfi munkakörben is egyre szívesebben látnák a nőket. Azért viszont, hogy a nők szívesen vállaljanak munkát ezeken a területeken, a cégeknek tenniük is kell. Ennek lehet eszköze a nagyobb szabadság biztosítása számukra a munkavégzés során követendő megjelenésüket illetően.
A világ vezetői légitársaságai közül a Qatar Airways nemrégiben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetségben jelentette be, hogy
mindent megtesz a női foglalkoztatottak arányának emeléséért.
Ugyanakkor épp ez a cég volt az, amely korábban hatalmas rossz pontot szerzett azzal, hogy megszüntette egy várandós légiutas kísérő munkaviszonyát, a Virgin-ről pedig az a hír járta korábban, hogy nem éppen a nemek közötti munkahelyi egyenlőség nehéz súlyú bajnoka. Ez utóbbi rossz PR-értékét kívánta ellensúlyozni Richard Branson néhány éve egy akciójával, amikor női utaskísérőnek sminkelve magát, e módon végigrepült egy utat, kiszolgálva az utasait.
Egy másik nagy cég, a British Airways szintén ellentmondásos intézkedéseiről ismert. Az egyik sokat támadott szabálya szerint a nők esetében a szülési szabadság idejére a fizetés 90 százalékát megvonják, annak ellenére, hogy 2018-ról rekordprofitot, 2 milliárd fontot jelentettek. Az általános sminkelési előírás továbbra is érvényben van náluk női utaskísérőikre, bár 2015-ös belső irányelvük szerint az elvárt minimum az ajakrúzs, a szempilla sminkelése, valamint az esetleges bőrhibák eltakarása valamilyen kozmetikai termékkel.
2016-tól megszüntették a nadrágviselés tilalmát.
A szülő nők esetében ennél kismamabarátabban viselkedik az easyJet, amely 6 hétre a fizetés 90, további 12 hétre a fizetés 50 százalékát folyósítja alkalmazottjainak. A Virgin Atlantic-nál most a törvényi minimumot kapják a szülési szabadságra vonuló nők, júliustól viszont a fizetés 100 százalékát járandóságként.
A British Airways viszont e tekintetben kedvezőtlenebb szabályozása ellenére is bízik női pilótákat toborzó kampányuk sikerében. A cég jelenleg mintegy 300 női pilótát foglalkoztat.