Hazánkban mintegy 122 ezer olyan vállalat található, amelynek kizárólag női vezetője van. Ugyanez a szám a férfiak esetében több, mint 270 ezer. Vagyis a nők vállalkozási hajlandósága egyfelől messze elmarad a férfiakétól, másrészt a nagyvállalati felsővezetőknél is mélyen alulreprezentált a női nem.
A nők, illetve férfiak által vezetett cégek pénzügyi adatait elemezve igen jól látszik, hogy a nők irányítása alatt álló cégek nem hoznak rosszabb eredményeket, mint az erősebbik nem által vezetettek.
– fejtette ki Tóth Tamás, az OPTEN Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: „Mindkét esetben a cégek több, mint fele növelni tudta bevételét, egyharmaduknak csökkent, míg 16 százalékuk stagnált."
A férfiak által vezetett cégek átlagos mérete nagyobb – alkalmazotti létszám alapján 1,7-szeres, míg árbevétel tekintetében 2,5-szeres az arány a gyengébbik nem által irányított vállalkozásokhoz viszonyítva.
Érdemes azonban külön figyelmet szentelni annak a ténynek, hogy 2 egyforma méretű cég kockázati besorolása jellemzően a nők által vezetett cégeknél kedvezőbb.
Talán óvatosabbak, talán kockázatkerülőbbek, azonban ez növekedési adataikra nem hat negatívan – csak a csődesélyükre pozitívan.
A Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatás 2017-es felmérése szerint a hazai, legalább három főt foglalkoztató és legalább 50 millió forintos éves árbevétellel rendelkező kkv-k ügyvezetői, tulajdonosai 82 százalékban férfiak. A férfi vezetők sokszor már a pozícióért vívott harcok során is asszertívebbek, erősebb az önérvényesítésük és ezen csak tovább torzít a széleskörben elterjedt „a férfiak jobb vezetők" vélekedés. Pedig mennyivel eredményesebbek a vegyes vezetésű cégek.
A vegyes vezetésű cégek csődkockázata jelentősen elmarad nem csak a férfi, hanem a tisztán női vezetésű cégekétől is.
Az ilyen cégek felszámolás alá kerülésének esélye 40 százalékkal alacsonyabb az országos átlagnál. Ráadásul ezeknek a cégeknek a háromnegyede tudja megtartani vagy növelni árbevételét évről évre, ami teljes hazai viszonylatban csak a cégek kétharmadának sikerül.
A hölgyeknek tehát – gazdasági statisztikai adatok alapján – a hagyományos női szerepek mellett meghatározó helye kell legyen a vállalkozói, cégvezetői világban is. A mindkét szerepben helyt álló nők igazi példaképpé válhatnak azáltal, hogy rámutatnak, nem kell lemondani sem a karrierről sem a családról, meg lehet találni az egyensúlyt.