A kongói főváros egyik bevásárlóközpontjában lehet összefutni Freddel, a Vodacom Congo robotalkalmazottjával, amint a cég kirendeltsége előtt cirkál és beszélget a potenciális ügyfelekkel. Akik a hírek szerint odáig vannak Fredért, és inkább közös fotókat készítenek vele, és csak másodsorban kíváncsiak ajánlataira.
A kongói távközlési szolgáltató mérnökei tervezte, orosz szakemberek által beprogramozott robotot ugyanis azért állították munkába, hogy ezzel is csökkentsék az alkalmazottak számát. Fred magabiztosan válaszol a legtipikusabb ügyfélkérdésekre a cég szolgáltatásait illetően, s persze értékesíteni is próbál a leendő ügyfeleknek.
Ezzel ő az első robot, akire a távközlési cég hivatalosan is ügyfélmenedzserként tekint.
A helyszíni riportok szerint a vásárlók nagyon kedvelik Fredet, bár pár fejlesztésnek örülnének a robottal kapcsolatban. A Vodacom Congo egyik képviselője ezzel kapcsolatban azt mondta, szakembereik már dolgoznak azon, hogy Fredet még "közvetlenebbé" tegyék, és hogy egyre inkább személyre szabott válaszokat tudjon adni az érdeklődőknek.
A közösségi médiában ugyanakkor nem ennyire népszerű Fred. Sokan azt kifogásolják, nem túl jó ötlet alapvetően emberek által végzett munkára mesterséges intelligenciát alkalmazni ott, ahol
a hivatalos munkanélküliségi ráta még 2014-ben is 43 százalék volt.
Ez ugyanis az utolsó év, amiről az ország hivatalosan közölt munkanélküliség statisztikai adatokat.
S miközben Fred a bevásárlóközpontban végzi munkáját, az ország keleti felén ebolajárvány tombol. Erről a helyzetről ebben a cikkében írt az Origo.