Néhány éve a szépségápolás és a kozmetikai ipar világában óriási divattá váltak az ouddal készített termékek. A sötét és nagyon intenzív illatú anyag a világ egyik különösen értékes, igen ritka alkotóeleme ezeknek a készítményeknek.
De mi is az az oud, és miért ilyen értékes?
Az oud nem más, mint az agarfa gyantája, amelynek képződésében egy penészfajta játssza a döntő szerepet. A faféle ezzel az anyaggal védekezik egy gombafajta elszaporodása ellen. A Közel-Keleten, illetve az arab országokban oud-ként, Kínában agar-, Indiában aloes-fa néven ismert a növény. A folyamat biológiai értelemben is nagyon különleges, mivel ritkán zajlik le, ezért az ennek során keletkező fagyanta nagyon értékes.
Felhasználásának pedig igen érdekes, nemenként eltérő tradíciója van.
A közel-keleti országokban a férfiak régen olajos állagúvá alakítva, illatszerként használták a gyantát, míg a nők az agarfa forgácsát meggyújtva, elfüstölve hagyták, hogy a felszabaduló aromák átjárják öltözéküket, illetve hajukat.
Az oud felhasználása ma is fontos az arab országokban és Indiában, és egyre inkább a nyugati országok kozmetikai trendjeiben is. A gyanta, pontosabban az abból kivont olaj alkalmazását a termékgyártásban az erre specializálódott vállalatoknál oldják meg.
Az emberek azt mondják, apámhoz valósággal beszélt az oud, ő pedig képes volt fajtáit számos ismertetőjegy és minőség alapján elkülöníteni"
- mondja Abdulla Ajmal, aki az Egyesült Arab Emírségek egyik cégének, az Ajmal Perfumesnak az igazgatója.
Az ára ugyanakkor nemhogy csökkenne, hanem a kereslet miatt még nő is. Ennek oka, hogy az oudból csak igen korlátozott mennyiség áll rendelkezésre.
Egy kilogramm fa 1 milliliter gyantát ad.
Könnyen belátható, hogy még egy aprócska, 12 milliliteres üvegcse megtöltése sem egyszerű feladat,
aminek így az ára a csillagászati 3000 dollárt, azaz a mintegy 840 ezer forintot is elérheti.
A kereslet miatt, csak az említett cég évente mintegy 40 tonna, ouddal telített fát importál a termőterületekről.
"Az illat karaktere attól is függ, honnan származik a fafajta, amiből a gyantát, majd az olajat kinyerjük. Az indiai változatoknak inkább kicsit földesebb a karakterük, a távol-keleti változatok kicsit füstösebbek, de a lényeg az, hogy a különbségek ellenére is jó minőségűeknek kell lenniük" - magyarázza Ajmal.
Az Emirátusokban inkább az indiai oud a kedvelt, míg Szaúd-Arábiában a kambodzsai eredetűeket részesítik előnyben - teszi hozzá a szakember.
A globális divatcégek és parfümgyártók pedig nemrégiben elkezdték beemelni az oudot termékgyártásukba, noha az eddig csak kifejezetten a kézműves, úgynevezett niche parfümök világában volt széles körben ismert.
Egy Franciaországban dolgozó parfümtervező, Ali Al Jaberi megjegyzi: az oud iránti érdeklődés a változó fogyasztói igényeket mutatja. Egyúttal megerősíti azokat a tendenciákat, miszerint a személyre szabott, egyedi illatoknak egyre nagyobb jelentősége van a tömegesen gyártott illatszerek világával szemben.
"A kézműves parfümök térhódítása és a növekvő érdeklődés azok iránt elképesztő mértékű, ami nagy cégeket is arra ösztönöz, hogy részt vállaljanak a fogyasztói igények kielégítésében" - mondja Ali Al Jaberi, az AJ Arabia alapítója.
„A niche parfümök olyan minőségi parfümöket takarnak, amelyek kizárólag a minőségről, nem a tömeggyártástól szólnak" - tette hozzá.
Egyes szakértők pedig hozzáfűzik: az oud példája mutatja, hogy valószínűleg az egyedi, kézműves parfümök lesznek a jövő illatszergyártásának sikertermékei.