Újra a levegőben néhány problémás Boeing-gép, miközben perlik a céget

Seattle, 2019. április 11.
Az indiai székhelyű Jet Airways légitársaság megrendelésére épített Boeing 737 MAX 8 repülőgép próbaútjának végén leszálláshoz készül az amerikai repülőgépgyártó seattle-i repülőterén 2019. április 10-én. A próbarepülések és más
Az indiai székhelyű Jet Airways légitársaság megrendelésére épített Boeing 737 MAX 8 repülőgép próbaútjának végén leszálláshoz készül
Vágólapra másolva!
Már nemcsak a légitársaságok visszamondta megrendelések és kártérítési igények, hanem saját részvényeseik miatt is fájhat a feje a Boeing vezetésének. Miközben egyre komolyabb vizsgálatokat folytatnak a cégnél a közelmúltban történt légikatasztrófa okán, a vállalat földre parancsolt 737 Max-8 és Max-9-es típusú gépei még mindig nem szállíthatnak utasokat. Most pedig - írja a Reuters - kisrészvényesek egy csoportja is a vállalat ellen fordult.
Vágólapra másolva!

Ahogy az Origo az Etiópiában történt katasztrófa után megírta, a Boeing minden valószínűség szerint igen hosszú vesszőfutás elé néz, mivel fél éven belül a második gépe zuhant le, valószínűleg típushiba miatt, ugyanabból a szériából. A Max-8-as és 9-es változatokat a szerencsétlenség utáni néhány napban a világon mindenütt a földre parancsolták, és lent is tartják azokat eddig a pillanatig. Több légitársaság ugyanakkor már jelezte: a gépek használatának kiesése miatt kártérítési igénnyel fognak az amerikai vállalatnál élni, más cégek pedig megszellőztették, hogy elállnak a további, azonos típusú gépek megvásárlásától. A Boeing nemrég elismerte, hogy a Max-gépek katasztrófája visszavetette teljes rendelésállományukat. Egy éve még 180 megrendelést kaptak az első negyedévre, idén viszont már csak 95-öt, Max-gépekre pedig egyet sem.

Az indiai székhelyű Jet Airways légitársaság megrendelésére épített Boeing 737 MAX 8 repülőgép próbaútjának végén leszálláshoz készül Forrás: MTI/AP/Ted S. Warren

Áprilisban már nemcsak a cégnél, hanem az illetékes amerikai hatóságnál is vizsgálatok folytak, hogy kiderítsék, történt-e esetleg mulasztás a típus engedélyeztetési eljárásánál. A cég pedig optimista, a befektetőket és az utazóközönséget megnyugtatni szándékozó közleményt adott ki, melyben azt jelezték, a gépek szoftverfrissítésével megoldódik a probléma, és a Max-család gépei újra repülhetnek majd.

Ám a vizsgálatok még folynak, sőt, a legutolsó információk szerint még hosszú heteket igénybe vesz a jelzett szoftverfrissítés, illetőleg annak légiügyi hatósági engedélyeztetése.

A Boeing jelenleg is próbarepüléseket folytat a problémás típusok legyártott gépeivel, melyeket a légitársaságok rendeltek meg a vállalattól.

A próbarepülések és más, utas nélküli repülések Seattle térségében folytatódnak, ahol a géptípust gyártják, de utassal sehol a világon nem szállhatnak fel ezek a gépek az amerikai közlekedési minisztérium elrendelte vizsgálatok lezárultáig.

A spanyolországi székhelyű Air Europa légitársaság megrendelésére épített Boeing 737 MAX 8 repülőgép próbaútra készül felszállni az amerikai repülőgépgyártó seattle-i repülőteréről Forrás: MTI/AP/Ted S. Warren

Eközben a chicagói székhelyű vállalatnál arra készülnek, hogy hamarosan perek és eljárások sokaságát indítják ellenük, nemcsak a légicégek, hanem például az áldozatok hozzátartozói.

Ám perlik a céget a Boeing-részvényesek is, legalábbis egy csoportjuk már be is nyújtotta keresetét a chicagói szövetségi bíróságon.

A felperesek azért indítottak eljárást, mert a cég piaci értéke a március 10-én történt katasztrófa után két héttel 34 milliárd dollárt zuhant.

A fő felperes azt mondja: ő maga 300 darab részvényt vásárolt március elején, amin nemrég csak veszteséggel tudott túladni.

A pert elindítók név szerint vádolták meg az okozott kárukért a Boeing vezérigazgatóját, Dennis Muilenbugrot, valamint a pénzügyi igazgatót, Gregory Smitht.

A vádiratban az áll, hogy a Boeingnél fontosabb volt a profit, mint az, hogy biztonságos gépeket dobjon piacra a cég a 737 Max családdal.

A felperesek szerint a Boeingnél mindennél előbbre való volt, hogy versenyelőnybe kerüljenek az ősi rivális Airbusszal szemben, pedig ha nem ezt erőltetik, néhány, eddig extraként kínált eszközzel megelőzhették volna mindkettő, a típussal történt katasztrófát.

A Reuters megkereste a vállalat szóvivőjét, Charles Bickers-t, ő azonban egyelőre nem kívánta kommentálni a kisrészvényesek által indított keresetet.

A Norwegian Air 737 800-as gépe: a pilóták jobban kedvelik ezeket a régebbi típusokat, mint a Max-család gépeit Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A Bloomberg pedig friss hírként ír arról, hogy a Boeing háza tájáról kiszivárgott egy dokumentum, amelyben a cég egyes repülőterek megközelítésére "nem ajánlottnak" nevezte a 737 Max 8-as gépeket. A cég szerint, a típus nem használható "magas/forró" reptereken, ami azt jelenti, hogy egyes, magasabb tengerszint felett épített repülőtereknél, bizonyos környezeti tényezők (hőmérséklet, páratartalom) fennállásakor, a gépek teljesítménye romlik. A magasabban fekvő repülőterek rövidebb kifutópályával rendelkeznek, így ez a pilótától is más fel- és leszállási technikákat kíván, amelyeknek nyilvánvalóan korlátokat szab a gép műszaki paraméterei.

A cég nyilatkozatban ismerte el korábban, hogy a 737-esek korábbi változatai jobb teljesítményt nyújtanak a "magas/forró" repülőtereknél, mint a Max 8-as gyártmányok.

S bár az etiópiai repülőtér, amelyhez közel a márciusi katasztrófa történt, nincs a Boeing által megadott kritikus magassági tartományban, egy, névtelenséget kérő 737-es pilóta, aki gyakran repült a denveri repülőtérről, azt nyilatkozta a Los Angeles Timesnak, hogy ezeknek a gépeknek a teljesítménye érzékelhetően romlik nagyobb magasságokban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!