Egyelőre még nem teljesen tisztázott, mikor fog tőzsdére lépni az orosz Yandex fuvarmegosztó vállalat, de a cég vezérigazgatója, Greg Abovsky a CNBC-nek úgy nyilatkozott, az üzlet továbbra is tervben van.
Hozzátette, a pontos időzítést egyelőre még nem határozták meg, de a cél az, hogy a társaság kellően felkészült legyen a lépésre, vagyis
azt szeretnék, ha valóban a legjobb pillanatban történne meg a kezdeti nyilvános részvénykibocsátás (IPO).
Ennek jegyében a Yandex folyamatosan konzultál befektetési bankokkal, de szorosan követik nemcsak az amerikai rivális Lyft részvényeinek teljesítményét, de a közeledő Uber IPO-val kapcsolatos híreket is.
Az amerikai Lyft a múlt hónapban ment tőzsdére, és
bár a részvényeit eredetileg 72 dolláron kínálták, manapság 57 dollár körül forog a papír.
Noha a Yandex és a Lyft tevékenysége elég sokban hasonlít, Abovsky közölte, nem aggódnak túlságosan az amerikai cég gyengélkedő teljesítménye miatt. Jelezte azonban, ezzel együtt is fontos tanulni a Lyft esetéből, noha számos fontos eltérés van a két cég között.
Az egyik lényeges eltérés, hogy a Yandex egyértelmű piacvezető Oroszországban,
míg a másik, talán ennél is fontosabb tényező, hogy az orosz vállalat nyereséges.
Ez utóbbi azért is lényeges, mert a Lyft körüli piaci pesszimizmus akkor kezdett beütni, amikor több elemző és befektető is elkezdett attól tartani, a vállalat a korábban vártnál hosszabb ideig lesz még veszteséges.
Abovsky azonban kiemelte, a Yandex fuvarmegosztó üzletága a tavalyi harmadik negyedévben kezdett nyereségessé válni, a taxi ágazatuk pedig folyamatosan nyereséges, ráadásul egyre jobban terjeszkedik.
Ezzel együtt a cégvezető közölte, még
ebben a különleges helyzetben is sok olyan befektető lesz, aki várhatóan vonakodni fog attól, hogy tőkét toljon a Yandexbe.
Van ugyanis egy olyan csoport, amelyik elsősorban az amerikai és az ázsiai piacokra figyel, és nem igazán közeledik olyan cégekhez, melyek fő tevékenysége Oroszországban van. Abovsky azonban így sem pesszimista. Hozzátette, számos olyan befektető van, aki a Yandexben rejlő értéket nézi, és igyekszik majd kihasználni a valóban meglévő üzleti lehetőséget.