A cég egyáltalán nem ismeretlen nálunk, hiszen pár éve még Magyarországon is aktív volt, ám a szigorodó szabályozás kiszorította a piacról az „okostaxizást" nyújtó vállalatot.
Ettől függetlenül az Uber tovább folytatta a terjeszkedést, és napjainkban már valódi globális óriásról van szó.
Az előjelek részben biztatónak tűnnek, legalábbis ami azt illeti, hogy a Bloomberg információi szerint az IPO során felkínált 180 millió darabos részvénymennyiséget az Uber roadshow-jának második napjára már túljegyezték. Ez pedig azt jelenti, hogy a 44 és 55 dollár között meghatározott célárfolyam felső sávjában kezdődhet meg a kereskedés a társaság részvényeivel New Yorkban.
A roadshow-n elért siker megerősíti a vállalat azon várakozásait, hogy az IPO során mintegy 9 milliárd dollárnyi friss tőkét sikerül gyűjtenie, amivel összességében a cég értéke meghaladhatja a 90 milliárd dollárt. Ezzel az Uber kapitalizációja háromszor akkora lehet, mint az összes magyar tőzsdei vállalat piaci értéke együttesen.
Ugyanakkor azt sem árt tudni, hogy ez az érték lényegesen alacsonyabb a befektetési bankárok előző évi 120 milliárd dolláros előrejelzésénél.
Az óvatosság oka elsősorban az, hogy a rivális fuvarmegosztó cég, a Lyft papírjai a néhány héttel ezelőtti tőzsdére lépéshez képest a bevezetési árnál ma már jó 15 százalékkal alacsonyabban forognak.
Idén eddig a Lyft IPO-ja volt a legnagyobb részvénykibocsátás a világon, ennek 3-4-szerese lehet az Uberé.
Az elmúlt időszakban több techcég tőzsdére lépésére is sor került, ám a tapasztalatok eléggé vegyesek. Az imént említett Lyfttel szemben a Pinterest árfolyama például több mint 50 százalékkal magasabb most, mint a tőzsdei bevezetéskor.
Az Ubernél története során már több alkalommal is tőkét emeltek, amelyek alkalmával a cég eddig összesen 24 milliárd dollárt meghaladó forráshoz jutott.
S míg 2011-ben mindössze 60 millió dollár volt az értéke, két évvel később igazi unikornissá vált, közel 4 milliárdos értékeltséggel. 2016-ban pedig már a világ legnagyobb magánkézben lévő vállalatai között jegyezték.
Az elmúlt években több jelentős befektetés történt a cégbe, többek között a szaúdi állami befektetési alap és a Toyota is bevásárolta magát az Uberbe.
Viszont a társaság tekintetében nem árt az óvatosság abból a szempontból sem, hogy masszívan veszteséges, és elemzők szerint a profit elérésére még akár éveket kell várni. A befektetők – akár a Lyftnél – az Uber esetében is szkeptikusak a profitábilis működés elérését illetően.
A menedzsment azt kommunikálja a befektetők felé, hogy óriási piaci lehetőség áll a cég előtt. Ez persze igaz is, emellett dinamikus növekedésben van a vállalat.
Bevételeit az elmúlt időszakban gyorsan tudta növelni, hiszen a 2014-ben elért fél milliárd dollárral szemben tavaly ez a mutatószám már meghaladta 11 milliárdot. Más kérdés, hogy csökkent a növekedési ütem: 2018-ban 42 százalékosra lassult (ez korábban lényegesen nagyobb volt).
Ugyanakkor rendkívül magasak az – elsősorban a marketinghez kötődő - költségek: ez okozza a veszteséges működést a társaságnál.
A tavalyi 11,3 milliárdos árbevétel, és 5,6 milliárdos bruttó profit mellé 8,7 milliárd dolláros operatív kiadások társultak. Ennek következtében az Uber üzemi eredménye 3 milliárd dolláros mínuszt mutatott.
Ráadásul a szektortárs Lyfttel összehasonlítva, hiába nagyobb cég az Uber, versenytársa a hatékonysági mutatók tekintetében jobban áll.
Nem szabad szó nélkül elmenni a társaság botrányai mellett sem, amelyek megakasztották a növekedést.
Az Uber több alkalommal is védekezésre kényszerült az elmúlt időszakban, hogy megóvja a reputációját, ami elengedhetetlen az újabb piacok meghódításához.
De ami talán a legjobban aggaszthatja a befektetőket: a sokszor említett Lyft IPO-ja az elmúlt évek egyik legsikertelenebb tőzsdei bevezetése lett, hiszen azóta sokat esett a társaság papírjainak árfolyama. Ez egyáltalán nem jó ómen az Uber várható szereplését illetően.