A várakozások szerint pénteken kezdődik meg a nyilvános kereskedés az Uber részvényeivel, azonban egyes befektetési elemzők már most rendkívül optimista jóslatokat fogalmaztak meg a fuvarmegosztó cég papírjaival kapcsolatban. Eddig legalább két elemzőcég adott ki véleményt a még nem is kereskedett részvényről, és
míg az egyik a „közlekedés Amazonjának" nevezte az Ubert, addig a másik arra is figyelmeztetett, továbbra sem világos, mikor válhat végre nyereségessé a társaság
– írja a MarketWatch elemzése.
Először a Wedbush két elemzője ugrott fel az optimizmus vonatra, és 65 dolláros célárfolyamot fogalmaztak meg az Uber papírjára. Ez pedig igen magas ahhoz képest, hogy az Uber hivatalos közlése szerint a részvényét 44 és 50 dollár között árazzák majd be.
A szakértők jelezték, noha sok kihívással kell még szembenéznie a társaságnak a következő években, olyan lehetőségek rejlenek az Uberben, melyek megágyazhatnak annak, hogy a vállalat a legnagyobbak – az Amazon, az Apple vagy a Google – közé kerüljön a következő időszakban. A Wedbush elemzői külön kiemelték, hogy az Uber hatalmas hálózattal rendelkezik, azonban még így is óriási növekedés állhat előtte.
A fuvarmegosztó cég ugyanis 63 országban van jelen, de ezekben a lakosságnak még csupán 2 százaléka használta a cég szolgáltatását, vagyis bőven van még mozgástér fölfelé.
Ráadásul ha az Uber valóban képes lesz érdemben megvetni a lábát más területeken is a klasszikus fuvarmegosztás mellett, akkor az további jelentős növekedési lehetőséget biztosíthat a cégnek.
Ezzel párhuzamosan a D.A. Davidson elemzője egy fokkal kevésbé optimista, és a lehetséges negatívumokra is felhívja a figyelmet. Tom White 53 dolláros célárat lőtt be az Uber papírjára, ami ugyancsak magas, azonban a szakértő kiemelte, az Uber jelentős előnyei mellett komoly ellenszelekkel is szembe kell nézni.
Pozitívum például az Uber versenyelőnye a piacon, ami hosszú távon meg is maradhat. Ehhez jön még a már említett szinergia a társaság különböző üzletágai között, amely szintén sokat segíthet a részvénynek. Ezzel szemben viszont
az Uber bevétel-növekedése tavaly már érdemben lelassult,
az pedig továbbra sem látható, mikorra várható, hogy a cég elkezd nyereséget elérni – főleg, hogy a haszonkulcsokkal összefüggő trendek egyre romlanak.
Az Uber egyébként igen gyorsan tornászta föl magát a legnagyobbak közé. Míg 2011-ben csupán 60 millió dollárt ért a vállalat, addig mindössze két évvel később már közel 4 milliárdra rúgott az értékeltsége, vagyis unikornissá (legalább 1 milliárd dollárt értő startuppá) vált.
További izgalmas kérdés lesz, hogy
miként kezeli majd a piac az Uber részvényét az amerikai versenytársnak számító Lyft eddigi kedvezőtlen teljesítménye után.
A Lyft ugyanis 72 dolláron indította be a kereskedést a részvényeivel márciusban, azonban mára a papír árfolyama nagyjából 15 százalékot gyengült – részben pont azért, mert nem világos, mikorra várható, hogy a fuvarmegosztó cég elkezd nyereséget termelni.