A Facebook ambíciózus tervet jelentett, hogy Libra névre keresztelt digitális valutája és a köré felépítendő pénzügyi ökoszisztéma, globálisan elérhető legyen, mely elképzelés fontos eleme, hogy azt ne csak a saját applikációk, hanem más nagy digitiális pénzügyi megoldások is kezeljék.
Úgy tűnik, a cégnek elég jól kiforrott ötletei vannak arra, milyen modellben képzeli el az új digitális fizetőeszköz működését. Először is, a Librához egy digitális pénztárca tartozna, Calibra néven, melyet a vállalat azonos nevű divízója fejleszt, és a felhasználók természetesen okostelefonjaikon tudják azt használni. Ez a divízó egyértelműen profitot akar termelni a digitális valuta kezeléséhez kapcsolódó technikai feladatok ellátásából, úgy, hogy a Facebook a Librával kapcsolatos, pénzügyi természetű ügyletek kezelését egy nonprofit társulás égisze alá terelné.
Ennek élén persze Zuckerberg vállalata állna, és olyan óriások vagy feltörekvők sorakoznak fel mellette a Libra közös használatára, mint a Visa, a Stripe, a PayPal, hogy a kereskedők minél nagyobb hányada fogadja el fizetőeszközként a Librát. A sor pedig nem ért ezzel véget, mert olyan techvállalatok is beszállnak az elég nagynak tűnő társulásba, mint az eBay, a Lyft, Uber, Spotify, valamint a latin-amerikai pénzügyi platform, a Mercado Pago. De ott van az együttműködők között számos kockázatitőke-befektető és nagy távközlési vállalatok is. A cél, hogy a mostani 27 résztvevős társulást bővítsék további meghatározó cégekkel, nagyjából 100 résztvevőig, már a következő évben.
S hogy lesz ebből a Facebooknak haszna, vagy hogyan jut a rendszert használók pénzügyi tranzakció alapján kereskedelmi szempontból hasznos és elemezhető adatokhoz?
A Facebook most azt ígéri, sehogy.
Mivel a Calibrát szétválasztják a Facebook "normál" működésétől, így a Librával fizető felhasználóknak nem kell arra számítaniuk, a Facebook egyébként meglévő platformjain, célzott hirdetésekkel találja meg őket a vállalat.
Legalábbis ezt állítják most.
"Azt látjuk, hogy az internet mindent megváltoztat, ami bármilyen formában digitalizálható lehet, kivéve a pénzt" - mondja David Marcus, a Calibra vezetője, korábban a PayPal elnöke. Ez azért is érdekes, mert világszerte mintegy 1,7 millárd ember van, aki nem használ banki szolgáltatásokat, ugyanannyi, mint amennyi nem vesz igénybe pénzügyi szolgáltatásokat. Számukra a digitális pénzügyi megoldások részben vagy egészben, ki is válthatják a hagyományos banki megoldásokat.
Merthogy a Libra célja az, hogy olyan könnyedén lehessen pénzt küldeni akár a világ másik pontjára, illetve fizetni azzal, mintha üzeneteket vagy képeket küldene egyik felhasználó a másiknak - mondják a Facebooknál.
A Libra ugyanakkor annak ellenére nem nevezhető kriptovalutának, hogy blockchain technológiát használ.
Sőt, Marcus szerint a Libra inkább hagyományos pénz, amelynek stabilitását a klasszikus pénzügyi rendszer adja (igen valószínű, hogy a referenciapontot valamilyen formában az amerikai dollár fogja jelenteni). Ez sokkal fontosabb, mint az árfolyammal való ügyeskedés lehetősége.
A rendszer nyílt, azaz arra bárki építhet új pénzügyi szolgáltatást. Ugyanakkor a Libra Association - a digitális pénzt kezelő ernyőszervezet - nem bank, az ügyfelek nem tudnak közvetlen kapcsolatba lépni azzal, kizárólag a digitális pénztárcájukat használhatják, vagy szükség esetén egy ügyfélszolgálati munkatárstól kérhetnek segítséget. A feltörekvő országokból csatlakozó vállalatoktól pedig elvárják, hogy - amennyiben a digitális infrastruktúra fejletlensége ezt indokolja - létesítsenek olyan pontokat, ahol a Librát ténylegesen fizikai pénzre válthatják a felhasználók.
A Libra Association egyébként Svájcban, Genfben rendezkedik be.
A Facebooknál és a Calibránál nem is titkolják, hogy az a cél, a Librát minél több pénzügyi platform elfogadja, ezért a digitális pénztárcát úgy alakították ki, hogy az együttműködhessen más, a valutát elfogadó rendszerrel.
A szolgáltatás várhatóan 2020 első felében indul.
A cég azt ígéri, a Libra használatáért csak a kereskedőknek kell fizetni, nekik is roppant csekély díjat. A Calibra pedig önállóan is elérhető, egyébként a Messengerbe és a WhatsApp-ba integrált alkalmazás lesz. A vállalatnak az a célja, hogy felhasználóik minél több időt töltsenek platformajikon, így az új digitális fizetőeszközzel potenciálisan 2,7 milliárd ügyfelet szólíthatnak meg, a gyors, egyszerű, biztonságos digitális fizetés ígéretével.