Nemrégiben a British Airwaysnél dolgozó mintegy 4000 pilóta 93 százaléka szavazta meg azt, hogy minden iparág egyik legveszélyesebb munkavállalói fegyveréhez, a sztrájkhoz nyúlnak követeléseik teljesítése érdekében. A pilóták jó ideje szeretnék azt elérni, hogy a vállalat emelje meg bérüket, amire a cég hajlandó is lenne, csak éppen eddig a mértékéről nem tudtak megegyezni a felek. Ezért a szakszervezet augusztusra sztrájkot helyezett kilátásba, ami nagyon érzékenyen érintené a légitársaságot, és rengeteg utazó számára okozna kényelmetlenséget.
A bíróság most elutasította a British Airways indítványát a pilótasztrájk jogi úton való megakasztására, illetve elhalasztására, melyet a légitársaság többek között azzal az indokkal nyújtott be, hogy az egyik legfontosabb szezonban tartanák azt meg, ami nagy fejfájást okozna a vállalat vezetőségnek.
Innentől a szakszervezetnek, a Balpának, lehetősége nyílik arra, hogy előre meghirdetett munkabeszüntetést tartson dolgozóival.
Ugyanakkor a Balpa főtitkára azt mondta, bár törvényesen megtehetnék az időpont kihirdetését, még "adnak egy utolsó esélyt" a cégnek, hogy az egyezségre jusson a pilótákkal a bérüket illetően.
Ez tehát azt jelenti, hogy bár sztrájkidőpont még nincs, ha nem születik hamarosan megállapodás,
úgy a British Airways járatait tömegesen érintő munkabeszüntetésre kell számítani a pilóták részéről, mégpedig augusztusban.
Ez minden bizonnyal, érzékenyen érinti a járataikon utazókat is.
A szakszervezeti képviselők azt nyilatkozták, a pilóták 93 százalékos voksa a sztrájk kilátásba helyezése mellett, elég erős felhatalmazás számukra, hogy keresztülvigyék a dolgozói akaratot. Az is elhangzott részükről, tisztában vannak azzal, hogy az egyébként "keményen dolgozó, és augusztusra pihenésüket beütemező" széles tömegek járhatnak ezzel pórul, de úgy gondolják, elég időt adtak a vállalatnak az elfogadható javaslat megtételére.
A szakszervezet szerint egyébként, ha a gépek pilóták nélkül nem szállhatnak fel, a cég egyetlen nap kieséssel veszít annyit, mint amekkora költséget a béremelés jelent, bár ennek részleteit nem fejtették ki. A pilóták egyébként inflációt meghaladó mértékű béremelést várnak, és a cég profitjának megállapodás szerinti visszaosztását. Ez utóbbit azzal támasztják alá, hogy amikor a légitársaság pénzügyi gondokkal küzdött, sokan elfogadták fizetésük csökkentését azért, hogy a vállalat lábra tudjion állni. Most viszont, hogy a cégnek újra jól megy, szeretnének az eredményből részt kapni.
A British Airways egyébként valóban jó eredményeket mutatott a közelmúltban.
Az IAG nevű anyavállalatának legeredményesebb tagjaként 2,9 milliárd euró adózás előtti eredményt ért el 2018-ban.
A vállalat gépein naponta 145 ezer utas repül.
A cég egyébként 11,5 százalékos, három év alatt megvalósított bérfejlesztésre tett javaslatot a pilótáknak, állítása szerint ugyanezt a mértéket ajánlotta más munkakörökben dolgozóknak is. A Balpa azonban keveselte ennek mértékét. A cég szerint azonban hasonló mértékű emelést már más szakszervezetek, mint a Unite és GMB is, elfogadásra ajánlott a tagjainak.
A pilótasztrájk egyébként lehet, hogy nem is az első lesz a sorban ezen a nyáron.
Korábban több londoni reptér dolgozói - ideértve a forgalmas Heathrow, valamint a "külső" légikikötőnek számító Stansted és Gatwick repülőtereket - jelentettek be munkabeszüntetést, várhatóan két, statisztikailag forgalmasnak számító nyári hétvégére. Ha ez teljesül, úgy több ezer, a földi kiszolgálásban dolgozó - biztonsági őrök, technikusok, poggyászkezelők - teheti le a munkát. A munkabeszüntetés szintén nyaralni indulók ezreinek utazására lehet hatással.