A kamionosok igencsak megszenvedik az évet az Egyesült Államokban, különösen azok, akik kisebb vállalkozásoknál dolgoznak – írja a Business Insider. Ebben az évben 6 vállalat ment csődbe, és több mint 2500 kamionos veszítette már el az állását. A háttérben részben az áll, hogy éves alapon 18 százalékkal csökkent az azonnali kamionkapacitás ára. Ez olyan megrendeléseket jelent, amelyek eseti jelleggel nyújtanak kamionos szolgáltatásokat egy-egy cégnek, állandó szerződéses viszony helyett.
Volt olyan üzemeltető, aki a Business Insidernek egyenesen úgy nyilatkozott, hogy a szektor „vérfürdőt" él át ilyen alacsony árak mellett.
A csődbe ment vállalatok közül egyébként a minnesotai székhelyű LME 424 kamionost, az ohiói Falcon Transport 585 sofőrt, míg New England Motor Freight egyedül 1472 alkalmazottat küldött el a csőd miatt.
Az Egyesült Államokban azonban egyébként sincsenek könnyű helyzetben a kamionosokat alkalmazó fuvarozó cégek. Egy korábbi elemzés ugyanis már arról számolt be, hogy az USA-ban igen súlyos munkaerő-piaci hiány van kamionosokból, ami jelentős részben annak köszönhető, hogy
a sofőrök medián éves fizetése mindössze 42 ezer dollár körül van, ami amerikai viszonylatban igen alacsonynak számít.
Miközben tehát a cégek erősen küszködnek azzal, hogy munkaerőt találjanak, arról kevesebb szó esik a szektorban, hogy az 1970-es évekhez képest a sofőrök fizetései mintegy 50 százalékkal csökkentek.
A másik komoly kérdést az önvezető autók megjelenése jelenti. A technológiai vezetők ugyanis magabiztosak azzal kapcsolatban, hogy már a következő évtizedben mindennaposak lesznek az emberi sofőr nélküli járművek. Ez szintén igen súlyos leépítéseket jelentene a szektorban, ahol egyes becslések szerint jelenleg 3,5 millió amerikai dolgozik. Az önvezető járművek hozzávetőleg 300 milliárd dollárt spórolhatnának az iparágnak.
További probléma, hogy a sofőrök átlagos életkora 55 év, vagyis az ő esetükben már elég nehéz lesz bármifajta átképzés a következő évtizedben.
Mindeközben a Morgan Stanley elemzői nemrég úgy számoltak, hogy az önvezető járművek nemcsak pénzt spórolnának az iparági szereplőknek, de a hatékonyságot is igen komolyan megnövelnék. A munkaerőköltségeken a vállalatok évente mintegy 70 milliárd dollárt takaríthatnának meg, miközben a termelékenység 30 százalékkal bővülne, köszönhetően annak, hogy az önvezető kamionok a hét minden napján, 24 órában képesek lennének közlekedni.