Milliárdokat kaphatnak elektromos buszokra a magyar települések

Modulo autóbusz, elektromos autóbusz, elektromotor, Modulo
Budapest, 2015. október 8. A magyar mérnökök által tervezett és fejlesztett Modulo buszcsalád elektromos hajtású buszai készülnek a NABI (North American Bus Industries) budapesti, mátyásföldi buszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemében 2015. október 8-án. A kompozit műanyagból készül karosszériaelemek variálásával és összeragasztásával többféle hosszúságú busz építhető. A buszokból már járnak a fővárosban, a 15-ös, a 16-os és a 26-os vonalon. MTI Fotó: Balaton József
Vágólapra másolva!
A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára.
Vágólapra másolva!

Elmondta: a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak.

A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében

- tette hozzá Kaderják Péter.

György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára hangsúlyozta: a program összekapcsolja a gazdaságfejlesztést és a klímapolitikát.

A buszbeszerzés folyamatos lesz, lehetőség szerint legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett. Már vannak a megfelelő járművek gyártására képes vállalatok Magyarországon, és a piaci szereplők a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, illetve versenyképes ajánlatot tudnak adni - fejtette ki.

Kaderják Péter felidézte, hogy a kormány a múlt héten fogadta el az új buszstratégiát, és ennek keretében döntött a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok környezeti fenntarthatóságának növelése érdekében szükséges intézkedésekről is.

A klímapolitika szempontjából a közlekedés az egyik legkritikusabb szektor, amelyben folyamatosan nő az energiakereslet és az ehhez kapcsolódó üvegház hatású gázkibocsátás - emelte ki. A zöld busz program keretében a helyi közösségi közlekedésben megindul a korszerűtlen buszpark cseréje - jelezte az államtitkár.

Ismertette:

a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken mintegy 2900 busz közlekedik, ezek nagy része idős és korszerűtlen.

Az érdeklődő települések ebben az évben mintaprogram keretében elektromos buszokat kapnak használatra. Ezután várják a működtetési és a töltési lehetőségekkel kapcsolatos tapasztalatokról szóló visszajelzéseket, ennek alapján indul majd meg a buszok cseréje.

A magyar mérnökök által tervezett és fejlesztett Modulo buszcsalád elektromos hajtású buszai készülnek a NABI (North American Bus Industries) budapesti, mátyásföldi buszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemében (2015) Forrás: MTI/Balaton József

Az államtitkár kitért arra is, hogy a program 2021-ig a tiszta meghajtásláncú járművek cseréjét szélesebb körben segíti.

Euro 6-os és földgázmeghajtású buszok beszerzéséhez is kapható támogatás, de 2022 januárjától már csak az elektromos meghajtású buszokhoz.


A zöld busz program kormányzati támogatását a tíz év alatt a szén-dioxid kvóta értékesítéséből befolyó bevételekből biztosítják - mondta el.

Az új buszok beszerzéséhez szükséges források jelentős részéről az önkormányzatoknak kell gondoskodniuk, az ITM keresi a lehetőségeket a finanszírozás elősegítéséhez - tette hozzá.

György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár elmondta: a nemzeti buszstratégia célja, hogy

a következő 10 évben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új buszokra, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak.

Emlékeztetett, hogy az 1980-es években az Ikarusz évente több mint 10 ezer autóbuszt gyártott és adott el világszerte.

A buszgyártásban új irányzatok vannak, ezzel lépést kell tartani és ehhez külföldi tudás is szükséges, ugyanakkor Magyarországon van olyan iparági, szakmai kultúra, amire lehet építeni - fogalmazott.

Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a hatástanulmány szerint az igényeket 4-5 buszgyártó ki tudja elégíteni. A kapacitások vizsgálata szerint a gyártók részben már felkészültek, részben pedig fel tudnak készülni a közösségi közlekedés igényeire. A hazai megrendelésekkel elindulva a cégek versenyképesek lehetnek a nemzetközi piacokon is - hangsúlyozta.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!