Szó sincs arról, hogy temetni kellene a bankfiókokat, azok pusztán az elmúlt évtizedekben megszokotthoz képest más funkciókat látnak el.
A készpénzkezelés és a papíralapú tranzakciók azonban másodlagossá válnak, a személyes tanácsadás, ügyintézés pedig átveszi a főszerepet
- közölte a K&H annak apropóján, hogy a bank a közelmúltban megnyitotta az ötvenedik automatizált készpénzforgalmú bankfiókját, ezzel pedig a legnagyobb kizárólag tanácsadói fiókhálózatot működteti a magyar piacon. A 208 K&H-s fióknak immár a harmada automatizált a készpénz ki- és befizetés a szempontjából.
A bank szerint az ügyfelek egyre nyitottabbak a digitális, mobilbankos és e-bankos szolgáltatások iránt, azaz az elektronikusan megoldható tranzakciókat egyre többen az e-bankon vagy a mobilbankon keresztül bonyolítják. Ugyanakkor az ügyfelek továbbra is felkeresik a bankfiókokat, elsősorban akkor, ha komplexebb pénzügyi döntésekről van szó.
„A fiókhálózatra továbbra is komoly igény van, a fiókokban minden tranzakciót gyorsan és biztonságosan el lehet végezni, de már automatizáltan vagy digitális megoldásokon keresztül. A kényelmes elektronikus megoldások térnyerése miatt az ott dolgozó banki szakértők sokkal jobban koncentrálhatnak a tanácsadásra. Tehát nem a fiókhálózat szerepe csökken, csak az ott folyó munka jellege változik: azt látjuk, hogy amikor az ügyfelek összetettebb pénzügyi kérdésekben szeretnének tanácsot kapni, akkor elsősorban a fióki szakemberekhez fordulnak" - emelte ki Rajna Gábor, a K&H Bank lakossági értékesítési igazgatója. Hozzátette: „Magyarországon a 100 ezer nagykorúra jutó kereskedelmi bankfiókok száma 2008 és 2017 között 18-ról 15 darabra, azaz 17 százalékkal csökkent, míg az EU-ban átlagosan 43-ról 29 darabra mérséklődött, ez pedig bő 30 százalékos visszaesést jelent".
A fiókokban a legforgalmasabb időszak minden hónap közepe, 10-e körül és a hétfői napok.
Az ügyfelek ma már leginkább hitelkonstrukciók és megtakarítási termékek kiválasztásában kérnek segítséget a munkatársaktól.
Az ügyféligények változásaira utalva Rajna Gábor kiemelte, a K&H folyamatosan azon dolgozik, hogy az ügyintézést a fiókokban és online is egyre gördülékenyebbé és kényelmesebbé tegye.
Ennek eredményeként jelentek meg például a készpénzbefizetésre is alkalmas automaták és az automatizált készpénzforgalmú fiókok.
A K&H 2018 elejére gyakorlatilag elérte a teljes lefedettséget: a 208 bankfiók mindegyikében van befizetős automata. Az adatokból pedig jól látszik, hogy az ügyfelek használják is ezeket: a befizetések mintegy 65 százaléka, míg a kifizetések több mint 90 százaléka automatizált. A K&H készpénzbefizető ATM-jeinél a befizetett összeg az idei első félévben 236 milliárd forintot tett ki, ami 35 százalékos növekedést jelent éves szinten. A befizetések száma pedig 36 százalékkal 752 ezerre emelkedett. Az egy befizetésre jutó átlagos összeg pedig elérte a 315 ezer forintot.
Megjelenésük óta összesen 3 millió tranzakció keretében több mint 1000 milliárd forintot tettek be az ügyfelek ezekbe az automatákba.
„Az ATM-es készpénzbefizetések bővülése nem meglepő, hiszen a készpénzbefizetés az egyszerűbb banki tranzakciók közé sorolható, a hét minden napján, 0-24 órában elérhető, nem kell sorban állni a fiókokban. Az ATM-es készpénzbefizetések sikere ráadásul segíthet abban, hogy a magyar gazdaságban mérséklődjön a készpénzállomány, amely GDP-arányosan fokozatosan nőtt az elmúlt években, így mára már több mint 15 százalékra rúg. Fontos azt is megjegyezni, hogy az ATM-ek növekvő népszerűsége és a digitális csatornán bonyolított tranzakciók a bankfióki munkát is segítik, hiszen a fiókban dolgozó munkatársak még jobban koncentrálhatnak a személyes tanácsadásra" – emelte ki Rajna Gábor.
A K&H ügyfelei közül már 470 ezren rendelkeznek aktív biometrikus profillal.
A mobilbankot az idei első félévben 245 ezren használták aktívan - azaz havonta legalább egy alkalommal -, ami több mint 60 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. A mobilbankon belül az átutalás és az egyenlegellenőrzés a legnépszerűbb. A 2017 novemberében elindított mobiltárcával elköltött összeg pedig májusig meghaladta az 5 milliárd forintot. A K&H mobiltárcásai havonta átlagosan 50 ezer forintot, egy-egy vásárlásnál pedig átlagban 3600 forintot költöttek.