Világviszonylatban messze
a legnagyobb sörgyártó Kína, évente több mint 465 millió hektoliter sört gyártanak, ami több mint kétszerese az USA termelésének.
Az Egyesült Államok a maga 224 millió hektoliteres mennyiségével azonban még így is a világ második legnagyobb termelője, a harmadikok pedig a brazilok, több mint 134 millió hektoliterrel - írja a Magyar Sörgyártók Szövetsége közleményében.
Globálisan a negyedik, s ezzel Európa legnagyobb sörgyártója Németország 93 millió hektoliterrel, ahol több mint 1300 sörgyár működik, és éves szinten több mint 5000-féle márkájú sört készítenek.
Az ötödikek az oroszok 89 millió hektoliterrel, őket követi Mexikó 82,5 millió hektoliterrel, Japán (55 millió hektoliter), az Egyesült Királyság (40 millió hektoliter), Lengyelország (39 millió hektoliter) és a tizedikek a spanyolok 32 millió hektoliterrel.
A sörgyártás a legtöbb helyen összhangban áll a fogyasztással: a legnagyobb sörfogyasztó Kína, évi mintegy 113 milliárd üvegnyi sörrel. Érdekesség, hogy az USA-ban 67,5 milliárd üvegnyit fogyasztanak, többet, mint amennyit gyártanak.
Európában egy 2017-ben készült átfogó felmérés szerint a teljes sörfogyasztás közel 374 millió hektoliter volt, addig a magyar sörpiacon ebben az időszakban 6,22 millió hektoliter volt a forgalom. Ezzel az eredménnyel hazánk egyébként a középmezőnyben helyezkedik el,
a "legnagyobb sörnemzetek" Európában a németek, az angolok, a lengyelek és a spanyolok mind a gyártás, mind a fogyasztás oldaláról.
A legnagyobb exportőrök a belgák, a németek és a hollandok, Magyarország e tekintetben a 18. helyen állt 2017-ben 538 ezer hektoliteres sörexportjával.
Bár a sörpiac folyamatosan átalakul, a sör népszerűsége töretlen. Nem véletlen, hogy a világon egyre több helyen tartják meg a sör világnapját augusztus első péntekén.
Az ötlet 2008-ban egy amerikai sörözőből indult, azóta pedig már több száz országban ünnepelnek a barátság és a sör iránti szerelem jegyében.
A világnap célja, hogy összehozza a sört kedvelő baráti közösségeket, valamint elismerje a sör készítőit és felszolgálóit.
E nevezetes nap alkalmából nézzük, hogy fest manapság a magyar sörpiac. Az első fél évben a sörfogyasztás szempontjából legerősebb két hónapból (május és június) a májusi időjárás kifejezetten hűvösebb volt a megszokotthoz képest.
Az első fél évben 2,4 százalékkal, 3051 ezer hektoliterre csökkent tavalyhoz képest az öt legnagyobb gyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) belföldön értékesített söreinek mennyisége.
S míg tavaly a második negyedévben 1985 ezer hektoliter sört értékesítettek, addig az idén 1882 ezer hektolitert.
Hazánkban idén a prémium és szuper prémium sörök fogyasztása tovább nőtt, míg a többi sörfajta forgalma a hidegebb időjárás hatására valamelyest csökkent
- jellemzi a jelenlegi trendeket Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Az első félévi adatok alapján a prémium szegmens forgalma eléri a teljes forgalom közel egynegyedét.
Jó hír ugyanakkor, hogy egyre népszerűbb a mérsékelt alkoholfogyasztás. Az egészségtudatosság nemcsak a táplálkozásnál és a testmozgásnál nyert teret az utóbbi időben, hanem az alkohol fogyasztása során is. A magyar sörkultúra folyamatosan fejlődik, az európai trendeket követve. Folyamatosan nő a prémium és szuper prémium sörök forgalma, valamint a csökkentett alkoholtartalmú, ízesített termékek fogyasztása.
A magyarok manapság egyre inkább a minőségre és nem a mennyiségre koncentrálnak
- emeli ki végezetül Kántor Sándor.