Magyar alapkezelő nagy sikerei az európai piacon

GB&Partners interjú 2019 augusztus 23-án GB&Partners interjú 2019 augusztus 23-án
Bürchner Gábor és Gubicza Ágoston
Vágólapra másolva!
A GB & Partners által kezelt cégek jelentős része ott van az európai piacon, a - többek között - világhírűvé vált Nanushka divatmárkát felépítő alapkezelő csatlakozott az Európai Venture Capital Szövetséghez, ami komoly elismerést jelent. Viszont nem állnak le, nem pihennek, az idén még több projektet akarnak lezárni és bejelenteni. A sikeres magyar kockázati tőke társaság többségi tulajdonosa, Gubicza Ágoston, valamint Bürchner Gábor befektetési igazgató adott interjút az Origónak.
Vágólapra másolva!

Mekkora jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a GB & Partners első magyar kockázati tőke társaságként két nemzetközi befektetési alapkezelő támogatásával csatlakozott az Európai Venture Capital Szövetséghez?

Gubicza Ágoston: Az alapkezelő életében ez az azért fontos, mert amikor a céget létrehoztuk, az volt a víziónk, hogy középtávon már az európai piacon is ismert és elismert legyen az alapkezelő. Mára az általunk kezelt cégek jelentős része ott van az európai piacon. Termékeivel, fizikai jelenléttel, alkalmazottakkal, irodákkal vagy üzlethelységekkel, és bizonyos szektorokban komolyan jegyzik a befektetéseinket és az alapkezelőt is. Ugyanakkor a GB & Partners úgy van elkönyvelve, mint egy kis magyarországi cég. Büszkék vagyunk arra, hogy magyar vállalat vagyunk, és bizonyítani akarjuk, hogy Magyarországon is van helye az európai piacon egy alapkezelőnek. A mostani tagság visszaigazolja az eddigi munkánkat és stratégiánkat, ezzel együtt bekerültünk a szakma európai központi vérkeringésbe, ahol láthatjuk, hogy néz ki ez a szakma nap mint nap, az európai elit ligában. Jelenlegi és jövőbeli befektetőknek ez garancia arra, hogy az alapkezelő megfelelő gondossággal kezeli a rá bízott vagyont, a portfóliócégeknek - következő körös tőkebevonásnál vagy értékesítésnél - minőségi biztonságot jelent, hogy egy EVCA-tag alapkezelő felügyeli a cég működését. Az alapkezelőnek, a szövetségen keresztül aktív kapcsolata van azokkal az intézményekkel, amelyek részt vehetnek a második körös befektetésben, vagy akár meg is vásárolhatják a cégeket.

Bürchner Gábor: Korábban befektetési bankárként több nemzetközi befektetési alapkezelővel dolgoztam, az idei év elején csatlakoztam a GB & Partnershez. Ha valaki komoly alapkezelő - akár globális, akár európai szinten - általában aktív tag a számára földrajzilag releváns Venture Capital Szövetségben. Ez egy minőségi klub, és minden cég, amely befektetőt keres, illetve minden intézményi befektető, aki kihelyezési lehetőséget keres, tudni fogja, hogy az, akivel üzleti kapcsolatra lépnek, egy megbízható, és nemzetközileg is elismert cégpartner tud lenni.

Bürchner Gábor és Gubicza Ágoston Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mennyiségi, vagy éppen minőségi feltételeknek kellett megfelelnie a GB & Partnersnek, hogy része legyen az európai szervezetnek?

Bürchner Gábor: Ez inkább minőségi elismerés volt, mivel nem a mennyiségi elemeket vették figyelembe a csatlakozás során.

Milyen főbb kockázatitőke-befektetéseket preferálnak?

Gubicza Ágoston: Magyarországon viszonylag friss a nagy tömegben megjelenő kockázatitőke-alapok léte. Az elmúlt tíz évben tűntek fel ezek a cégek, és amikor mi elkezdtük a tevékenységünket, akkor a magyar piacon még nem specializálódtak az alapkezelők. A kezdetektől fogva exportorientált cégekbe próbáltunk befektetni, olyanokba, amelyeknek nem csak a magyar piac meghódítása a céljuk. Nagyon fontos volt az eximbanki mandátumunk. Mivel az Eximbank alapfeladata és a mi víziónk teljesen egybeesett, ennek köszönhetően folyamatosan tudtuk, tudjuk segíteni azokat a cégeket, amelyek a külpiacokon akarnak sikeresek lenni. Az elmúlt egy-másfél évben kezdtünk találkozni azzal a jelenséggel, hogy külföldi alapkezelők befektetni szeretnének a már általunk finanszírozott cégekbe. Ez egy nagyon pozitív szakmai visszajelzés, szerencsére azonban jelenleg rendelkezünk megfelelő tőkével ahhoz, hogy ezeket a lehetséges partnereket egyenrangú félként tudjuk kezelni. Egyértelmű célunk, hogy jó kapcsolatot alakítsunk ki velük. Hiszen akár egy cég értékesítésénél, akár cégeink közötti üzleti kapcsolatban fontos szereplők lehetnek, ugyanakkor nem titkolt célunk, hogy az ő befektetőiket is meg kívánjuk szólítani, ezzel pedig a saját üzletünket, és az általunk kiválasztott, lehetőség szerint magyar cégekbe való befektetést tudjuk növelni. Alapkezelőnk nagyon aktív, minden egyes céggel folyamatosan együtt élünk, mindez nagyon egyedi dolog Közép-Európában. A divat- és gyógyszeriparban sikerült nagyon sikeres cégeket felépítenünk, és pontos tervünk van arról, hogy hogyan akarunk újabb befektetéseket végrehajtani, sikercégeket építeni ezekben a szektorokban. Ahhoz, hogy hosszú távon e célokat elérjük, elsőrendű fontosságú, hogy ott legyünk az európai alapkezelő piacon, lássuk a trendeket, meggyőzzük a finanszírozókat, befektetőket, hogy a mi cégeinket finanszírozzák, nálunk fektessenek be, és ne más európai vagy globális alapkezelőknél.

Mennyiben segítheti ez európai jelenlét a jövőben azt a fajta gazdasági döntéshozatalt, miszerint első helyen az exportképes cégeket támogatják, és próbálják bennük megtalálni a legmegfelelőbb befektetéseket?

Bürchner Gábor: Amikor arról beszélünk, hogy befektetők, akkor nagy intézményi befektetőkről beszélünk, de ők nagyrészt Nyugat-Európában találhatóak. A célunk, hogy ezekkel az intézményi befektetőkkel felvegyük a kapcsolatot, és be tudjuk csatornázni az ottani és az itteni igényeket. Mi továbbra is az úgynevezett okos befektetések „smart money" piacán kívánunk újabb és újabb sikereket elérni. Ennek egyik legfőbb eleme, hogy mi együtt dolgozunk az adott cégek menedzsmentjével, és mindent megteszünk, hogy elvigyük őket a nemzetközi piacra.

Gubicza Ágoston: Nagyon komoly fegyvertény számunkra, hogy tagjai vagyunk az európai Venture Capital szövetségnek, ez egy rendkívül fontos minőségi pecsétet ad nekünk, kritikusainknak pedig objektív visszaigazolás, hogy mi jó úton járunk. Leányvállalatainknak nagyon fontos direkt piaci lehetőséget jelenthet az alapkezelő európai jelenléte, hisz így a legnívósabb nemzetközi szereplőkkel tudunk, tudnak kapcsolatot építeni.

Gubicza Ágoston

Korábban arról beszéltek, hogy versenyképesebbé tennék a magyar cégeket. Mitől lettek sikeresek az Önök cégei, és mások miért nem képesek az exportpiacokon megjelenni?

Gubicza Ágoston: Több szintje van a kérdésnek. A nemzetközi piacon való megmérettetést alázattal, de azzal a lelkülettel kell végezni, hogy mi itt üzletért jöttünk, mi itt nyerni akarunk. Világosan kiderült, hogy a Nanushka márkát sikerült Magyarországról felépíteni, és ez egy nagyon fontos üzenet az országnak, más vállalkozóknak is. Nem lehetetlen megcsinálni, de nagyon sok munka, nagyon sok erőfeszítés kell hozzá. A legszebb benne, hogy egy ilyen befektetésnek sosincs vége, sosincs az a pillanat, amikor hátra lehet dőlni, hogy kész, mindig van hova fejlődni. Minden egyes lépésükben támogatjuk őket, ugyanakkor inspiráljuk és őszintén kritizáljuk egymást. Ha van egy jó befektetési célpont, és van egy jó management - mint például a Nanushkánál Péter és Szandra -, akkor a mi feladatunk, hogy az általunk ismert nemzetközi céges sztenderdeket, összekeverjük a magyar kreativitással, szorgalommal. Én ebben hiszek, így tud jól működni egy magyar cég a nemzetközi arénában.

Bürchner Gábor: Ha valaki úgy indul neki a nemzetközi piacoknak, hogy a legelső lépéstől egy jól definiált nemzetközi piaci szegmens vagy szegmensek meghódítására törekszik, akkor biztosan sikeresebb lesz azokhoz képest, akik "csak" a magyar piacot akarják meghódítani. Van egy generációváltás, és a fiatalok egyre nagyobb része képes elhelyezkedni a nemzetközi koordinátarendszerben. Bármelyik magyar vállalat képes kijutni a nemzetközi piacra, ha megvan a kellő akarat és alázat.

Az önök által felépített Nanushka, RotaChrom és a Jegymester mellett milyen egyéb területen látnak még olyan történeteket, amiből az előző cégekhez hasonló siker születhet?

Bürchner Gábor: Ma már meghatározott kulcsterületek mentén próbáljuk a befektetéseinket csoportosítani. A divatipar és a gyógyászati technológiák mellett digitális/AI területen látunk kapaszkodópontokat, valamint szeretnénk a minőségi élelmiszeripar területén megjelenni, ahol egyébként a digitális technológiák rohamosan nyernek teret.

Gubicza Ágoston: Fontos megemlíteni, hogy már van olyan cégünk, amely Kínában okosparkolási rendszereket üzemeltet a lehető legmodernebb módon. Mára elértük, hogy több kínai nagyvárosban vagyunk jelen, és a kínai partnerek keresik a lehetőségét annak, hogyan tudnák bővíteni az üzleti kapcsolatot.

A magyar divat büszkesége, a hatalmas nemzetközi elismerést szerzett Nanushka két év alatt több mint háromszorosára növelte a viszonteladói számát, az értékesített ruhadarabokét több mint ötszörösére, a bevételét pedig megtízszerezte, miután a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. által kezelt EXIM Növekedési alap befektetett a vállalatba. Forrás: Nanushka

Önök szerint mi volt az oka annak, hogy eddig egyetlen magyar kockázatitőke-alapkezelő sem jutott be ebbe az európai szövetségbe?

Gubicza Ágoston: Sok magyar tőke-alapkezelő magyar cégekbe fektet be a magyar piacon. Sokan nem akarnak kimenni külföldre, a nyelvi korlátok, kulturális különbségek miatt. Ráadásul időigényes, sokkal komplexebb a piacépítés stb... Így nem is érdekeltek abban, hogy az európai szövetségnek a tagjai legyenek. Nekünk alapvető befektetési szempont, hogy a cég, amiben tulajdonosokká válunk, képes legyen, és meg akarjon jelenni külföldön.

Mennyire népszerű a kockázati tőke Magyarországon?

Bürchner Gábor: Nagy eredmény, hogy egyre többen ismerik a működését, és ennek révén például a mi cégünket is egyre többen keresik meg. Hosszú évtizedek óta azt halljuk, hogy a közép-európai térség tőkehiányos, a régióban jelenlévő leginkább kereskedelmi típusú bankok pedig sem nem tudnak, sem nem akarnak tőketípusú kockázatokat vállalni, vagy éppen minőségi közvetítő szerepet játszani a tőke és a befektetési lehetőségek között. S akkor itt van végre egy megoldás, amivel életképes üzleti ötleteket fel lehet építeni.

Gubicza Ágoston: A kockázati tőke nagyon népszerű a korai életciklusban lévő cégeknél, ebben a Hiventures komoly missziós munkát végez, ugyanakkor a későbbi fázisú cégek esetében kellenek a sikertörténetek, és nemcsak az, hogy melyik cég mennyi pénzt tudott valamelyik alapkezelőtől szerezni egy újabb tőkeemeléssel, hanem ki milyen exitet csinált. Ez egy gazdaságfejlesztő eszköz, és sokan kritizálják az államot, hogy miért vállal szerepet ebben, pedig az európai országok szinte mindegyikében erős és meghatározó szereplő az állam. A Magyarországról kinövő új nemzetközi cégeket csak úgy lehet felépíteni, ha a korai és nagyon kockázatos fázistól már a befektetők pénzzel, az alapkezelők pedig aktív tevékenységgel, tudással vannak ott a cégek mellett, tapasztalatokkal segítve, egyengetve ezeknek az útját. Az állam ezeknek a pozitív folyamatoknak a beindítója, példamutatója kell, hogy legyen addig, amíg már sok sikeres exit van, és sok boldog, gazdaggá vált alapító tulajdonostárs, mert akkor már meg fog jelenni itthon is a jelenleginél sokkal jelentősebb mértékű magántőke.

A mostani munkaerőhiányos környezetben hogyan tudnak megfelelő képzettségű dolgozókat szerezni?

Gubicza Ágoston: Nagyon sokat fektetünk abba, hogy a legjobb munkaerőt alkalmazzuk. Mostanra elértük, hogy erős jelöltekből tudunk választani. Szakmailag úgy látjuk, hogy kivívtuk azt a nevet a piacon, ahova szívesen jönnek a szakemberek dolgozni. Kollégáink jelentős része külföldről jött haza, vagy éppen multinacionális cégeknél dolgozott, persze ehhez el kellett érni egy adott méretet, ami kellően stabillá és vonzóvá tette az alapkezelőt. Tudatosan próbálunk a munkavállalóink számára képzéseket szervezni, ugyanakkor kiemelten hasznos az EVCA-tagság ezen a területen is, itt a szervezet rendszeresen végez képzéseket a tagok számára.

Bürchner Gábor: Mostanra elértük, hogy nemzetközileg elismert szakemberek akarnak velünk dolgozni. A nyugat-európaiakban egyre inkább kialakul az a kép, hogy Magyarországon jó élni. Amerikából, Ázsiából, Angliából, Olaszországból is jöttek a cégeinkhez dolgozni, de csak akkor sikerül idecsábítani embereket, ha valamilyen víziót és kihívást nyújtunk. Az állóvízbe nem jön senki, ezért folyamatosan pozitív kritikát gyakorlunk a cégen belül. Kollégáink látják az európai vagy éppen globális víziót maguk előtt, és nemcsak, hogy tudnak, hanem akarnak ezzel azonosulni.

Bürchner Gábor

A következő időszakra mik a terveik?

Gubicza Ágoston: Sosem állunk le, sosem pihenünk. Még több árbevétel, még több profit, még jobban növekvő cégek. Szeptembertől decemberig újabb projekteket akarunk lezárni és bejelenteni. Folyamatosan nyitott szemmel járunk. Sok megkeresés jön be hozzánk, van, aki egy szalvétára írt "üzleti tervvel" keres meg. Sosem lehet tudni... Büszkék vagyunk arra, hogy honnan jöttünk. A magyar gazdaság hosszú évek óta felfelé ívelő pályán van, a feltételek itthon adottak, tényleg jó innen céget építeni. Ugyanakkor azt tapasztalom, hogy sokan, talán régi beidegződések alapján, nem hisznek abban, hogy meg tudják valósítani az álmaikat. Mi ebben próbálunk segítséget adni.

És ehhez elég egy teleírt szalvéta?

Gubicza Ágoston: Ha ráfér az üzleti terv... Viccet félretéve középméretű, piacképes terméket előállító, nyereséges vállalkozásokkal tudjuk elképzelni a jövőt, amelyek nem elsősorban a magyar piacban gondolkodnak, hanem többre vágynak. Van, hogy a következő lépcsőfok megugrásához plusz tudásra, tőkére, szakmai csapatra van szükség.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!