Az Origo már korábban beszámolt arról, hogy a frissen elkészült Budapesti Mobilitási Terv keretén belül, a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezi a H5-ös HÉV vonal fejlesztését érintő kormányhatározatok módosítását annak érdekében, hogy a vonal Békásmegyer és a belváros közötti szakaszát metróüzemre alakítsák át, tekintettel a H5-ös HÉV fontosságára, utasforgalmának nagyságára.
Ennél azonban jóval komolyabb tervek is léteznek a H5-ös HÉV további fejlesztésére, amelynek bizonyítéka, hogy a Támogatott projekt keresőben most megjelent a „H5–H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése" nevű projekt, mely a „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a Közép-magyarországi régióban" számú IKOP-3.1.0-15-es pályázaton 13,7 milliárd forintos - 100 százalékos - támogatást kapott, 2019. augusztus 10-i támogatási döntési dátummal.
A fejlesztés célja, hogy az észak-déli városi-elővárosi vasúti tengely fejlesztésének előkészítéseként megkezdődjön a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-ek korszerűsítésének, összekötésének tervezési előkészítése.
Ezen belül a H5 Szentendrei HÉV-vonal korszerűsítése, továbbá a H7 Csepeli és H6 Ráckevei HÉV vonalak korszerűsítése, összekapcsolása és meghosszabbítása is tárgya a tervezésnek, egészen a Kálvin térig.
A pályázat nyertese, a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt egy részletes megvalósíthatósági tanulmányt fog készíteni az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének Duna alatti összekötésére.
A projektek átfogó célja átszállásmentes, vagy kevesebb átszállással járó közösségi közlekedési kapcsolatok biztosítása, új HÉV-járművek közlekedéséhez szükséges infrastruktúra tervezése és magasabb szolgáltatási színvonalú közösségi közlekedés megteremtése.
A célok között szerepel továbbá az utazási sebesség növelésének lehetősége a HÉV-vonalakon, az esélyegyenlőség biztosítása, az utazási komfort és az utastájékoztatás minőségének javítása, a HÉV-vonalak környezetének rendezése és a közvetlen belvárosi kapcsolat létesítése a metróvonalakkal.
A két déli (H6, H7) HÉV-vonal a teljes Csepel-szigeti valamint a pesterzsébeti, soroksári térséget szolgálja ki. A térségek korszerű közlekedési kapcsolatokkal nem, vagy csak érintőlegesen ellátottak. A projekt megvalósításának fontos célja a közösségi közlekedés színvonalának javítása, hosszabb távon a tömegközlekedés arányának lehetőség szerinti növelése, átszálló és módváltó csomópontok létrehozása a korszerű és hatékony hálózati átjárhatóság erősítése érdekében a MÁV, a BKK és a VOLÁNBUSZ között.
A tervezés során érintik a kapcsolódó felszíni autóbusz hálózatot és kiváltanak egyes szintbeli közúti-vasúti keresztezéseket is.
A tervezés számol majd a H5 HÉV és a MÁV 2-es fővonal között közvetlen kapcsolattal is, méghozzá olyan új átmérős viszonylatszervezéssel, amely a közösségi közlekedés jelentős térnyerését eredményezheti.
Noha a pályázati rendszerbe csak most, a támogatás döntési dátumával került be a pályázat, azonban annak megvalósítása már 2018. november 10-e óta folyik. A projekt megvalósítási határideje, amire a részletes tervek elkészülnek, 2023. december 31.