Brit tudósok arra a megállapításra jutottak, hogy az édességekre kivetett 20 százalékos adó sokkal hatékonyabban segítené az elhízás elleni harcot, mint az édes üdítők adóztatása. A pluszadót a kekszekre, a csokoládékra és a süteményekre is ki kellene vetni ahhoz, hogy hatásosan visszaszoríthassák az Egyesült Királyságban is népbetegségként pusztító túlsúlyosságot - idézte Pauline Scheelbeeket, a London School of Hygiene and Tropical Medicine kutatóközpont tudósát a Guardian.
A kutató vezetésével készült az a tanulmány, amely szerint a brutális csokiadó bevezetésével a jelenlegi 28 százalékról 25 százalékra lehetne leszorítani a brit népességen belül a túlsúlyosak arányát.
Ez a néhány százalékpontos csökkenés a társadalom szintjén jelentős változás
- állítja lelkesen Scheelbeek. Egyelőre nem sok esélye van a javaslatuk elfogadásának, ugyanis Boris Johnson miniszterelnök ellenzi a "titkos bűnözés" (a nassolás) adóztatását, így még a cukros üdítőkre jelenleg érvényben lévő közterhet is felülvizsgálná.
Vannak olyan országok, amelyekben az emberek főként italokból viszik be a szervezetükbe a cukrot, ám az Egyesült Királyságban az édességeket és a sütiket fogyasztják igazán nagy étvággyal. A kutatás azt találta, hogy a kekszek, a csokik, a sütik és minden egyéb édesség 20 százalékos drágulása (az adó miatt) átlagosan évente 8900 kalóriával csökkentené az emberek energiabevitelét, aminek köszönhetően 1,3 kilogrammot fogynának. Ezzel szemben, ha a cukros üdítők adóját, s ezzel árát növelnék ennyivel, azzal csak kicsit több mint 20 dekagramm súlycsökkenést érhetnének el.
Nyitottabban kell viszonyulnunk ahhoz, mivel tudjuk a legtöbbet tenni az elhízás ellen, nem lehet lesöpörni egy javaslatot az asztalról pusztán azért, mert egyfajta emberi jognak tekintjük a nassolást
- érvel Susan Jebb, az Oxfordi Egyetem étkezési és népegészségügyi kutatója, a jelentés egyik szerzője, aki korábban kormánytanácsadóként is dolgozott. Látnunk kell, hogy míg az üdítők gyártásánál viszonylag könnyen helyettesíthető a cukor például édesítőszerekkel, az édességeknél a cukor a termékek megfelelő állagának kialakításához is hozzájárul, ezért elhagyhatatlan.
Így ezek esetén egyetlen lehetőségük van az embereknek a cukor jelentette veszély elkerülésére, az, hogy kevesebbet esznek. A korábbi erőfeszítések, amelyek erre próbálták ösztönözni a fogyasztókat, például a csokitáblák vékonyabbá tétele, nem segített, mert többet vásárolnak belőlük az emberek.
Itt az ideje az új megközelítésnek
- állítja Jebb.
Érdekesnek tartja a csokiadó ötletét Fiona Sing, a World Cancer Research Fund szakértője. Szerinte jó kiindulópont lehet ahhoz, hogy új módszereket fejlesszenek ki az étkezési szokásokkal összefüggő egészségpolitika területén. Vannak olyan országok, például Mexikó, ahol a cukros üdítők adóztatása nyomán jelentősen csökkent ezek fogyasztása, tehát hatásosan befolyásolták az emberek szokásait élelmiszer-különadók segítéségével. Ezért örömteliek a nagy zsír-, só- és cukortartalmú élelmiszerek adóztatásával kapcsolatos kutatások.