Budapesten az elmúlt 6 évben közel 100 ezer darabbal, 660 ezerre nőtt a gépkocsik száma. Ehhez érdemes még hozzászámolni a saját autóval ingázó százezrek járműveit, így nem csoda, hogy a fővárosi sofőrök nap mint nap óriási forgalommal kénytelenek szembenézni. A rengeteg autó megjelenése a parkolási lehetőségeket is jócskán lecsökkentette. Nagy részben forgalomszervezési okokból vezetik be a kerületek a fizető övezeteket. A város érdeke, hogy a közterületeken minél gyorsabban forogjanak az autók, ne állítsák le hosszabb időre a gépkocsikat tulajdonosaik. A környéken lakók persze előnyt élveznek, számukra is biztosítani kell a megfelelő ingyenes parkolást. Egy saját garázs azon túl, hogy biztonságos, rendkívül kényelmes megoldást jelent a hétköznapokban, és
mivel értékálló, befektetésnek is kiválóan alkalmas, valamint szinte azonnal kiadható hosszú távra is.
Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője úgy véli, a jogalkotó már korábban felismerte a városi parkolóhelyek hiányát és jó ideje kötelezi a beruházókat, hogy minden megépült lakás után – ökölszabályként – biztosítsanak egy-egy parkolóhelyet. Az egyes beruházások földszintjén vagy mélygarázsában már a tervezőasztalról ki lehet választani az ideális beállóhelyet. Nem mindegy azonban, hogy mit kap az ingatlantulajdonos a pénzéért. Az átadást követően könnyen szembesülhet a vásárló azzal, hogy a frissen felfestett parkolóhelyére nem, vagy csak alig fér be az autója.
Még rosszabbul járhat az, akinek már csak emeletes garázsbeálló jut ugyanazért a pénzért
– figyelmeztet a szakértő.
Az idei év a várakozások alapján a tömeges lakásátadások éve lehet, így tízezrek érintettek jelenleg is új lakásuk mellett garázsvásárlásban. Az építtetők általában a szabványokban rögzített
lehető legkisebbre tervezik a parkolóhelyeket, így egyáltalán nem mindegy, hogy a garázsszinten belül hol választunk beállóhelyet.
Érdemes kerülni azokat a helyeket, amelyek közvetlenül fal mellett vannak, így a többinél nehezebb rájuk kanyarodni, de problémát okozhat a sötét beállóhely is. Két oszlop közé is nehezebb lehet a parkolás. Sok karcolástól, letört visszapillantó tükörtől lehet megkímélni a gépjárművet az ideális hely kiválasztásával.
Érdemes a beruházótól vagy értékesítőtől a garázsszint alaprajzát is elkérni és részletesen áttanulmányozni. A pontos méreteket látva dönthetünk, és egy kis utánajárással az is kiderül, hogy az egyes beállók felett hol futnak a csövek. Az azonos szinten lévő beállók árai általában méretük és elhelyezkedésük alapján is különbözhetnek, de a korán döntésre jutók lényegesen jobb adottságú helyeket foglalhatnak le.
Érdemes autótöltőt is megrendelni, vagy olyan helyet választani, ahova eredetileg is betervezi azt a beruházó. Sok szakértő szerint a jövő az elektromobilitásé, így
a parkolóhely továbbértékesítése, vagy kiadhatósága szempontjából sem mellékes, hogy van-e helyben töltési lehetőség.
A plusz áramfogyasztás ilyenkor természetesen a tulajdonost/bérlőt terheli.
Lehetőleg tisztázzuk az építtetővel még az adásvételi szerződés aláírása előtt, hogy milyen típusú lesz a parkolóhely. Előfordulhat ugyanis, hogy az újdonsült tulajdonos csak átadáskor szembesül azzal, hogy parkoló-liftes megoldás született, aminek a továbbiakban viselni kell a kellemetlenségeit. Ennél is rosszabb lehet a helyzet, ha már csak átadáskor derül ki, hogy a vevő autója magasságban vagy szélességben nem fér be a parkológépbe.
Eladás szempontjából a legfontosabb, hogy a garázshely önállóan forgalomképes-e.
Ez a szerződésből ki kell, hogy derüljön! Általában kisebb beruházásoknál él az a megoldás, hogy a garázst és a lakást csak együtt lehet értékesíteni. Nagyobb, egy helyrajzi számon lévő teremgarázsnál egy esetleges értékesítéskor viszont az összes, ugyanezen a szinten parkoló tulajdonostárs elővásárlási joggal rendelkezik. Az erről való lemondatás az akár százas nagyságrendű érintett miatt bonyolult lehet, és megnehezítheti az értékesítést. Ugyanakkor, ha nem szeretnénk kockáztatni, hogy a már aláírt szerződést egy tulajdonostárs a jogszabályban előírt időn belül megtámadja, célszerű betartani ezt az előírást.
A lakótelepeken is általános a parkolóhiány, ráadásul ezek tervezésekor jóval kevesebb autóval kalkuláltak még a szakemberek.
Aranyat érhet egy panelház aljában, a földszinten található parkoló,
de nem árt előre tájékozódni: nem csak az autók mennyisége, de átlagos mérete is megnőtt az utóbbi évtizedekben, így számos újabb modell nem fér be ezekbe a helyiségekbe. Előny viszont, hogy sok esetben a vízvezeték és az áram is be van vezetve, így alternatív felhasználásra, például üzlethelyiségnek is alkalmas lehet a helyiség. Ennek megfelelően ezek ára is igen borsos. Összességében azonban mind a mai napig elmondható, hogy a garázsvásárlással és kiadással a lakásvásárlásnál jellemzően nagyobb hozamot lehet elérni, ráadásul kisebb befektetéssel.