Persze ha úgy alakul a kötélhúzás, hogy nem október 31-e lesz ez a nap, a fennakadás akkor is ugyanúgy fenyegeti a briteket.
Ezért hasznos a magyar cégeknek, ha a Nagy-Britanniából vásárolt áruikból készletet képeznek, hogy ne fordulhasson elő átmeneti áruhiány sem, amely akadályozná a vállalat működését
- hangzott el egy hazai konferencián.
Takács Szabolcs, az Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépésének (Brexit) Magyarországot érintő külpolitikai és külgazdasági hatásai kezelésének összehangolásáért felelős miniszteri biztos kijelentette: „Nem igaz, hogy a hosszabbítási kérelmet megvétóznánk.
Azt gondolom, hogy lehet, hogy lesz hosszabbítási kérelem.
A választási eredmények tükrében újra napirendre kerülhet a kérdés. Ha a baloldal győz Angliában, új népszavazást írhatnak ki, de az legkorábban 2020 májusában történhet meg a brit törvények alapján. Már a bennmaradás-pártiak is azt mondják, hogy jobb kilépni. Teljesen kettészakadt ebben a kérdésben a brit társadalom. De a gazdaság maradna az EU-ban." – tette hozzá Takács Szabolcs.
Palkovits Barbara, a PwC Magyarország menedzsere arról beszélt a konferencián, hogy sok cég láncügyleteket alkalmaz a beszerzéseinél, vagyis az árut többször értékesítik, miközben a fuvarozás csak egyszer történik meg. Ez eddig áfa-mentes volt, de ha kilép az unióból Nagy-Britannia, abban az esetben már vám- és import-ÁFA terheli a szállítmányt.
Az a magyar cég, amelyik Angliában tartott árukészletet, a megállapodás nélküli (hard) brexit eljövetele után ki kell váltsa az angol adószámot, pénzügyi képviseletet kell működtetnie ott és havonta be kell nyújtania a bevallást.
Nietsch Tamás, a Magyar Vámügyi Szövetség Szakmai és Nemzetközi Bizottságának elnöke azt tanácsolta, hogy ha egy Nagy-Britanniával kereskedő cégnek EXW (Ex-Works) ügylete van, célszerű átváltani FCA-ra (Free Carrier), ahol a vevő fizeti a fuvarozást, de az eladó végzi a vámkezelést. Ha DDP (Delivered Duty Paid) szerződése van, azt DAP-ra (Delivered-at-Place) érdemes változtatni, melynek értelmében az eladó leszállítja az árut, de az import vámkezelést a vevő végzi és fizeti a saját országában."
Ebben az esetben azonban problémát jelent, hogy az angol cégek nagy részének nincs tapasztalata a vámügyekben, mert eddig zömében olyan országokkal kereskedtek, ahol erre nem volt szükség.
A brexit után vámazonosító számot, úgynevezett EORI számot kell majd szerezni mind a vevőnek, mind az eladónak
- hívta fel a figyelmet Szabó Éva, az EVLA Ltd. ügyvezetője.
Ezen kívül a termék címkézésére vonatkozó követelmények is változhatnak, hiszen a továbbiakban már nem az unió, hanem a brit szabályozás vonatkozik majd rá, továbbá az angol állampolgárságú, vagy angol jogosítvánnyal rendelkező magyar állampolgár járművezetők esetén
ki kell váltani a nemzetközi jogosítványt is, továbbá az európai uniós társadalombiztosítási kártya sem lesz érvényes Angliában
Nietsch Tamás arra hívta fel a figyelmet, hogy a britek által tesztelt, átlagosan 4 perces új vámügyintézési idő miatt a kamionsor Dovertől egészen a Londoni körgyűrűig feltorlódhat, Franciaországban pedig akár száz kilométeres sorokra is lehet majd számítani.
Forrás: Piacésprofit.hu