A legújabb csalástípus úgy indul, hogy
váratlanul ismeretlenek a Magyar Posta nevében követeléskezeléssel, tartozás behajtásával kapcsolatban kérnek pénzt az áldozatoktól.
Ahogy arra a Magyar Posta felhívja az ügyfelek figyelmét, a postai szolgáltatásokkal kapcsolatos követeléskezelés és behajtás szigorú és dokumentált eljárási rend szerint történik, melyet mindenképpen írásos fizetési felszólítás előz meg.
Ennek hiányában a Magyar Posta nevében történő bármilyen követelés behajtása szabálytalan, vagy csalás.
A Magyar Posta azt kéri, az ügyfelek bármilyen fizetés előtt forduljanak az ügyfélszolgálathoz és kérjenek tájékoztatást arról, hogy valóban indított-e a Magyar Posta velük szemben igényérvényesítést.
Az is gyanús lehet, ha ezek az ismeretlenek nem végrehajtók,
a Magyar Posta ugyanis kizárólag bírósági végrehajtó útján érvényesít követelést,
akikről a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar honlapján elérhető névjegyzékből is lehet tájékozódni.
Emellett gyakori az is, hogy az interneten felbukkanó ablakokban értékes nyereményeket, számos esetben mobiltelefont ígérnek postai nyereményjátékra hivatkozva, mely a szolgáltató nevével történő visszaélés egy másik formája. A felbukkanó ablak mellett a felhívás érkezhet e-mailben, sőt akár SMS-ben is.
A csalás lényege az adathalászat és az adatokkal történő későbbi visszaélés.
Az elkövetők személyes adatokat, bankkártyaszámot, esetleg PIN-kódot vagy egyszerűen pénzt (tehát internetes bankkártyás fizetést) kérnek a Magyar Posta nevében.
Aki nem biztos benne, hogy a kínált nyereményjáték valódi-e, az a Magyar Posta honlapján leellenőrizheti az akciót, hiszen ott minden ilyet közzétesznek. Csak akkor valós egy ilyen nyereményjáték, ha tényleg a posta honlapján meghirdetettek szerint zajlik a hirdetése és ugyanazt ígéri, és a részvételhez ugyanazt kéri, mint az akció oldala.
A karácsony közeledtével megnő a csomagforgalom is. A csalók itt sem kímélik áldozataikat,
egy érkező csomagra hivatkozva annak árát kérik el a posta ügyfeleitől e-mailben vagy SMS-ben.
Ezek sokszor magyartalan vagy nyelvtanilag helytelen megfogalmazással íródtak, helytelen ékezetekkel vagy ékezetek nélkül. Ilyen esetben okvetlenül fogjunk gyanút, hiszen
egy magára valamit is adó, komoly magyar cég nem fog rossz magyarsággal írt kommunikációt kiadni a kezéből!
Egyébként pedig bármilyen személyes adat bekérése már gyanakodásra kell, hogy okot adjon, mert
bankok, biztosítók, postai szolgáltatók, távközlési szolgáltatók nem szoktak telefonon, sms-ben, vagy e-mailben érzékeny személyes adatokat bekérni,
továbbá jellemzően nem hirdetnek böngészés közben felugró ablakokban. Az ilyen cégek által meghirdetett nyereményjátékok szabályzatában mindig leírják, hogy hogyan értesítik a nyerteseket.
A posta arra is felhívja a figyelmet, hogy az ő küldő e-mail címeik @posta.hu végződésűek, tehát ettől eltérő címről érkező kommunikáció is gyanút kell, hogy keltsen.
Ezekről a próbálkozásokról a posta várja az ügyfelek bejelentéseit és azokat továbbítja a megfelelő hatóságokhoz.
Emellett a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI) tájékoztatót adott ki a különböző mobiltelefonszámokról, amelyek a Magyar Posta Zrt. nevének és arculati elemeinek felhasználásával adathalász hivatkozást tartalmazó kéretlen SMS üzeneteket küldtek.