A legújabb technológiákon alapuló fuvarmegosztó szolgáltatások számos kedvező hatást gyakorolnak a városokban, növelve a mobilitást, és csökkentve a személyautó tulajdonlásból adódó szennyezéseket. Ez a jó hír.
A rossz hír, hogy a legnagyobb fuvarmegosztó vállalatok, legalábbis az USA-ban az Uber és a Lyft, nem rendelkeznek életképes üzleti modellel.
Az Uber legutóbbi gyorsjelentése szerint például a cég az idei harmadik negyedévben 1,2 milliárd dollárt veszített.
A Business Insider elemzése szerint a legjobb forgatókönyv az volna, ha az Uber egyszerűen megvenné a Lyftet. A sarkos vélemény hátterében az a megállapítás áll, hogy a fuvarmegosztó vállalatok valójában semmi olyan speciális tulajdonnal nem rendelkeznek, amely ne volna elérhető bárki számára. Következésképpen, az Uber számára az egyetlen járható út az volna, ha lényegében ő uralná a piacot, és fölvásárolná a legnagyobb amerikai versenytársát.
Ráadásul, ha az Uber nem lép, akkor
reális annak az esélye, hogy a Google lecsap a lehetőségre, és megveszi a Lyftet.
Ebben az esetben egy gigantikus platform jönne létre, amely összekapcsolná a Google (pontosabban az anyacége, az Alphabet) önvezető autókkal foglalkozó részlegét (Waymo), a térképszolgáltatásokat, valamint a Lyftet. Így az Ubernek egy hatalmas versenytárssal kellene megküzdenie a piacon – a Waymo és a Lyft pedig már most is együtt dolgozik.
A felvásárlás azonban csak az egyik eleme lenne a nyereségességi stratégiának. Amíg ugyanis az Uber nem kezd el intenzívebben együttműködni a hatóságokkal, addig az alulról jövő verseny egyre inkább élesedni fog, ami lényegében egyetlen szereplőnek sem kedvez.
Az Uber és a Lyft ugyanis több amerikai államban is komoly szabályozói kihívásokkal néz szembe.
Az elemzés itt hangsúlyozza, ezeknek a cégeknek sokkal együttműködőbbnek kellene lenniük a hatóságokkal, és a harc helyett újra kellene értelmezniük a modelljeiket, sokkal intenzívebben csatlakozva a közösségi közlekedés struktúrájához.
Végül az elemzés két másik tényezőt is említ, amely segíthetné az Uber helyzetét. Az egyik az ételszállítás, tekintve, hogy az Uber Eats már ma is a világ egyik legnagyobb ételszállító szolgáltatása, amely csak idén 1 milliárd dollár körüli bevételt generálhat.
Az Ubernek ezen a téren hatalmas lehetőségei lennének, különösen ha összefogna olyan vezető márkákkal, mint például a Starbucks.
A másik potenciális sikerterület a hirdetési piac lehetne. Az Ubernek ugyanis globálisan 91 millió aktív felhasználója van, akikről a vállalat elég sokat tud – például, hogy mit esznek, mikor utaznak és hova. Ha pedig az Uber felhasználná ezt a gigantikus hálózatát, és elkezdene aktívan hirdetési felületeket árulni, akkor a társaság könnyedén a világ egyik legnagyobb hirdetési platformját tudná biztosítani. Mindazonáltal az elemzés kiemeli, az egész folyamatnak azzal kellene kezdődnie, hogy az Uber fölvásárolja a Lyftet.