Újabb gond a Boeingekkel, ezúttal hétezer 737-es gépet kell ellenőrizni

FlyDubai's Boeing 737-800
2810517 03/20/2016 FlyDubai's Boeing 737-800 lands at Moscow's Vnukovo Airport. Maksim Blinov/Sputnik
Vágólapra másolva!
Újabb kínos ügyről ír a brit Independent az amerikai Boeing háza tájáról. Eszerint egy 2018 áprilisában történt baleset miatt most rengeteg, mintegy 7000, aktív repülőgépet kell átnézni és azokon a szükséges módosításokat elvégezni, hogy az akkori tragikus esethez hasonló, ne fordulhasson elő többet.
Vágólapra másolva!

Az incidens még tavaly április 17-én történt, a Boeing egyik legnagyobb partnere, az amerikai Southwest Airlines New York-ból Dallasba tartó járatán. Egy korábban nem észlelt törés miatt, több motoralkatrész és azok törmelékei, mintegy 9800 méteres magasságában, leváltak helyükről és az egyik ablaknak csapódtak, amelyet valósággal berobbantottak. A 14A jelű ülésen ülő utast a hirtelen fellépő nyomáskülönbség részben kiszippantotta a kabinból, és bár az utaskísérők és az utasok időben el tudták kapni és visszahúzni, a fiatal nő olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy később belehalt azokba. A gép az incidens után Philadelphiában hajtott végre kényszerleszállást.

Az eset kivizsgálását végző szakértők megállapították, hogy az incidens nem is elsősorban a motor, hanem a motorház, vagyis a borítás hibája, illetve a rögzítés gyengülése miatt következett be.

Vagyis elsősorban a gép szerkezeti hibája illetve meghibásodására, és nem annyira a motor hibájára vezethető vissza.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság végkövetkeztetésében arra jutott, hogy "potenciális szerkezeti gyengeségről" van szó, amely érinti a Boeing valamennyi, 737 NG családba tartozó gépét.

Egy Boeing 737-800-as gép landolása Moszkva egyik repülőterén Forrás: AFP/Maksim Blinov

Tehát rengeteg légijárművet, mert a Boeing NG ("next generation") családjába a duplahajtóműves 600-as, 700-as, 800-as, 900-as típusjelzésű variánsok tartoznak.

A géptípusok világában kevésbé járatosak számára beszédesebb lehet, hogy

a balesettel érintett Southwest több mint 700 gépet üzemeltet ezekből, az európai légiközlekedési piac egyik fontos diszkont szereplője, a Ryanair pedig flottájában 450 gépet használ a 737-800-as változatokból.

A hatósági jelentés megállapította, hogy a vonatkozó géprészen el kell végezni a "szerkezeti stabilitás" ellenőrzését és a szükséges beavatkozásokat annak javítása érdekében. Ez pedig nem másra, mint a gépek gyártójára vár.

Az amerikai óriáscég közleményben reagált a közlekedésbiztonsági jelentésre. Ebben leszögezték, hogy együtt éreznek a baleset következtében meghalt utas hozzátartozóival, és minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő. Ugyanakkor azt írják, hogy valamennyi 737 NG családba tartozó gépük biztonsággal használható.

A hatósági jelentés viszont azt is jelenti, hogy mintegy 7000, szolgálatban lévő gépet kell a gyártónak ellenőriznie.

A szakértői jelentés egyébként több egyéb javaslatot is megfogalmaz a gyártó felé, elsősorban a hirtelen fellépő nyomáscsökkenés hatásainak kezelése érdekében. A riport ugyanakkor nem említi, hogy az észlelt problémák a jelenleg földön tartott, 737 MAX gépeket is érintenék. Emlékezetes, hogy ezeknek a gépeknek a hibájához a közelmúltból két, összesen 346 halálos áldozattal járó légi katasztrófa köthető.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!