A tavalyi első baleset utáni elemzés szerint a repülőgép élettartama alatt akár 15 katasztrófa is bekövetkezhet, amennyiben nem változtatják meg a tervezést. Ennek ellenére a Szövetségi Repülési Igazgatóság (FAA)
csak a második katasztrófa után öt hónappal állította le a Boeing 737 Max gépek repülését.
Steve Dickson, az FAA vezérigazgatója – aki augusztusban került a hatóság élére – elismerte a hibát. A hatóság kockázatértékelését a szerdán tartott amerikai kongresszusi meghallgatás során derítették fel.
A Boeing 737 Max repülőgép 2018 októberében és 2019 márciusában okozott katasztrófát, összesen 346 ember halt meg. A hatóság az októberi Indonéz katasztrófa után utasította a repülőgépgyártót, hogy javítson a hibás rendszeren, mivel akár egy tucat újabb baleset is bekövetkezhet a gép 45 éves élettartalma alatt, azonban
a mintegy 4.800 repülőgépet nem állították le,
ezt csak az etiópiai katasztrófa után tették meg.
A balesetek kivizsgálását végző légiközlekedési tisztviselők mindkét baleset okaként az MCAS automata vezérlőrendszerét azonosították. A Boeing korábban elmondta, hogy az egyetlen érzékelőre támaszkodó rendszer hibás adatokat kapott, felülbírálta a pilóta parancsát, és lefelé tolta a gép orrát.
A hatóság felülvizsgálta az MCAS szoftvert, a vizsgálat pedig kimutatta, hogy a repülőgépgyártó tisztában volt a rendszer hibáival.
Ed Pierson, a gyár egykori vezetője elmondta a kongresszusnak, hogy többször figyelmeztette a Boeing vezetőségét a biztonsági kockázatokra, ám ennek nem volt hatása.
Dickson elmondta, hogy a légügyi hatóság további intézkedéseket is fontolgat a Boeing ellen.
A 737 Max repülőgépek jelenleg is a földön vesztegelnek, amíg a szoftverfrissítést el nem végzik, és amíg a hatóság engedélyt nem ad az újbóli repülésre. Azonban ez súlyos károkat okoz a légitársaságoknak az Egyesült Államokban és Európában is.