A karácsonyi ajándékok célja elsősorban az, hogy örömöt okozzunk velük másoknak. Praktikus okokból persze előfordul, hogy ekkorra időzítjük a nagyobb kiadást jelentő funkcionális eszközök beszerzését, mondván, hogy így összeköthetjük a kellemeset a hasznossal.
Csakhogy, lássuk be, bármennyire is hasznos egy új konyhai robotgép, kapszulás kávéfőző vagy mosógép a régi helyett, azért ezek a tárgyak sok esetben kevésbé hozzák lázba azokat, akik kapják.
Igazán nagy hatást általában azokkal az ajándékokkal lehet elérni, amelyek személyesek, egyénre szabottak, illetve meglepetést okoznak
– hangsúlyozza a Házi Patika írása.
A meglepetés egy egyszerű pszichológiai jelenségen, az újdonság varázsán alapul. Amikor valamilyen új dologgal találkozunk, agyunk egyes régiói aktívabbá válnak. Fontos azonban hozzátenni, hogy a hatás csupán rövid távú, azaz a meglepetést okozó, igazán ötletes ajándékok is elsősorban az adott pillanatban váltanak ki nagy örömöt. Elég csak arra gondolni, milyen hamar elmúlik például a csokoládé vagy a vásárlás okozta boldogság. Az igazi boldogságérzet kialakulása az emberi kapcsolatokhoz köthető.
Még a legdrágább, legcsillogóbb ajándéknál is többet ér, ha valamilyen emlékezetes, újszerű élménnyel ajándékozzuk meg szeretteinket.
Bármilyen tevékenység szóba jöhet, amely egyszerre jelent újdonságot és örömteli, közös kedvtelést a résztvevők számára. Szervezzünk például közös színházlátogatást vagy wellnesshétvégét, de még jobb, ha valamilyen aktív kikapcsolódásra tudjuk rávenni családtagjainkat, barátainkat.
A lehetőségek sora szinte végtelen, lényegében csak a fantáziánk szabhat határt annak, mivel lepjük meg a másikat. Természetesen nem kell pontosan karácsonyra időzíteni a programot, elég, ha a belépőjegy vagy egy saját készítésű meghívó kerül a fa alá.
Fontos szempont, hogy olyan eseményt találjunk ki, amely újszerű élményt jelent a megajándékozott személy számára, egyszersmind passzol a személyes érdeklődéséhez
– folytatja a Házi Patika cikke. Vannak például, akik szívesen töltik idejüket kreatív tevékenységekkel, így számukra kifejezetten vonzó lehet valamilyen kézműves vagy egyéb alkotó foglalkozás.
Mások rajonganak az akciódús, adrenalintermelést beindító élményekért, mint a tandemugrás és az egyéb extrém sportok kipróbálása. A paletta rendkívül széles, de mindaddig, amíg odafigyelünk szerettünk igényeire, lényegében nem nyúlhatunk mellé semmilyen közös programmal. Ellentétben a tárgyi ajándékokkal, egy ilyen meglepetés garantáltan emlékezetes marad, azaz végeredményben nagyobb örömöt vált majd ki.
Mindezek alapján nem csoda, ha egyre népszerűbbek az élményajándékok. A Mastercard friss felmérése szerint a magyarok 8 százaléka már szeptemberben megkezdi a karácsonyi bevásárlást, novemberben pedig már majdnem minden második felnőtt vásárol az ünnepekre. Ez egyrészt pénzügyi tudatosságból fakad, mert az előrelátás a költségek elosztását jelenti, másrészt az élményajándékok növekvő népszerűsége is arra ösztönzi a vásárlókat, hogy előre foglaljanak.
Az élményajándékok nem csak azért olyan népszerűek, mert közös időtöltésre ösztönzik a családot vagy a barátokat, de az ajándékozók sokszor így önmagukat is megajándékozzák
– mondták el a Mastercard felmérésében megkérdezettek. Magyarországon a legszívesebben wellnessfürdőben eltöltött hétvégét adnak ajándékba, de előszeretettel ajándékozunk színház-, koncert- és mozijegyet, közös utazást vagy akár kreatív foglalkozást is.
A Bónusz Brigád és a GKI Digital kutatása szerint átlagosan 25 ezer forintot terveznek költeni azok, akik kitöltötték kérdőívüket, de minden negyedik válaszadó több mint 40 ezer forintot szán az élmény "megvásárlására" – a férfi ajándékozók között az arány magasabb, 29 százalék.
Az élményajándékok népszerűsége és az olyan kereskedői akciós napok, mint például a Black Friday, egyben azt is jelentik, hogy a karácsonyi vásárlás kezdete előbbre tolódott
– hangsúlyozza Rose Beaumount, a Mastercard európai kommunikációs vezetője.
Megváltoztak a vásárlási szokásaink, ma már karácsony napján sincsenek "zárva az áruházak", mert sokan mobiltelefonon vagy tabletről vásárolnak, és ez a trend a jövőben tovább fog gyorsulni.
A Mastercard adatai szerint a karácsonyt megelőző 100 napban egy átlagos magyar vásárló mintegy százháromezer forintot költ ajándékokra. Majdnem egyharmaduk tervezi, hogy elutazik az ünnepek alatt, és szintén egyharmaduk vásárol előre koncertjegyeket.