A McDonald's évente több mint egymilliárd pohár kávét ad el éttermeiben, ami napi szinten 2,5 millió adagot jelent. Világszerte kávéültetvények ezrei szolgáltatják a náluk kapható kávé alapanyagát, a kávébabot. A feldolgozás előtt a kávébabról ugyanakkor le kell hántani a héjat, amivel irdatlan mennyiségű hulladék keletkezik. Ezt azután komposztálják vagy egyszerűen elégetik - írja a fastcompany.com cikke.
A legtöbben el sem tudjuk képzelni, hogy egyetlen pohár kávé elfogyasztásával mennyire terheljük a környezetet hulladékkal. Így volt ezzel Debbie Miewelski, a Ford Motor Company senior fenntarthatósági műszaki vezetője is, aki egy szép nap kávéfogyasztás közben azon kezdte el törni a fejét, hogy
a kávéspohár mellett kell lennie valamilyen más, szintén a kávéfogyasztáshoz köthető anyagnak, amely szintén a szemétbe kerül, s a kettőt ötvözve, létre kellene hozni egy olyan terméket, amelyet hasznosítani lehetne, ily módon csökkentve a környezetterhelést.
A cég kutatólaboratóriumában végzett tesztek során rájöttek, hogy a kávébab lehántott héja tökéletesen alkalmas erre a célra. Hamarosan felvették a kapcsolatot a McDonald'sszal, amelynek éttermeiben – ahogy az előzőekben láttuk - hatalmas mennyiségű ilyen jellegű hulladék keletkezik. A gyorsétteremláncot kifejezetten érdekelte a projekt és csakhamar megkezdődött az együttműködés a két cég között.
A Fordnál rájöttek, hogy a kávébab héját megfelelő eljárások során a műanyaggal összedolgozva erős, hőálló anyagot kapnak. Ez pedig ideális alkotórésze lehet az autók első fényszórójának, hiszen több fényt enged át, mint az eddig használt anyag, így a fényszórók 20 százalékkal több fényt bocsátanak ki. S miután könnyebb az eddig használt anyagnál, ezért a gépkocsi fogyasztása is csökken. Az új matéria először a Ford Mustangoknál és a Lincoln Continentaloknál mutatkozik majd be jövőre.
Az amerikai autógyár történetében egyébként nem ez az első alkalom, hogy hulladékféle hasznosításával állítanak elő valamilyen új anyagot, és azt felhasználják a kocsikhoz.
Az első igazi áttörést a szója-alapú hab hozta, amelyet azóta az ülések háttámlájánál és a fejtámasznál használnak. Ezt az innovációt időközben a mezőgazdasági gépeket gyártó John Deere és több bútorgyártó cég is átvette. A Fordnak ezen kívül tucatnyi más, érdekes újítása is volt, köztük a kókuszrostból készített autószőnyeg vagy az a rizs felhasználásával előállított anyag, amelyet elektromos alkatrészek burkolására használnak.