A vállalat hét évtized alatt gyakorlatilag az összes nagyobb magyarországi vasút-villamosítási projekt megvalósításában szerepet vállalt, így a teljes magyarországi vasútvonal-hálózatból mintegy 3000 kilométer hosszan a Vasútvill szakembergárdája építette ki a felsővezeték-hálózatot vagy működött közre a villamosításában.
Magyarországon elsőként a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon indult el a villamos vontatás 1932-ben,
majd a Budapesti Vasútigazgatóság IV. Osztályának felügyelete alá rendelve 1949-ben alakult meg a MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőség, a mai Vasútvill Kft. jogelődje. A rendszerváltást követően önálló vállalattá alakult szervezetet 2001-ben privatizálták és cseh tulajdonba került, 2017 januárja óta van újra magyar kézben.
A villamosított vasútvonalak aránya 2019-ben Magyarországon elérte a 41 százalékot,
ami jelentős elmozdulást jelent az ezredforduló környékén évekig stagnáló 35 százalékos szinthez képest. A több mint 200 embert foglalkoztató Vasútvill Kft. pedig ma is piacvezető a vasút-villamosítás terén. A vállalat árbevétele tavaly meghaladta a 16 milliárd forintot, miközben az elmúlt években végrehajtott technológiai fejlesztések és eszközbeszerzések eredményeképpen a műszaki kapacitása akár évi 200 kilométer felsővezeték rekonstrukcióját vagy kiépítését is lehetővé teszi saját erőforrásból.
A felsővezeték-építés fókuszában ma már Európa-szerte - így hazánkban is - a korábban kiépült hálózatok rehabilitációja áll, ám a közlekedési szektor fenntarthatóvá tétele érdekében az elmúlt években az egész kontinensen friss lendületet kaptak az új fejlesztések is.
Ezzel összefüggésben a Vasútvill Kft. szakemberei 2017 óta – egyebek mellett – Budapest-Esztergom, a Püspökladány-Ebes, a Kelenföld-Százhalombatta, a Százhalombatta-Pusztaszabolcs, illetve a Rákos-Hatvan vasúti szakaszokon végeztek villamosítási, illetve korszerűsítési munkálatokat, vagy dolgoznak jelenleg is alvállalkozóként a projekten, illetve fővállalkozóként az idén júliusban újonnan átadott 46,3 kilométer hosszúságú Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakasz villamosítása is a nevükhöz köthető.
A Vasútvill Kft. jelenleg is öt nagy projekten dolgozik. Ezek közül kiemelkedik az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasza, ahol a kivitelezéssel megbízott ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként a cég 2019 őszén kezdte meg a villamosítási munkálatokat.
A villamosított vasútvonalak aránya még mindig jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától, de az elmúlt években elindult beruházások révén lépésről-lépésre közelebb kerülünk ahhoz, hogy az összes, nagy forgalmat lebonyolító, vagy nemzetközi hálózatba kapcsolt magyarországi vasútvonal villamosítása befejeződjön
- mondta Homlok Zsolt, a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.
A magyarországi fejlesztések mellett a Vasútvill Kft. 2019-ben megtette az első lépéseket, hogy megjelenjen a külpiacokon is. Áprilisban együttműködési megállapodást kötött a DB Bahnbau Gruppe GmbH-val. Az egyezség értelmében a német állami vasúttársaság leányvállalata saját kapacitásai kiegészítésére igénybe veheti a Vasútvill Kft. vasútépítő erőforrásait, ami megteremti a feltételeket a két magyar építőipari vállalat számára a németországi piacra lépéshez.