Leányvállalatot alapít Szerbiában az Ikarus cégcsoport, melynek tervei között szerepel, hogy a haszongépjármű-gyártás területén is megveti a lábát – írja a Magyar Hírlap az Újvidéki Egyetem eMobility 4 Sustainability panelbeszélgetésére hivatkozva.
Az ilyen együttműködés pénzügyileg és a munkaerő elvándorlásának megakadályozása miatt is előnyös – mutatott rá Nenad Ivanisevic, a tartományi kormányzat gazdasági és idegenforgalmi minisztere.
A Világgazdaság szemléje szerint
a tudásmegosztás, a közös kutatás-fejlesztés segíthet a régió megerősödésében, ezért Szerbia tárt karokkal várja a magyar cégeket a miniszter szerint.
„Ez egy friss döntés, hogy bővítjük a portfóliónkat” – árulta el Kelemen János Hunor, az Ikarus értékesítési igazgatója, aki kiemelte, hogy a cégcsoport több országba exportálja az Ikarus buszokat, amelyeket a megrendelők egyedi igényeit maximális figyelembevételével gyártják.
A különböző Ikarus-modellek már sok évtizeddel ezelőtt a világ számos országába eljutottak. Többek között a Szovjetunióban, Egyiptomban, az NDK-ban, Lengyelországban, de még olyan távoli helyeken, mint például Ecuadorban is utazhattak a magyar gyártású busszal.
Ahogy az Origo korábban megírta, nemcsak itthon, hanem másutt is szívesen emlékeznek ezekre a már-már legendássá vált járművekre. Így van ez például Görögországban is, ahol a márka rajongói igyekeznek megvásárolni a még fellelhető, leszolgált buszokat és felújítják őket. Az Ikarust hosszabb időn keresztül exportálták a délkelet-európai országba, ám
a nyolcvanas évek derekától már Görögországban szerelték össze azokat, hogy elkerüljék a magas vámterhet.
Megtört ugyanis az évtizedes exportkapcsolat Görögország és az Ikarus-gyár között, amikor a görögök 1981-ben beléptek az Európai Unió jogelődjébe, az Európai Gazdasági Közösségbe (EGK).
Ekkor megszűnt a közületi beszerzéseknél az addigi vámmentesség. Sőt közvetett hatásként, a magyar termék vámhátrányba került a görög piacon az EGK-országok mellett az általános preferenciarendszer előnyeit élvező fejlődő világbeli termékekkel szemben is. Az Ikarus buszokra viszont folyamatos volt az igény, jól kialakított szervízrendszer állt rendelkezésre. De a vám miatt nagyon megdrágult a magyar busz.
Arról is beszámoltunk nemrégiben, hogy újabb húsz darab tisztán elektromos meghajtású, Ikarus 120e típusú autóbusz érkezik a Volánbusz flottájába.