A ródium csak idén januárban már 32 százalékot drágult, és olyan csúcsra ért, amelyre 2008 óta nem volt példa.
Az extrém ritka fémet egyébként elsősorban az autóiparban használják, és az árfolyama az elmúlt 12 hónapban 225 százalékot emelkedett.
Még látványosabb a teljesítménye, ha azt nézzük, hogy az elmúlt négy év során a ródium 12-szeresére drágult. Ez azt jelenti, hogy simán maga mögött hagyja az összes vezető nyersanyagot, elsősorban az autóipari kereslet élénkülése miatt – írja az RT.com.
Mielőtt azonban valaki gyorsan rohanna ródiumot venni (ez nem is túl egyszerű), fontos látni, hogy a fém árfolyama őrült mozgásokra hajlamos – mondta Anton Berlin, a Norilsk Nickel vezető elemzője. Az orosz vállalat egyébként az összes ródium nagyjából 10 százalékát bányássza.
Az áremelkedés mögött jelentős részben az autóipar károsanyag-kibocsátásának szigorodása áll. A ródium unciánkénti árfolyama pénteken pedig már elérte a 8000 dollárt, és egyes elemzők szerint összejöhet a 2008-ban látott 10 000 dolláros rekord is.
Emellett igencsak megnehezíti a befektetők helyzetét, hogy a többi nemesfémmel ellentétben a ródiummal nem kereskednek hagyományosan a tőzsdén.
Egyszerűen azért, mert a fém piaca annyira korlátozott, hogy az üzletek döntő többségét a termelők és az ipari felhasználók között bonyolítják.
A platina és a nikkel melléktermékeként bányászott ródium ezzel egyébként a legdrágább fémnek számít az egész világon. A ritkaságát pedig jól mutatja, hogy egy tonna földkéregben mindösszesen nagyjából 0,001 gramm ródium található. Noha igen gyakran használják bizonyos tükröződő felületeknél (például ékszereknél), az autóipar számára a legértékesebb, ahol rendkívül fontos a katalizátoroknál.
A világ legnagyobb ródium-kitermelő országai között kiemelkedik Dél-Afrika, Oroszország és Kanada.