Virágzó gazdaságokat, jólétet, a fegyveres erőszak csökkenését és a világban uralkodó feszültség mérséklődését ígéri a most kezdődő és 2021. február 11-ig tartó Patkány éve egy feng shui mester szerint. Igaz - teszi hozzá a mester - nem mindenkinek, és arra is számítani kell, hogy a mostani konfliktusok helyét más természetűek foglalhatják el. Lehet, hogy épp Kína lesz az, amely ország - illetve az ott élők - nem, vagy csak csekély mértékben részesülnek a Patkány évének áldásaiból? Milyen gazdasági nehézségekkel éri Kínát a holdújév?
Az bizonyos, hogy a Patkány éve nem indul könnyen Kína számára, ahogy tavaly, a Disznó évét is súlyos gondokkal kellett elkezdeniük az ott élőknek. Ahogy az Origo akkor arról beszámolt, az afrikai sertéspestis miatt a sertéstartó ágazat krízishelyzetben kezdte az új évet, hiszen az ország legfontosabb haszonállatait - amik a lakosság elsődleges fehérjeforrását jelentik - gyilkos kór fenyegette.
S fenyegeti azóta is, mert hiába zárul le most a Disznó éve, az ágazatban pusztító sertéspestisnek azóta sem sikerült véget vetni.
Rengeteg megbetegedett, illetve kényszerből milliószámra elpusztított állat, egekbe szökő húsárak és masszív infláció jelzi azt, hogy a helyzet megoldását legkorábban a Patkány éve hozhatja el a húsból lassan kifogyó és importra szoruló Kína számára.
A disznóválságot a kínai állampolgárok közvetlenül élik meg és tapasztalják, ha másképp nem, saját pénztárcájukon, amikor hónapról hónapra többet kell fizetniük az áruért az üzletekben. De nem ez az egyetlen makroszintű nehézség, amivel Pekingnek szembe kell néznie:
Ez persze nem azt jelenti, hogy a Patkány nem hozhatja el Kína számára azt, amit hozzá kapcsolódóan idénre várnak a kínaiak, és azt is látni, hogy még a legfelkészültebb makrogazdasági elemzők között sincs egyetértés a kínai gazdaság várható teljesítményét illetően. Aggasztó jeleket többen látnak, de több minden mutat abba az irányba is, hogy korai lenne a kifulladásról beszélni.
Korai lenne tehát Kína felett vészharangot kongatni - a holdújévi ünneplés pedig valószínűleg idén sem a megfontolt költekezésről szól majd, amit az utolsó jüanig előre megterveznek a január 24-ével tíz napos munkaszüneti időszakot kezdő állampolgárok, hanem hatalmas kiskereskedelmi forgalomról és rengeteg utazásról.
Ahogy az Origo több alkalommal bemutatta, a holdújév beköszönte nemcsak a kontinens és azon belül Kína egyik legfontosabb kulturális, hanem egyben gazdasági eseménye is. Ilyenkor a családon belüli ajándékozás, a családtagok meglátogatása mind olyan körülmény, amely minden évben jelentős mozgást indukál a gazdaságban, köszönhetően az emberek rekordösszegű költéseinek a kereskedelemben. De hogyan alakulhat ez idén, a lassuló gazdasági növekedés és a halálos, egyelőre még terjedő koronavírus mellett?
Az ottani tradíciók számos megkötést, előírást tartalmaznak az ünnepléssel kapcsolatban, legyen szó akár tradicionális ételekről, díszítésről, szertartásos jellegű lakberendezési tárgyak beszerzéséről.
A kiskereskedelem ilyenkor alaposan felkészül a termékekből, a vásárlókat pedig külön összeállításokkal segítik a kiegyensúlyozott. de a hagyományokat szem előtt tartó ünnepi családi költségvetés összeállításában, nem csak kínai szerzők.
Figyelemre méltó az is, hogy profitálnak ilyenkor a nagy nyugati márkák, azok között is a luxustermékeket gyártók a kínaiak vásárlási kedvéből. Mostanra teljesen megszokottá vált az, hogy a Gucci, Adidas és sok más cég, külön reklámkampánnyal készül a holdújév ünneplésére. A McKinsey szerint, Kína növekvő piacát jelenti a luxustermékeknek, 2018-ban 7 milliárd dollárt elérő forgalommal, melynek nem elhanyagolható része a holdújév kapcsán realizálódik, hiszen az emberek többsége ajándékot vesz családtagjainak, ilyenkor akár a drágább termékekből is.
Nem meglepő az sem, hogy a gyártók ilyenkor szezonális termékekkel rukkolnak elő, az éppen aktuális állatövi jegyhez igazítva azokat.
S hogy mennyi is az annyi?
Persze 2020-ról még nincsenek adatok, de
az új év kezdetéhez kapcsolódó költések 2019-ben rekordösszegre, 149 milliárd dollárra, vagyis mintegy 44 ezer milliárd forintra rúgtak
- idézi a kínai hivatalos adatokat az SMCP.
Ez hallatlan szám akkor is, ha maga a forgalom bővülésének mértéke kisebb volt, mint 2018-ban. Akkor a növekedés 10,2 százalék volt a megelőző évhez képest, 2019-ben csak 8,5 százalék.
De mi a helyzet a holdújév másik jellemzőjével, a százmilliókat érintő utazással?
Furcsa mód, ebben a kérdésben előzetesen nehéz tisztán látni.
Ahogy fent hivatkozott cikkében az Origo bemutatta, már most vannak érzékelhető jelei az utazási kedv lanyhulásának a koronavírus miatt (illetve a hatósági korlátozásoknak vagy határozott hangvételű ajánlásoknak), noha természetesen idén is arra lehet számítani, százmilliók fognak útra kelni Kínában belföldre családtagjaikhoz, illetve külföldre pihenési céllal.
A várható utasszámról a becslések megoszlanak, egyes modellezések szerint összesen 3 milliárd utazást valósítanak meg az állampolgárok a szabadság ideje alatt. Más források arról írnak, hogy ez legalább 450 millió turisztikai célú utazást jelent összesen, bel- és külföldön, azaz ide nem sorolhatók a családlátogatások. Utóbbinál viszont legalább 300 millióan lesznek azok, akik a nagyvárosokból látogatnak országon belül máshova, elsősorban vidékre, köztük olyan munkavállalók, akiknek az évben csak most nyílik lehetőségük találkozni családjukkal.
Nem elhanyagolható azok száma, akik ebben az időszakban Kínába utaznak.
Rengeteg külföldi turista időzíti utazását a holdújévre, hogy saját szemével láthassa az ünneplés néhány eseményét, de sok külföldön dolgozó kínai is hazautazik családjához ebbe az időszakba.
Érdekes eset Thaiföldé, ami az utóbbi években a kínai turisták első számú külföldi célországává vált, és újév kapcsán is sokan választják pihenésük helyszínéül. Bár a várakozások szerint idén jóval kevesebben utaznak oda - a repülőtéri szigorított beléptetések a thai légikikötőkben jelenleg is érvényben vannak -, a Bangkok Post meglehetősen derülátó cikket közölt arról, hogy a kínai turisták érdeklődése idén sem lanyhul, és - gazdasági lassulás ide vagy oda - idén is ők lesznek a globális turizmus növekedésének motorjai; így a thaiföldi turisztikai forgalom fő mozgatói is. Egy, a lap hivatkozta becslés szerint, január 24-e és 30-a között, a kínaiak összesen 450 millió belföldi és külföldi utazást fognak teljesíteni, sokan közülük Thaiföldre látogatnak majd. Az előzetes kínai kiutaztatási modellezéseket ismertetve a lap megjegyzi, hogy idén először lépheti át a holdújév kapcsán külföldre utazó kínaiak száma a 7 millió főt (tavaly 6,3 millió volt). Ugyanakkor idén a thai fogyasztói kiadások viszont várhatóan 12 éve nem látott mélységben maradnak majd az újév alkalmával: a thai vásárlók 57,6 milliárd bátot (1 bát kb. 10 forint), 1,3 százalékkal kevesebbet költenek majd, mint tavaly.
A tavalyi évben 514 milliárd jüan (több mint 20 ezer milliárd forint volt az ünnepekhez kapcsolódóan a kínai turisztikai szektor teljesítménye. Ez 8,2 százalékos növekedés 2018-hoz képest, ami valamivel gyengébb, mint a korábbi 12,1 százalék.
Azt természetesen csak később lehet majd látni, mekkora pénzek mozdultak meg a gazdaságban az idei holdújévhez kapcsolódóan, és ehhez kapcsolódóan történt-e, és ha igen, mekkora visszaesés a koronavírus miatt. Mindenesetre január közepén a kínai jegybank nyíltpiaci műveletek révén likviditást pumpált a pénzpiacokra, hogy megakadályozza a likviditáshiány kialakulását. A bankrendszert ugyanis egyfelől az adófizetési kötelezettségek terhelik meg január közepén, másfelől pedig hagyományosan növekszik a készpénz iránti igény is az év legnagyobb ünnepe közeledtével.