A szakértők szerint a most terjedő, szintén tüdőgyulladást okozó koronavírus gyengébb ugyan a 17 évvel ezelőtt Kínában tomboló SARS-nál, de így is "súlyosan fertőző". Különös aggodalomra ad okot, hogy a pénteken kezdődő holdújévi munkaszünet miatt jelentősen emelkedik az utasforgalom Kínában. A január 10. és február 18. közötti időszak számít idén a mozgó dátumú ünnep miatti utazási csúcsszezonnak.
Ezalatt várhatóan mintegy 3 milliárd alkalommal kelnek útra az emberek országszerte különféle közlekedési eszközökön.
A vírusterjedés kiindulási pontjának számító Vuhanban óvintézkedéseket léptettek életbe: a repülőtéren és vasútállomásokon ellenőrzik az utasok testhőmérsékletét, és karanténba helyezik mindazokat, akiknél lázas tüneteket tapasztalnak. A vírus néhány esetben már Tajvanon, Thaiföldön, Japánban, Dél-Koreában és az Egyesült Államokban is megjelent.
A legfrissebb beszámolókból úgy tűnik, hogy a vírusnak meg is vannak az első nagyobb vesztesei, ez pedig éppen a holdújévvel összefüggő utazási szektor, ideértve a kínaiak belföldi, és általában véve, a kínaiak és más ázsiai országok lakóinak más régiós államokba tett utazásait.
Ázsia számos nagy repülőterén, illetve Sydneyben és az Egyesült Államok több légikikötőjében most ugyanaz a kérdés: hogyan lehet minél gyorsabban és megbízhatóbban kiszűrni, ha egy belépő utas magában hordozza a vírust, vagy olyan tüneteket produkál, melyek annak jelenlétére utalhatnak. Az amerikai járványügyi és betegségmegelőzési központ (CDC) már New York és San Francisco város repülőterein is - amelyeket közvetlen repülőjáratok kötnek össze Vuhannal - megkezdte a kínai nagyvárosból érkezők alapos vizsgálatát, Los Angelesben pedig e héten kezdődött meg a Kínából érkező utasok egészségügyi szűrése.
Hasonló intézkedések történtek Thaiföldön a Vuhanból érkező járatok esetében. A Bloomberg ennek kapcsán azt írja, a thai turisztikai szektor az egyik első nagy vesztese lehet a járványnak. Thaiföld ugyanis a kínai turisták által leginkább kedvelt külföldi célpont. Egészen döbbenetes trendforduló zajlott le az elmúlt években: míg például 2014-ben az európai turisták több mint a harmadát adták az idegenforgalmi költéseknek, és a kínai, illetve más ázsiai beutazók legfeljebb összesen ennyit,
addig 2019-ben már a kínaiak költései adták a szektor külföldi látogatókból szerzett bevételeinek több mint 30 százalékát.
A január-februári időszak pedig különösen fontos e szempontból, normál körülmények között ugyanis ilyenkor megnő a beutazó kínai turisták száma. Thaiföld ugyanis évek alatt a kínai kiutazó turizmus legfőbb célországává vált, maga mögé utasítva Japánt, Szingapúrt, Tajvant.
Idén ez biztosan máshogyan alakul: a legfrissebb adatok szerint a thai turizmus teljesítményére vonatkozó, összevont index 4,5 százalékos gyengülést mutat, ami 2014 óta a legalacsonyabb érték. A repülőtéri forgalmon belül pedig 3 százalékos csökkenésről érkeztek jelentések, így az utasforgalom a tavaly szeptemberi szintre zuhant vissza.
Szintén visszavetheti a légi közlekedés és a turizmus teljesítményét a vírus Észak-Koreában, mely - az Origo ebben a cikkében mutatta be - a jövőben komolyan számítana a turisták költéseire gazdasága felpörgetéséhez. A latorállam friss tájékoztatása szerint Phenjan határozatlan időre megtiltja a külföldi turisták belépését az országba. Egy utazási iroda vezetője azt mondta a Reuters hírügynökségnek, hogy őket is értesítették a tervezett intézkedésről, azt azonban nem tudni egyelőre, hogy pontosan kiket fog érinteni a korlátozás.
A legtöbb turista Kínából érkezik Észak-Koreába.
Ehhez kapcsolódó hír, hogy
a T'way Air dél-koreai fapados légitársaság arról adott ki közleményt, hogy elhalasztják a tervezett vuhani járatuk megnyitását.
Maradva a holdújév kapcsán legjelentősebb utasforgalmat adó kínai utazásoknál: a légi forgalom a vírustól való félelem miatti csökkenését némileg ellensúlyozhatja az, hogy a kínaiak jelentős része ettől függetlenül biztosan ellátogat a családjához. Kérdés persze, hogy mindez mennyire kompenzálja a nemzetközi utazások visszaeséséből fakadó, csökkenő számú jegyeladást, és ezáltal a szálláshelyeket és a turisztikai szolgáltatókat érintő bevételkiesést?
A tőzsdék közül Ázsiában és Európában több is, több százalékos (általában 1-3 százalék közötti) csökkenéssel reagált a vírusról érkező hírekre a hét elején. Gyengültek olyan nagy cégek papírjai, mint a luxustermékekről ismert Louis Vuittoné, reagálva az utazási kedv lanyhulására, és ehhez kapcsolódóan a termékforgalom visszaesésére. A duty-free üzleteket üzemeltető Dufry AG értéke pedig tavaly november óta nem látott mélységbe zuhant.
A kereskedésben a legnagyobb veszteségeket a légicégek és az utaztatási cégek szenvedték el.
Két nagy légicég, a China Eastern Airlines és a China Southern Airlines indexei is 6 százaléknál többet csökkentek.
Az elemzők szerint - írja egy helyütt a Bloomberg - ugyanakkor némileg megnyugtató, hogy a főként a hongkongi tőzsdén jelentkező szélsőséges kilengések egyelőre nem terjedtek át a jelentősebb piacokra. A főbb valuták mozgását pedig továbbra is inkább a jegybankok politikája és más gazdasági mutatók befolyásolták inkább, például a Japánból érkező, deflációs jelzések, s kevésbé a koronavírusról érkező hírek.
A vírus legnagyobb nyertesei egyértelműen a gyógyszergyártó cégek, illetve az egészségügyi védőfelszerelést készítő vállalatok. Ezek értékei - különösen a kínai cégeké - markáns emelkedésnek indultak. Az egyes egyéni védőeszközök árai - például a védőmaszkoké - többszörösére nőttek, a kereslet azokra akkora lett, hogy hatósági korlátozásokat vezettek be a vásárolható mennyiségre.
Az első kommentárok szerint a mostani kilengések idővel elcsitulnak, és hacsak valami nagyobb katasztrófa nem üt be, a tőzsdék élete visszaáll a normál kerékvágásba. A Citigroup elemzője szerint az események most rövid távú kilengéseket okoznak, de ahogy a vírust fokozatosan ellenőrzés alá vonják, úgy lehet számítani a kedélyek megnyugvására.
Nincs kérdés afelől, hogy a vírust előbb-utóbb megfogják, a kérdés csak az, mikor, és hogy ez milyen változásokat hoz majd"
- mondja Kay Van-Petersen, a szingapúri Saxo Capital Markets makrogazdasági stratégája.
Mennyibe kerülhet a koronavírus pusztítása?
Azt persze még korai lenne megmondani, az egyes ágazatok és a pénzpiacok milyen veszteségeket kell, hogy elkönyveljenek a rémisztő vírus miatt. A mostani koronavírust, terjedését, gazdasági hatásait, egyelőre a legtöbb elemzés a SARS-hoz hasonlítja, illetve annak mentén próbálja leírni. A 17 évvel ezelőtti, 800 halálos áldozattal járó járvány a becslések szerint 0,8 százalékkal vetette vissza a 2003-as kínai gazdasági növekedést, és a hivatalos kínai becslések szerint a globális gazdasági veszteség 40 milliárd dollár volt ahhoz köthetően. A még közelebbi múltból pedig az Afrikában pusztító ebola okozott ennél is nagyobb károkat, ennek részleteiről az Origo több alkalommal, például ebben a cikkében számolt be.Az új koronavírus esetében még nem lehet világjárványról beszélni, egyelőre regionális fertőzésként kezelik azt a hatóságok, bár értesülések szerint, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) hamarosan egészségügyi vészhelyzetet hirdethet arra, a hét közepére időzített tanácskozásán. Ettől függetlenül is lehet a vírusnak olyan közvetlen hatása, melyet a világ más tájain élők, tőzsdei pánik nélkül is megérezhetnek.
A légiközlekedés forgalmának visszaesésétől nem függetlenül a vírus terjedése lefordíthatja az olaj árát, legalábbis ha hasonló fejlemények következnek be azzal kapcsolatban, mint a SARS esetében, állítják a Goldman Sachs elemzői.
Az elemzők abból indulnak ki, hogy a vírus terjedése, majd eltűnése, hasonló forgatókönyv szerint zajlik majd, mint a 2003-as SARS-járvány esetében. Akkor a WHO március elején adta ki az első globális riasztást a fertőzésre, de június közepén már úgy számolták, hogy 2-3 hét múlva elérhetővé válik a világ SARS-mentessége. Ettől függetlenül a Bloomberg árindexe egészen év végéig, kisebb szünetektől eltekintve, emelkedő tendenciát mutatott.
A Goldman Sachsnál úgy látják - ahogy a fentiekben arról szó volt -, hogy a holdújév miatt, az utazások kapcsán még úrrá lehet az idegesség a piacokon, amelyet az év elején kialakult másik nagy feszültség a közel-keleti térségben, csak tetőzhet.
Mindazonáltal a szakértők az olaj keresletének csökkenésére számítanak, ami akár napi 260 ezer hordóval is visszavetheti a globális keresletet 2020-ban, és 3 dollárral is gyengítheti az olaj árát.
A modellezésben a SARS kapcsán mért hatásokat adaptálták a mostani koronavírus teremtette helyzetre.
A becsült keresletgyengülés kétharmada a légitársaságok igénycsökkenéséhez lesz majd köthető az elemzők szerint.
A bank mindazonáltal arra figyelmeztet, hogy más tényezők éppen az olaj árának emelkedését segítik elő, és a vírus hatása attól függ, mennyi ideig tart majd az uralma, és milyen - regionálison túlmutató - elterjedéssel bír majd végül. A Goldmannál több forgatókönyvet is beáraztak, eszerint 400 ezer hordónyi keresletcsökkenés 12 hónap alatt már 4,70 dolláros mínuszt is hozhat az árakban. Az elemzők szerint a kereslet-kínálat manipulálására e tekintetben az OPEC-nek is csak korlátozott eszközei vannak.
Ha a 2003-as SARS a minta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint annak ideje alatt, a szingapúri üzemanyagárak estek a legnagyobbat. Az ázsiai légitársaságok a járvány kapcsán 8 százalékos utasszám-csökkenést szenvedtek el éves szinten, míg az észak-amerikai visszaesés ennél jóval kisebb volt.