Egyre inkább úgy tűnik, hogy Hollywoodnak meg kell békélnie a streaming szolgáltatókkal, hiszen azok maradni fognak, ráadásul egyre több klasszikus stúdió lép be a piacra, köztük a Warner Brothers vagy éppen a Disney, amely néhány hónapja mutatta be saját streaming szolgáltatását Disney+ néven. A Netflix nagy áttörését 2019-ben a Roma című film hozta, amely a legjobb rendezőnek járó Oscar mellett elnyerte a legjobb idegennyelvű filmnek járó díjat, valamint a legjobb fényképezésért járó aranyszobrocskát is. A streamingszolgáltató már eddig is nyert számos Oscart a dokumentumfilmjeivel, viszont a színészi teljesítményre fókuszáló kategóriákban rendre alulmaradt a vetélytársakkal szemben.
Az előző év után az idén is érződött, hogy több területen lejt a pálya, hiszen a Netflix filmjei az összes stúdió közül a legtöbb jelölést kapták, viszont ennek ellenére is csak két aranyszobrot hoztak el a saját gyártású tartalmak.
Azok közül is az egyik ismét egy dokumentumfilm volt, a másik viszont a Netflix első színészi teljesítményét díjázó aranyszobor volt, hiszen Laura Dern a Házassági történetben nyújtott alakításáért megkapta a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscart. A 10 aranyszoborra jelölt Az Ír viszont a Golden Globe után ismét díj nélkül maradt, pedig volt olyan kategória - a legjobb férfi mellékszereplő -, ahol Joe Pescit és Al Pacinót is jelölték.
A legjobb férfi mellékszereplőnek járó díj elbukása kifejezetten fájó lehet a Netflixnek, hiszen az öt jelöltből három a "sajátjuk" volt, de végül a megkérdőjelezhető döntés után Brad Pitté lett az aranyszobor. A streaming óriás valószínűleg nagyobb reményeket fűzött a Házassági történethez is, ahol a legjobb férfi és a legjobb női főszereplő kategóriában is érdekeltek voltak, de Renée Zellweger és Joaquin Phoenix Oscar győzelme már régóta borítékolható volt. Nagyobb esélye lett volna a Házassági történetnek a legjobb eredeti forgatókönyvért járó versenyben, ahol kisebb meglepetésre az Élősködők vitte el az aranyszobrot.
Kijelenthető, hogy ez volt a Netflix történetének legerősebb Oscar-mezőnye és ez minden bizonnyal komoly figyelmeztetés a konzervatív Hollywoodnak.
Steven Spielberg tavaly márciusban jelentette ki, hogy a Netflixet egyszerűen ki kellene zárni az Oscarokért folytatott versenyből, azóta pedig több rendező és producer is mellé állt. Ez viszont már valószínűleg sosem fog megtörténni. Spielberg akkor azaz érvelt, hogy aki tévére gyárt filmeket, annak az Emmy-díjjon a helye. Az egész Netflix-kizárás vitának egyébként az amerikai Igazságügyi Minisztérium (DOJ) vetett véget. Makan Delrahim, a DOJ trösztellenes igazgatója kijelentette, hogy amennyiben az Oscar kizár bizonyos típusú filmeket, például az online felületeken, a streaming szolgáltatók révén bemutatott alkotásokat, annak komoly következményei lesznek.
Jól mutatja egyébként, hogy filmes szakma konzervatívabb része mennyire elfogult, ha egy streamingszolgáltató saját gyártású filmjét kell értékelni. A 2017-ben, a cannes-i filmfesztiválon bemutatott saját gyártású Netflix filmet, az Okja-t, már azelőtt kifújolta a közönség, hogy azt elkezdték volna vetíteni. Pedig a film egyébként a kritikusok és a közönség tetszését is elnyerte (Rotten Tomatoes 86 és 81 százalék) és az a Pong Dzsunho rendezte, aki idén már a legjobb rendezőnek járó díjat vitte el az Oscar-gálán és egy olyan aktuális, trendi témát dolgozott fel, mint az ipari állattartás és a túlzott húsfogyasztás. A közfelháborodásra akkor az adott okot, hogy az Okját nem mutatták be előzőleg a mozikban, hanem egyenesen a Netflix platformjára érkezett.
Ez az új modell a leginkább a moziláncoknak szúrt szemet, akik azonnal hangos kampányban kezdtek a streaming szolgáltatókkal szemben, ez esetben a Netflix ellen.
Az ezt követő években a Netflix megpróbálta megtalálni a köztes utat, így néhány filmjét már vetítették mozikban is. Erre a lépésre egyébként azért kényszerült, mert ez az egyik komoly feltétele az Oscar-jelölésnek, amely kimondja, hogy a nevezéshez az alkotásnak előzőleg legalább egy hétig futni kell a mozikban, napi három vetítéssel számolva, amelyek között lenni kell egy este 6 órás és egy este 10 órás időpontnak is.
Az úgynevezett limitált vetítésekkel a Netflix kijátszotta a szabályokat, de ez nem rendezte a cég kapcsolatát a moziláncokkal, amelyek továbbra sem értettek egyet a forgalmazási modellel. A két fél harca tavaly komolyra fordult, melynek a hatásai még idén januárban is érezhetőek voltak az Egyesült Államokban. Az AMC, valamint a Regal, az USA két legnagyobb mozilánca nemes egyszerűséggel bojkottálta mind az Ír, mind pedig a Házassági történet vetítését. A moziláncok így tiltakoztak a Netflix limitált vetítési stratégiája ellen, amelyet ha mások is elkezdenek alkalmazni, akkor az kifejezetten nagy bevételkiesést jelenthet számukra.
Az AMC tavaly tárgyalt a Netflix-szel, de a két félnek nem sikerült megállapodnia. Az AMC, akárcsak az összes többi nagy mozilánc azt akarta elérni (ami igazából bevett gyakorlat a szakmában), hogy a filmek 90 napig csak a mozijaikban legyenek megnézhetők, mielőtt bármilyen streaming platformra felkerülnek. Ezt a kérést a Netflix elutasította, így az AMC és a Regal megtagadták az említett két film vetítését. A Netflix azonban több független mozilánccal is megállapodott, így az Ír egy hónapig elérhető volt bizonyos mozikban, ezzel pedig az Oscar-jelölés kritériumait is sikerült teljesíteni.
Ez rendkívül fontos volt a Netflixnek, mivel a filmes szakmában az Oscar-jelölésnek továbbra is komoly a jelentősége és a presztízse. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a Netflix - több forrás szerint is - 100 millió dollár körüli összeget költhetett az Ír reklámozására az Oscar-kampánya során. Ezt a számot a ugyan a vállalat a napokban tagadta, de a valós szám még így is közel lehet a 70 millió dollárhoz. A New York Times szerint viszont ebben az összegben benne van valamennyi, az idei Oscar-díra jelölt filmjük marketing büdzséje, nem csak az Íré.
Nem véletlen, hogy a stúdiók ekkora összegeket költenek a marketing kampányokra, hiszen már egy Oscar-jelölés is hatalmasat dobhat egy film bevételein.
Az Egyesült Államokban a 2000 és 2009 között bemutatott filmek átlagosan 19 millió dollár bevételt hoztak, ezzel szemben az Oscar-jelölt alkotások 73 millió dollárt. Még nagyobb különbség figyelhető meg, ha a „legjobb film" kategóriáját vizsgáljuk, ahol egy átlagos, Oscarra jelölt film 109 milliót hozott a stúdiónak, míg a kategória győztese 143 millió dollárt.
Korábban már írtunk arról, hogy nemcsak a filmstúdiók, hanem a színészek is igen jól járnak, ha elnyerik valamelyik aranyszobrot. A Standard szerint a férfiak gázsija nagyjából 3,9 millióval nőhet egy Oscar győzelem után, a nőké pedig félmillió dollárral. Ennek ellenére a hölgyek sem panaszkodhatnak. Jennifer Lawrence, miután 2013-ban Oscar-díjat kapott a Napos oldal című filmben nyújtott alakításáért, megduplázta a fizetését. Hilary Swank pedig összesen 3000 dollárt kapott azért, hogy szerepeljen A fiúk nem sírnak című alkotásban, viszont a filmmel elnyert Oscar után már 1 millió dollárra ugrott a gázsija.