Kína bejelentkezhetett a brit gyorsvasút megépítésére

CHINA-BEIJING-ZHANGJIAKOU-HIGH-SPEED RAILWAY-OPENING (CN) cn jt
(191230) -- ZHANGJIAKOU, Dec. 30, 2019 (Xinhua) -- The high-speed train G2505 stops at Zhangjiakou Highspeed Railway Station in Zhangjiakou, north China's Hebei province, Dec. 30, 2019. The high-speed railway line connecting Beijing and Zhangjiakou in north China's Hebei Province went into service on Monday. Chongli railway, a branch line of the Beijing-Zhangjiakou high-speed railway, also came into service. (Xinhua/Yang Shiyao)
Vágólapra másolva!
Kína bejelentkezhetett Londonban a HS2 gyorsvasút kivitelezésére, azzal, hogy rövidebb idő alatt és olcsóbban megépítik, mint amilyen paraméterek szerint a brit kormány továbbengedte a projektet - írja a BBC.
Vágólapra másolva!

A HS2 néven futó brit beruházás jelenleg Európa legnagyobb infrastrukturális fejlesztése. Költségét - jócskán felülmúlva a korábbi kalkulációkat - a legújabb számítások 106 milliárd fontra teszik, ami egyúttal azt is jelenti, hogy valószínűleg ez lesz minden idők legdrágább vasútja. A nemrégiben a londoni kormány támogatását megkapó - ideértve a kivitelezési határidőt és a költéségeket is - projektet részletesen az alábbi cikkében mutatta be az Origo:

Megerősíthetik a világ legdrágább vasúti beruházását

Gigantikus vasúti beruházás megvalósításán dolgozik Nagy-Britannia, melynek az lenne a célja, hogy megújítsa az ország vonatközlekedését. A nagysebességű vasútvonal (HS2 néven) több szakaszban épül, és Londont Birminghamen át Skóciával, Glasgow-val és Edinburghval köti össze, igaz, részben meglévő szakaszokra támaszkodva.

A hírek szerint különös fejlemény történt annak kapcsán, mégpedig a múlt hónapban. Az állami hátterű China Railway Construction Corporation (CRCC) nevű kínai vállalat, levelet írt a HS2 projektcége vezetőjének,

melyben bejelentkeztek a kivitelezésre azzal, hogy olcsóbban és jóval a mostani határidő előtt, megépítik a vonalat.

A Financial Times - mely a Buliding című magazinnal együtt, állítólag látta a levelet - azt írja, hogy a kínai cég már akár ennek az évtizednek a közepére tudná vállalni a vonal átadását, ráadásul jóval olcsóbban és nagyobb névleges sebességgel, mint a mostani változat szerinti.

Ez különösen érdekes annak tükrében, hogy a két fázisban épülő összeköttetés első szakaszát eredetileg 2026-2028 között tervezték átadni, de már azt is 2028-2031 közé ütemezték át. A második szakasz - és ezzel együtt a teljes beruházás - befejezését 2040-re tervezik annak ellenére, hogy Boris Johnson brit miniszterelnök szeretné elérni, ha az 2035-ig vállalható lenne.

Azt azonban, hogy a londoni kormány egyeztetne a kínaiakkal, Grant Shapps, brit közlekedési miniszter cáfolta.

Közlése szerint a minisztérium semmiféle ilyen tárgyú egyeztetésekben nem vesz részt.

Kína bejelentkezett a HS2 megépítésére (illusztráció) Forrás: XINHUA/Xinhua News Agency/Yang Shiyao

Az esetleges kínai részvétel hírére, többen aggodalmukat és nemtetszésüket fejezték ki. Egyes képvisleők szerint felelőtlenség, sőt, egyenesen veszélyes is lenne Kína kezébe adni a beruházást. Egy építőipari tervezéssel foglalkozó szakmai érdekcsoport képviselője szerint pedig, ők határozott elutasító tanácsukat fogalmazták meg a kormány számára a kínai részvételre. Szerintük Kína legfeljebb bizonyos részfeladatokban vehetne részt a következő néhány évben, és legfeljebb néhány állomás megépítését kaphatnák meg ottani kivitelezők, de nem a teljes projektet.

A CRCC egyike Kína legnagyobb cégeinek, főként ez a vállalat felelt az ország belföldi közlekedési és szállítmányozási rendszerének megreformálásáért. Az ország mintegy 27 ezer kilométeres gyorsvasúti hálózatának nagyját ez a cég építette.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!