A HS2 néven futó brit beruházás jelenleg Európa legnagyobb infrastrukturális fejlesztése. Költségét - jócskán felülmúlva a korábbi kalkulációkat - a legújabb számítások 106 milliárd fontra teszik, ami egyúttal azt is jelenti, hogy valószínűleg ez lesz minden idők legdrágább vasútja. A nemrégiben a londoni kormány támogatását megkapó - ideértve a kivitelezési határidőt és a költéségeket is - projektet részletesen az alábbi cikkében mutatta be az Origo:
A hírek szerint különös fejlemény történt annak kapcsán, mégpedig a múlt hónapban. Az állami hátterű China Railway Construction Corporation (CRCC) nevű kínai vállalat, levelet írt a HS2 projektcége vezetőjének,
melyben bejelentkeztek a kivitelezésre azzal, hogy olcsóbban és jóval a mostani határidő előtt, megépítik a vonalat.
A Financial Times - mely a Buliding című magazinnal együtt, állítólag látta a levelet - azt írja, hogy a kínai cég már akár ennek az évtizednek a közepére tudná vállalni a vonal átadását, ráadásul jóval olcsóbban és nagyobb névleges sebességgel, mint a mostani változat szerinti.
Ez különösen érdekes annak tükrében, hogy a két fázisban épülő összeköttetés első szakaszát eredetileg 2026-2028 között tervezték átadni, de már azt is 2028-2031 közé ütemezték át. A második szakasz - és ezzel együtt a teljes beruházás - befejezését 2040-re tervezik annak ellenére, hogy Boris Johnson brit miniszterelnök szeretné elérni, ha az 2035-ig vállalható lenne.
Azt azonban, hogy a londoni kormány egyeztetne a kínaiakkal, Grant Shapps, brit közlekedési miniszter cáfolta.
Közlése szerint a minisztérium semmiféle ilyen tárgyú egyeztetésekben nem vesz részt.
Az esetleges kínai részvétel hírére, többen aggodalmukat és nemtetszésüket fejezték ki. Egyes képvisleők szerint felelőtlenség, sőt, egyenesen veszélyes is lenne Kína kezébe adni a beruházást. Egy építőipari tervezéssel foglalkozó szakmai érdekcsoport képviselője szerint pedig, ők határozott elutasító tanácsukat fogalmazták meg a kormány számára a kínai részvételre. Szerintük Kína legfeljebb bizonyos részfeladatokban vehetne részt a következő néhány évben, és legfeljebb néhány állomás megépítését kaphatnák meg ottani kivitelezők, de nem a teljes projektet.
A CRCC egyike Kína legnagyobb cégeinek, főként ez a vállalat felelt az ország belföldi közlekedési és szállítmányozási rendszerének megreformálásáért. Az ország mintegy 27 ezer kilométeres gyorsvasúti hálózatának nagyját ez a cég építette.