Üresen álló gyárak, vásárló nélküli üzletek, kereskedők nélküli tőzsde, vendég nélküli éttermek: Kína számos települése szellemvárossá vált az elmúlt hetekben a koronavírus jelentette veszély miatt. Így történt ez Sanghajjal is, ahol alig látni néhány járókelőt az utakon, vagy utast a tömegközlekedési járműveken.
A holdújév kezdetéhez kapcsolódó szabadságolások a múlt hétre terjedtek ki, tehát a legtöbb kínai számára praktikusan február 2-ig szólt a január 24-gyel kezdődő, 10 napos pihenőidőszak. A szabadságokat azonban számos vállalat meghosszabbította, hogy csökkentsék a vírus terjedésének esélyét. Ahogy a helyi cégek, úgy számos nyugati, Kínában jelenlévő nagyvállalat is korlátozásokat vezetett be dolgozóik szokott munkavégzési helyeken való jelenlétére:
A színfalak mögött azonban - pontosabban a házak, otthonok falai között -, ha a normál rendtől nagymértékben eltérő módon is, de megindult a kínai gazdaságban a munka. A legtöbb vállalat a vírusfertőzéssel, illetve annak kockázatával leginkább sújtott nagyvárosokban - ahogy Sanghajban is - azt próbálja kitalálni, hogyan folytathatnának termelőmunkát, dolgozzanak bármilyen iparágban.
Egy sanghaji reklámügynökségnél, ahol mintegy 400-an vannak, elmondták, hogy ez egy jó alkalom lesz arra, hogy teszteljék, miként tudnak a munkatársak otthonról dolgozni és együttműködni, elsősorban videós csetek, telefonbeszélgetések révén. A Reprise Digitalnál biztosak abban, hogy a kreatív munkafolyamatokban lesznek döccenők amiatt, mert le kell mondaniuk a közvetlenségről, ami különösen a hirdetések ötletbörzéinél fontos, de abban bíznak, az internetes kapcsolattartás lehetőségeivel megoldják a feladatokat.
Több cégnél számoltak be hasonló kezdeményezésekről, arról, hogy munkavállalóikat más módon szervezik csoportokba a vezetők, mint a normál munkavégzési keretek között.
Egyes cégképviselők elmondták az újságíróknak azt is, hogy hacsak mód van rá, ügyfeleikkel és megrendelőikkel is videós beszélgetésben próbálják tartani a kapcsolatot.
Ez különösen az úgynevezett fehérgalléros munkaköröknél lehet kihívásokat jelentő, ami miatt több vállalatnál valóban egyfajta "kísérletként" fogják fel a koronavírus miatti tömeges otthonról dolgozást. Kína pénzügyi központjaiban, amilyen Sanghaj is, vagy épp a speciális státuszú Hongkong, több tízezren dolgoznak pénzügyi területen, a biztosítások, a logisztika, vagy épp a jog világában - e munkavállalók jelentős részének munkáját cégeiknek most otthonról kell megszervezniük. Egy hongkongi bankár pedig elmondta, gondolkodás nélkül meghosszabbította tengerentúli vakációját a vírusról érkező aggasztó hírek hatására, mivel munkáját lényegében bárhol el tudja látni laptopja segítségével.
Sokkal kevésbé egyértelmű a helyzete azoknak a munkavállalóknak, akiknek munkája helyszínhez, vagy részben az ügyfelekhez való kapcsolattartáshoz kötött, különösen, hogy a hírek szerint az üzleti életben megszokott tárgyalásokból, ügyféltalálkozókból várhatóan alig tartanak meg néhányat februárban. Egy pekingi hotel rendezvényszervezője például arról számolt be, a Hyatt Hotel vezetése elektronikusan értesítette korábban, hogy február 3-án még ne menjen be dolgozni, majd arról, hogy szabadságát két nappal meghosszabbították, végül arról, hogy legkorábban csak február 10-én kell bemennie a szállodába. Addig munkáját otthonról kell végeznie, ami főként abból áll, hogy visszaigazolja az ügyfelek lemondó emailjeit, amelyeket folyamatosan kap. Munkáltatója egyelőre annyit kért tőle:
minden reggel jelentkezzen be elektronikusan tartózkodási helyéről, és közölje velük testhőmérsékletét.
A munkahelyi zárlatot azok a vállalkozások érzik meg a legjobban, amelyek működési koncepciója a személyes jelenlétre épül. A Beeplus közösségi munkavégzési irodáiban (co-working) teljes körű szolgáltatást nyújt ügyfeleinek, idéertve saját bisztró üzemeltetését is. A több mint 300 munkavállalót foglalkoztató cégnek nincs B-terve arra, ha a vírus miatt kialakult helyzet állandósul, és az ügyfelek hosszabb időn át tömegesen maradnak távol a szolgáltatás igénybevételétől.
A Casetify, a telefonos kiegészítőket kínáló, 150 főt foglalkoztató, hongkongi cég pedig arról számolt be, 2020 működésük egyik legígéretesebb éve lehetett volna, értékesítési eredményeik duplázásával. A cég termékeit előállító gyárakban azonban a holdújév után is szünetel a termelés, raktárkészletük pedig legfeljebb 30 napra elegendő a vásárlók kiszolgálására, akik most csak online rendelik a termékeket. A vállalat vezetője elmondta, aki csak tud, vele egyetemben, otthonról dolgozik, és egyelőre nem tudják, mi lesz akkor, ha hamarosan nem indul újra a gyárakban a termék-előállítás.
Ahogy egyelőre nem tudni azt sem, mekkora gazdasági kiesést eredményez Kínában, illetve a világon a koronavírus.
Szakértők szerint, bár virológiai értelemben a vuhani koronavírus kevésbé halálos, mint a SARS, de a fertőzöttek száma már most is aggasztóan magas, és félő, hogy a java még hátra van. Egy ausztrál közgazdászprofesszor azt mondja, a pszichológiai hatások - a járvány miatti félelmek, egy esetleges pánik - tovább növelhetik a veszteséget.
A SARS-hoz 40 milliárd dollárnyi globális veszteség volt köthető, a mostani vírusnál a pesszimistább forgatókönyvek szerint akár ennek háromszorosa is lehet a végszámla.
Kína gazdaságában pedig további lyukat üthet a vírushoz kapcsolódóan az, hogy a kínai szolgáltatási szektor sokkal erősebb, mint a SARS-járvány idején. Míg 2002-ben a kínai GDP 41 százalékát adta, addig mostanra a kínai GDP 53 százalékáért felel. A fertőzés miatti félelem ugyanakkor ezt a szektort érinti a legérzékenyebben, hiszen a vásárlók és az ügyfelek elmaradása sok vállalatot lök hamarosan a teljes bizonytalanságba. A kínai cégek egyelőre nem tehetnek mást, mint az online kapcsolattartásra helyezik a hangsúlyt.