Szerdán 17,18 százalékot szakadt a Tesla a részvénye, miután a menedzsment jelezte, késni fognak az eredetileg február elejére tervezett szállítások a kínai koronavírus miatt.
A mostani hatalmas esés azonban két olyan nap után következett, amikor a vállalat óriási emelkedést produkált
– írja a CNBC.
Hétfőn Elon Musk cége 20 százalékot, majd kedden újabb 13,7 százalékot szárnyalt. Ezt követően jött a szerda, amikor a vállalat a valaha volt legnagyobb egynapos esést produkálta. Pontosabban a napon belüli 20 százalékos mínusz számít rekordnak, a záróár tekintetében a mostani csupán a második legrosszabb nap volt – 2012-ben volt egy 19,3 százalékos esés is.
A jelenlegi árfolyamon a Tesla részvényei 132,4 milliárd dolláros piaci értéket jelentenek a társaságnak. Az elektromos autókat gyártó sztárcég egyébként januárban kezdte el értékesíteni a Sanghajban gyártott Model 3 autóit a kínai vásárlóknak. Mindazonáltal a sanghaji „gigagyár" továbbra is zárva tart a koronavírus miatt.
Noha a Tesla kínai alelnöke, Tao Lin jelezte, fel fogják pörgetni a termelést, és vissza fognak állni a rendes kerékvágásba, a befektetők mégis durván megbüntették a vállalat papírját.
A múlt héten a Tesla pénzügyi vezetője, Zach Kirkhorn úgy nyilatkozott, a társaság sanghaji gyára még egy-másfél hétig zárva lesz.
Hozzátette azonban, ez csak mérsékelten fogja érinteni a Model 3 profittermelését.
Mindeközben egy másik elemzés rámutatott, a Tesla részvényének teljesítménye az autópiac egészéből is kiemelkedik.
A vállalat ugyanis idén eddig 76 százalékos drágulást hozott össze, míg például a nagy kínai, elektromos autókat gyártó vállalatok sokkal szerényebben teljesítettek.
A NIO és a BYD részvényeit egyaránt az amerikai tőzsdén jegyzik, és előbbi 9, míg utóbbi 19 százalékot izmosodott eddig 2020-ban.
A Tesla egyébként a legnagyobb szereplőnek számít a leszállított elektromos autók tekintetében. Az amerikai vállalat 2019-ben nagyjából 367 500 darab járművet szállított le, míg a BYD csupán 229 506 darabot A NIO eddig nem tette közzé az egész éves számait, de a várakozások szerint kevesebb autót adott el, mint a két nagy versenytársa.
Kína azért is fontos terület, mert a világ egyik legnagyobb elektromos autó piacának számít. Még annak ellenére is, hogy az elmúlt évek állami támogatásait a kormány elkezdte kivezetni 2019-ben, aminek eredményeként az összesített eladások, éves alapon, 4 százalékkal csökkentek.
A többi nagy autógyártó esetében szintén az látszik, hogy messze elmaradnak a Tesla részvényének teljesítményétől.
A Ford idén eddig több mint 10 százalékos esésben van, míg a General Motors 4 százalékot süllyedt.
Európában a Daimler és a BMW 11, illetve 9,5 százalékot gyengült idén a tőzsdén, míg a Volkswagen nagyjából 1 százalékos mínuszban van.
Az ázsiai gyártók sem jártak eddig sokkal jobban. A Nissan 2020-ban eddig nagyjából 7 százalékot, míg a Honda hozzávetőleg 8 százalékot esett.