Az európai jog szerint ugyanis ha a repülőjáratok nem használják a résidőket, akkor elvesztik azokat.
Az Egyesült Királyság közlekedési minisztere, Grant Shapps levelet írt az Európai Bizottsághoz, hogy a koronavírus terjedése miatt a résidőkre vonatkozó szabályokat enyhítsék. Számos légitársaság tehetett hasonló lépéseket, és
indíthatott útjára repülőjáratokat utasok nélkül,
annak érdekében, hogy ne veszítsék el a le- és felszállási jogukat.
A légitársaságok utasszáma drasztikusan csökkent az elmúlt hetekben a koronavírus járvány miatt, és ez a vállalatoknak komoly gondot okoz. Az európai jogszabályokban rögzített nemzetközi iránymutatások szerint a fel- és leszállási résidők számos nagy reptéren korlátozottak, ilyen például a Heathrow, a Stansted, a London Luton, vagy a manchesteri repülőtér.
A résidő a légiközlekedés egyik legértékesebb terméke,
amit némely reptéren az alapján ítélnek oda, hogy ki használta azt korábban, például az a légitársaság, amelyik a tavaly nyári szezonban üzemeltetett járatokat, az megtartja ezt a résidő jogot az idei nyárra is.
Ugyanakkor ezeknek a résidőknek a 80 százalékában járatot kell indítani, ha egy légitársaság nem éri el ezt a küszöbértéket, akkor elveszti ezt a jogot, és másik légitársaság megvásárolhatja.
Ugyan ezt a lehetőséget ingyenesen adják oda a légitársaságoknak, de létezik egy virágzó másodlagos piac, ahol a legkívánatosabb résidőkért jelentős összegeket, akár 10 millió fontot is megadnak.
A résidőre vonatkozó szabályozást Kínában és Hongkongban ideiglenesen felfüggesztették a járvány miatt.
Nincs értelme ilyen egyedi és kihívásokkal teli körülmények között annak, hogy a légitársaságokat üres repülőgépek indítására kényszerítsék, pazarolván a pénzt és az üzemanyagot, növelve a szén-dioxid-kibocsátást"
– nyilatkozta Tim Alderslade, az Airlines UK ipari szervezet vezérigazgatója, hozzátéve, hogy szerinte szükséges lenne a szabály ideiglenes felfüggesztése február közepétől június végéig.
Az egyik brit légitársaság elmondta, hogy amennyiben a szabályok nem változnak, akkor a következő két hétben indított 32 járatán a helyek csupán a 40 százaléka lesz foglalt, vagyis mintegy 5 ezer ülőhely marad üresen.