Az intézményeknek nagy kihívást jelent a tantermen kívüli, digitális munkarend megszervezése, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok pozitívak, mivel a diákok és az oktatók is igazodnak a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzethez.
Az elmúlt egy hét tapasztalatairól szólva a politikus kifejtette: a szakképzési centrumok már a tantermen kívüli, digitális oktatási rendre vonatkozó bejelentést követően, hétvégén elkezdték a munkát annak érdekében, hogy a hétfői tantestületi tájékoztatások zökkenőmentesek legyenek.
Az ITM fenntartása alatt álló szakképzési intézményekben gyors ütemben zajlik az átállás a tantermen kívüli, digitális oktatási rendre.
A tanulók és az oktatók kiértesítése időben megtörtént, a tanügyi rendszerben a korábbi időszakhoz képest jelentősen megnövekedett aktivitás tapasztalható.
Az átállást az ITM szerint megkönnyíti, hogy a tanárok többsége eddig is rendszeresen használta munkájához a digitális platformokat.
Az internetes elérés nagyon jó hazánkban,
összeurópai viszonylatban is kiemelkedő a területi lefedettségi arány – emelte ki a miniszterhelyettes, hozzátéve, hogy az egyes iskolák eszközökkel való ellátottsága eltérő, az ezzel összefüggő felmérést már el is végezték, most az igények összesítése zajlik.
A szakképző intézményekben is alkalmazott Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer (KRÉTA) az első adatok alapján jól vizsgázott. A rendszerben a tanárok követhető módon tudnak feladatokat kiadni, üzeneteket küldeni és teszteket feltölteni – közölte a tárca.
Amennyiben szükséges, díjmentes eszközkölcsönzéssel biztosítják a diákoknak és az oktatóknak az otthoni tanulás és munkavégzés feltételeit.
Ha a tanulónak egyáltalán nem állnak rendelkezésére a szükséges felszerelések, például nincs az otthonában internetelérés, akkor persze az illetékes szakképzési centrum az intézményen belül biztosítja neki a szükséges feltételeket. A járványügyi előírásokat azonban ilyenkor is szigorúan be kell tartani, így legfeljebb ötfős csoportokban lehetnek az iskolában a tanulók – fejtette ki Schanda Tamás.
A minisztérium a szakképzési centrumok vezetőivel együtt dolgozik a tantermen kívüli oktatás feltételeinek megteremtésén,
hogy minden tanuló sikeresen zárhassa a tanévet. A szakmai gyakorlati oktatást – a szakma jellegétől és a szükséges eszközöktől függően – lehetőség szerint szintén digitális munkarendben vagy egyéni felkészüléssel, projektfeladat előírásával kell teljesíteni.
Továbbá elkészült az új szakképzési struktúra jogszabályi háttere, és ehhez igazodóan folynak a további munkálatok is
. A jelenlegi veszélyhelyzet okozta körülmények pedig csak megerősítik azt az elvárást, hogy mielőbb szükség van a rugalmasabb, alkalmazkodóbb szakképzési rendszer bevezetésére. Folyamatban van egy újabb kormányzati döntéscsomag előkészítése. Ez az iskolai rendszerű képzéshez hasonlóan a felnőttképzésben is lehetővé tenné a képzések kizárólagosan távoktatás formájában történő megszervezését, folytatását– tette hozzá a miniszterhelyettes.