Többféle korlátozással illetve a szolgáltatások szüneteltetésének több módjával lehet találkozni a légi közlekedésben, ezen belül a repülőterek működésében. A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér például a járvány ellenére sem állt le: a hatályos korlátozások elsősorban az országba belépő külföldiekre vonatkoznak. A hatályos kormányrendelet alapján, március 17-től okmányellenőrzés után Magyarországra csak a magyar állampolgárok és az EGT országok azon állampolgárai léphetnek be, akik állandó tartózkodásra jogosultak Magyarországon. Ugyanakkor a repülőtér kiszolgálja az induló járatokat, hiszen a kiutazás menetrend szerinti járatokkal továbbra sem tilos - már amennyiben akad még olyan légitársaság, amelyik indít járatot a kívánt úticélra.
Ebben a gyakorlatban fontos változást hoz az, hogy a március 26-án este kihirdetett országos tisztifőorvosi határozat megtiltja a nemzetközi személyszállítást végző vasúti jármű, autóbusz, valamint polgári légijármű Magyarország területére történő belépését. Így - írja kommentárjában egy magyar légi közlekedési portál - a határozat hatályba lépésével vélhetően a maradék néhány utasszállító járat is leáll a budapesti repülőtéren.
A személyforgalom szinte teljes lenullázódása mellett ugyanakkor a repülőterek többségének ki kell szolgálnia a teherforgalmat is, hiszen az árufuvarozás egyelőre folyik számos ország között. Ebben a szegmensben most különösen fontosak a Magyarországra is érkező egészségügyi szállítmányok, azok fogadása.
Egyre több hír érkezik ugyanakkor repülőterek teljes leállításáról is. Így válhatnak az egyébként kifejezetten forgalmas, zsúfolt létesítmények szinte teljesen kiürült, kongó szellempalotákká. Érkeznek beszámolók arról is, hogy egy-egy bejelentett lezárás, korlátozás, járattörlés előtt, valóságos verseny alakul ki a hazautazás mellett döntők között a jegyekért az utolsó járatokra - ugyanakkor volt olyan cég, amely egyik utolsó nemzetközi járatára ingyen adta a jegyeket. A kenyai nemzeti légitársaság döntéséről ebben a cikkében írt az Origo.
Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány információt arról, hogyan állnak most a világ repülőterei részleges vagy teljes leállásukkal:
A mindinkább kiürülő repülőterek azonban mégsem néptelenednek el, hiszen az ott dolgozók egy részén kívül, utasokkal is lehet találkozni - azokkal, akik ott ragadtak egy adott légikikötőben, mivel a fogadó ország, ahová indultak volna, időközben olyan korlátozásokat fogadott el a járvány miatt, ami ellehetetlenítette belépésüket. Egy hírügynökség összeállítást készített a legfrissebb ilyen tapasztalatokból, a becslések szerint világszerte több ezer ember került emiatt nehéz helyzetbe:
A repülőtereken rekedtek egy része arról számol be, hogy ha találnak is jegyet nekik megfelelő járatra még, annak olyan - nem ritkán több ezer dolláros - ára van, hogy azt nem tudják kifizetni. Így sokak számára nincs más megoldás, mint kihúzni addig, amíg követségük közbenjárásával, segítséget nem kapnak a hazajutáshoz.
Mindez persze nem azt jelenti, hogy az országok kormányai nem tesznek meg mindent állampolgáraik hazajuttatásáért. A járatok törlése, a repülőterek normál működésének leállása után, külön egyeztetések mentén juthatnak haza a polgárok. Nemrégiben például így hoztak haza Marokkóból több mint 100, ott rekedt magyar turistát is, majd a napokban Izraelből 43 magyar állampolgárt.