Az Európai Bizottság elnöke elmondta, hogy az egyre terjedő járvány miatt, az utasok számának hirtelen csökkenésével több légitársaság úgynevezett "üresjáratokat" üzemeltetett, annak érdekében, hogy ne veszítse el résidőit. A törvényjavaslat azt hivatott szabályozni, a légitársaságok fenntarthassák résidőik jogát, abban az esetben is, ha úgy döntenek, hogy nem indítanak el "üresjáratot".
Az üresen közlekedtetett "szellemgépek" jelensége egyre nagyobb figyelmet kap azóta, hogy a koronavírus jelentette fenyegetés miatt, sokan visszamondják utazásaikat, nem szálllnak repülőgépre, a légitársaságok nyakán pedig rengeteg, nem értékesített jegy marad. Mindennek hátterében a repülőtéri résidők kincset érő rendszere áll:
a hatályos szabályozás szerint a légitársaságoknak a számukra kiadott résidők legalább 80 százalékát kell kihasználniuk ahhoz, hogy megőrizhessék azokat.
Az ebből fakadó problémákat az Origo ebben a cikkében mutatta be.
Ursula von der Leyen a bejelentéskor elmondta: ez a kezdeményezés is bizonyítja, hogy az uniós szervezetek gyorsan és hatékonyan lépnek a vírus gazdaságra gyakorolt negatív hatásainak korlátozásra.
A törvényjavaslatról az Európai Parlament, majd az Európai Tanács dönt.
A Guardian beszámol arról, hogy több parlamenti képviselő aggodalmának adott hangot, mert a Bizottság elnöke nem rendelt világos időbeni menetrendet a változtatások végighajtásához. Egyesek szerint a Bizottságnak élnie kellene az erre nyitva hagyott lehetőségével, és sürgősségi határozatot hozhatna a kérdésről, nem pedig kivárni azt, amíg az Európai Parlament szavaz. Addig ugyanis várható, hogy a légitársaságok továbbra is elindítják gépeiket, akár üresen is, mint a Virgin Atlantic, tonnaszámra égetve az üzemanyagot, haszontalanul szennyezve a légkört.
A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) európai divíziója szerint a légiutasok számának csökkenése az idei első negyedévben 14 százalékos lesz.
A szervezet igazgatója azt mondta, a Covid-19 járvány előre nem látható "sokkhatással járó fejleményeket" jelent a repülés iparágában.
Mindeközben folyamatosok a légitársaságok járattörlései a leginkább fertőzött európai régiókba illetve onnan, elsősorban Olaszországba. Különösen azt követően, hogy a hét elején gyakorlatilag az egész országot karantén alá helyezték:
A légitársaságok szerte a világon bevételeik csökkenésére vonatkozóan adnak ki egyre borúsabb előrejelzéseket, és egyre több cég vezet be költségcsökkentő intézkedéseket. A Qantas például a földön tartja A380-as óriásgépeinek többségét, a menedzsment tagjainak fizetését pedig harmadával csökkentik.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) március elején kiadott becslése szerint idén a 113 milliárd dollárt is elérheti a légi közlekedés iparágának vesztesége a koronavírus miatt.