A koronavírus-járvány közepette, a lezárások alatt kezdhetik meg a kivitelezők az Angliát átszelő új gyorsvasúti gerincvonal kivitelezését. A beruházás mind volumenében, mind a tervezett területi lefedettséget illetően kiemelkedő jelentőségű. Részleteit az Origo nemrég ebben a cikkében mutatta be:
Ahogy az Origo megírta, a londoni kormány korábban a projekt felülvizsgálatát kérte annak egyre emelkedő költsége miatt. A 100 milliárd fontot is meghaladó értékű beruházás azonban - az előzetes várakozásoknak megfelelően - zöld utat kapott. A hírek szerint pedig a Közlekedési Minisztérium már hivatalos közleményt is küldött arról a kivitelezést végző konzorciumoknak, hogy a lehető leghamarabb kezdjék meg a munkálatokat.
"Hosszú távú fejlesztési céljainkat nem veszélyeztethetjük, nem halaszthatjuk a munkálatokat" - jelentette be Andrew Stephenson közlekedési miniszter annak kapcsán, hogy most el is indulhat a kivitelezés, miután korábban Boris Johnson kormányfő is áldását adta arra. A miniszter azt is hozzáfűzte, ez a lépés azt is jelenti, hogy országszerte több ezer vállalkozást és munkavállalót biztosítanak arról, hogy munkájukra szükség van. Ezzel arra utalt, hogy a kivitelezés új munkahelyeket teremt.
A brit Építőipari Tanács üdvözölte a kormányzati zöld utat, megjegyezve, hogy az építkezés megkezdése különösen jól jön a gazdaság számára. Hasonló álláspontra helyezkedett a HS2 projektcég vezetője is, aki szerint az építkezések megkezdésére szolgáló kormányzati felszólítás jót tesz a beszállítói láncoknak, és
ahogy az ország fokozatosan elkezd kilábalni a járványból, több ezer munkahely jöhet létre, részben magasan képzett munkavállalóknak.
Születtek ugyanakkor olyan állásfoglalások, amelyek szerint nem pont egy világjárvány kellős közepe a legalkalmasabb időszak egy ilyen nagyságrendű beruházás elindítására, hiszen a leállások rengeteg veszteséget okoznak a világ legerősebbjei között lévő brit gazdaságnak is. Ilyen helyzetben pedig más prioritással kellene elkölteni az értékes adóforintokat, nem impozáns, de veszélyes pénzügyi kitettséget jelentő nagyberuházásokra.
A koronavírus gazdasági hatásait egyébként kormányzati oldalról is hangsúlyozzák, legutóbb Rishi Sunak pénzügyminiszter intett óvatosságra. A költségvetési kiadásokat felügyelő brit kormányzati szerv pedig arra figyelmezetett, hogy az Egyesült Királyságban három havi leállás akkora lyukat üthet a GDP-n, hogy az országnak 273 milliárd fonttal nőhet a kölcsöntartozása ebben a pénzügyi évben.
A projekt kapcsán, különösen aggasztóra növő költségei miatt érdekes adalékot jelent, hogy amikor a nagysebességű vasút megkapta London elvi jóváhagyását, kínai vállalatok bejelentkeztek a kormánynál azzal, hogy rövidebb határidővel és kevesebb pénzből is megoldják az összeköttetés kiépítését. Ennek részleteiről itt írt az Origo.
Most, hogy megkezdődhet a kivitelezés, az abban érdekelt vállalatok számára - mint a Costain, a Balfour Beatty és a Skanska Construction UK - különös kihívást jelent a munkavégzés megszervezése a koronavírus miatt.
Az bizonyos, hogy
az építkezéseken a munkavégzés megszervezésekor be kell tartani a brit népegészségügyi szolgálat (Public Health England) ajánlásait a dolgozók egymás közötti távolságára vonatkozóan, a fertőzés megelőzése érdekében.
A HS2 építésén dolgozó munkavállalókat képviselő szakszervezet kijelentette:
a munkaerő biztonságának az elsődleges prioritásnak kell lennie az építkezéseken.
Elvárás az, hogy a dolgozók megfelelő egyéni védőeszközöket kapjanak a munkavégzéshez, és hogy szigorúan betartsák illetve betartassák az egymástól való távolság megtartásának szabályait.
A HS2 vonal egyik fő funkciója egyébként az lesz, hogy gyors és megbízható összeköttetést biztosítson London, Birmingham, Manchester és Leeds között. A vonaltól egyrészt a mostani vasúti zsúfoltság csökkenését, valamint a nagyvárosok vonzáskörzetében a gazdaság beindulását várják.