Schanda Tamás azt mondta, hogy ehhez kulcsfontosságú, hogy a kormány a lehető legkedvezőbb körülményeket biztosítsa a fuvarozók munkájához, persze az egészségügyi-biztonsági előírások szem előtt tartásával.
Ezért is döntöttünk úgy, hogy könnyítünk a vezetési és pihenőidők szabályain
– jelentette ki.
Mint mondta, Magyarország az intézkedés végrehajtása előtt hivatalos bejelentést tett az Európai Bizottságnak arról, hogy más tagállamokhoz hasonlóan
2020. május 31-ig meghosszabbítja a vezetési és pihenőidő-szabályokra alkalmazott átmeneti kivételeket.
A csökkentett heti pihenőidő alkalmazása esetén a munkáltatóknak be kell tartaniuk a vonatkozó kompenzációs szabályokat.
Az Európai Bizottságnak márciusban küldött tagállami értesítés alapján a teherautó- és buszsofőrök számára előírt megnövelt maximális vezetési és csökkentett minimális pihenőidők
április 19-éig voltak érvényben.
Magyarország a bizottsági útmutatásnak megfelelően ismét a testülethez fordult annak érdekében, hogy a felmentéseket az uniós rendelkezések sérelme nélkül az ezt követő időszakra meghosszabbíthassa.
A pozitív visszajelzés alapján a 2020. április 20. és május 31. közötti időszakban
A járművezető két lehetőség közül választhat: a rendszeres heti pihenőidők helyett csökkentett heti pihenőidőt alkalmazhat, ebben az esetben a csökkentést kompenzálni kell az arányos pihenővel, vagy a heti pihenőidőt a megelőző heti pihenőidő végétől számított nem hat, hanem hét 24 órás időszak után kell megkezdenie.
A tagállamok átmeneti mentességi kérelmeit az Európai Bizottság honlapján közzéteszi.
Az általában érvényes előírások betartását a határokon jellemző torlódások miatt kialakult várakozások súlyosan megnehezítik, sok esetben ellehetetlenítik. Járványügyi szempontból is fontos, hogy a hazánkon nemzetközi forgalomban áthaladó tehergépjárművek mielőbb elhagyhassák az ország területét.
A közúti fuvarozást érintő uniós szabályozás nemcsak most, a járvány idején fontos kérdés, hanem a gazdaság újraindítása során is meghatározó lesz
– mondta Schanda Tamás.
Hozzátette, éppen ezért tartja aggasztónak a magyar kormány azt az irányt, amelyet Brüsszel képvisel ebben a témában egy új szabályozásról folyó tárgyaláson.
Meggyőződésünk, hogy a mostani javaslat ellentétes az uniós alapértékekkel és minden józan megfontolással. Jelentős többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtanák az ágazat vállalatait, amivel munkahelyeket veszélyeztetnének, és rombolnák az európai versenyképességet.
A kormány küzd a fuvarozó vállalatok és dolgozóik érdekeiért, és amennyiben szükségessé válik, az Európai Bírósághoz fordul az ügyben
– szögezte le a miniszterhelyettes.