Az 1990-es évek közepén szerte a világon elterjedt egy elképzelés a "távolság haláláról". Az akkoriban robbanásszerű fejlődésnek indult távközlési, valamint webes technológiák minden korábbinál egyszerűbbé, gyorsabbá, és egy idő után olcsóbbá tették az emberek közötti kommunikációt. A légi közlekedés nagyon rövid idő alatt, korábban abban részt nem vevő tömegek számára vált elérhetővé, új lendületet adva a turizmusnak. A világ hirtelen "kicsi" lett: normává vált, hogy könnyűszerrel lehet kapcsolatot tartani másokkal több ezer kilométeres távolságra is, vagy akár oda is utazni.
Persze ez csak részlegesen volt így a Covid-19 előtt is, hiszen az országok a járvány kezdetéig is életben tartottak vagy bevezettek bizonyos intézkedéseket, amelyekkel a társadalmi mozgásokat korlátozták, vagy a saját gazdaságot kívánták védeni és ellenállóbbá tenni a külső hatásokkal szemben.
A világjárvány azonban korábban soha nem látott intézkedéseket eredményezett e téren.
Jelenleg több mint 3 milliárd ember él olyan országokban, melyeknek határai zártak a külföldről érkezők előtt, és a világ lakosságának 93 százalékának mozgását, lakóhely-elhagyását érinti valamilyen korlátozás a vírus miatt.
S bár a turizmus idővel újra fog indulni, időbe telik, míg eléri a járvány előtti szintet, és újra természetessé válik a távolság legyőzése.
Ez mit jelenthet az egyes vállalkozások számára?
Részben persze komoly nehézségeket, de hosszabb távon azt is, hogy a korlátozások és a távolságok újrateremtődése egyúttal előnyükre is fordítható.
A vásárlók a helyi termelésű áruk, a cégek a lokális beszállítói láncok irányába fordulhatnak.
A globális ellátási láncok mellett, részben azok helyett, a gazdaság belső egymásra épülése a korábbiaknál jóval nagyobb szerepet kaphat.
Ebben pedig a már említett digitális technológiák óriási szerephez juthatnak, jelentőségük megnövekedhet a biztonságos fizikai távolságtartásban. Alkalmazásukkal könnyebbé válhat a helyi termelésre támaszkodás megszervezése, a helyi értékláncok fenntartása.
A Covid-19 járvány megmutatta a gazdasági termelés nemegyszer egyoldalú kiszolgáltatottságát a globális termelési láncok felé. Egyúttal felértékelte a tartalékok jelentőséget azoknál a vállalatoknál, amelyek működése jóval kevésbé függ a világ más cégeinek teljesítményétől.
De felértékelt mást is, ez pedig a gyors és rugalmas alkalmazkodás az új kihívásokhoz.
A McKinsey elemzői szerint a 2008-as válság idején sok céget ezek a képességek, a korábbi takarékoskodás, valamint a költségek gyors csökkentése segítette a kilábalásban. Ez azonban most lehet, hogy kevés lesz. Az elemzők szerint azok a cégek erősödhetnek meg a járvány után, amik nem pusztán módosítják a meglévőt, hanem új modellt is tudnak alkotni működésükhöz. Például a járvány megmutatta, nagy szükség van arra, hogy világos képlete legyen a döntési és a helyettesítési, sőt, akár a cégen belüli pozíciók utódlási folyamatának.
A vállalatoknak növelniük kell például a járványok okozta válságokkal szembeni ellenálló képességüket. Ehhez el kell fogadni azt, hogy a befektetők jövőbeni döntéseiknél figyelni fognak arra, hogy a vállalat milyen környezeti, társadalmi, fenntarthatósági feltételek szerint működik, és hogyan szervezte meg működését úgy, hogy ellenálló legyen, például az ilyen átmeneti krízisekkel szemben.
Azt még egyelőre nem tudni, hogy a turizmusban és a vendéglátásban a digitalizáció hogyan fogja segíteni az újbóli fellendülést - bár szerepének fontossága felől nincs kérdés -, de a McKinsey szerint már most is van három olyan terület, melynek további lendületet adhat a mostani világjárvány. Ezek a digitális kereskedelem, a telemedicina, valamint az automatizáció. Mindhárom területen új, várhatóan kedvező folyamatok indulhatnak el vagy erősödhetnek fel a digitális átállásban, részben a járványnak köszöngetően.
Vásárlás az interneten:
A McKinsey elemzői külön kitérnek a millenniumi, illetve a Z generációra, vagyis összességében az 1980 és 2012 között születettekre.
Számukra a Covid-19 jelenti az eddigi legnagyobb, generációs értelemben tekintett, általános krízist.
A jó hír viszont mindenki számára az, hogy a digitális fejlődés olyan lendületet kaphat, és abba az irányba haladhat tovább a járványt követően, amelyre e generációk tagjai - akik számára az online világ és a digitalizáció már természetes - mindig is vágytak. Vagyis a minél több területet, minél átfogóbban, minél egyszerűbben kezelő megoldások irányába.
Telemedicina:
A járvány egyik fontos hozadéka volt, hogy részben átalakult a páciensek kapcsolattartása az orvosokkal, egészségügyi dolgozókkal, illetve az ellátórendszerrel, és felerősödött a távoli egészségügyi szolgáltatások szerepe. Újra kellett gondolni a közvetlen, fizikai jelenlétre épülő orvos-beteg kapcsolatokat. Például a Teladoc Health, az USA legnagyobb független szolgáltatója, forgalmának 50 százalékos növekedését regisztrálta a március 20-án zárult munkahétig bezárólag, úgy, hogy több száz új orvost kellett a hálózatába bevonnia.
Az Amerikai Szövetségi Távközlési Bizottság 200 millió dollárt költött arra, hogy javítsa a kapcsolattartás lehetőségét a páciensek és a virtuális egészségügyi szolgáltatók között, az amerikai Egészségügyi Minisztérium szerint pedig jelentősen megugrott az ilyen szolgáltatások igénybe vétele. A KRY International, Európa legnagyobb távegészségügyi szolgáltatója, 200 százalékos forgalomnövekedést regisztrált, Franciaország és Dél-Korea pedig lazított az ilyen szolgáltatások igénybe vételének szabályain.
Mit jelent a telemedicina?
Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ közölte meghatározás szerint a telemedicina olyan infókommunikációs eszközzel támogatott diagnosztikus vagy terápiás, távfelügyeleti eljárás, amelyben az egészségügyi szakszemélyzet szükségszerű beteg melletti jelenlétét online elektronikus kapcsolaton keresztül távolról pótolják. Tágabb definíció szerint olyan esetek is a telemedicina tárgykörébe tartoznak, amikor egymástól távol tevékenykedő egészségügyi szakemberek cserélnek egészségügyi adatot egy adott személy jobb ellátása érdekében.Ez természetesen egyáltalán nem azt jelenti, hogy az orvos-beteg kapcsolatokból a jövőben teljesen eltűnik a közvetlen orvos-beteg találkozás. A McKinsey szerint azonban a gyógyításban a digitalizáció visszafordíthatatlan erősödése számos kedvező változást hozhat maga után, és elősegítheti, hogy a valóban fontos orvos-beteg találkozások jöhessenek létre. A járványnak pedig jótékony hatása lehet emellett egyéni szinten az egészségügyi tudatosság növekedése.
Automatizálás:
A vállalat már 2017 végén azt prognosztizálta, hogy a világ különféle munkafolyamatainak 60 százalékát érinti az automatizáció 2030-ig, ezen belül az egyes kulcstevékenységek több mint 30 százalékánál lejátszódnak majd ilyen folyamatok. Ez 400-800 millió embert érint globálisan, és a gazdaság, a munkavégzés évtizedek óta nem látott átalakulását hozza magával. Mindebben persze lesznek regionális különbségek is, és például nem lehet arra számítani, hogy a világ fejlődő régióiban egyszeriben eltűnnek az újságosstandok az utak mellől. De a digitális fejlődés és az emberek közötti távolságtartás igénye felerősíti az automatizációs átalakulásokat.
Már a koronavírus-járvány előtt is voltak jelei annak, hogy a gazdaságban sem lehet egyedüli mérce a részvények értéke. Például 2019 augusztusában 181 nagy amerikai vállalat vezetője közös nyilatkozatban kötelezte el magát amellett, hogy cégeiknél a szokott vállalati mutatókon túl, azokkal egyenrangúan, kiemelt fontosságúként kezelik a munkavállalókba történő befektetést, a közösségek támogatását, a beszállítóikkal való etikus magatartást.
Ezek, az emberekbe és a közösségekbe, valamint a környezetbe tett befektetések erősödhetnek fel a járvány után.
A járvány miatti gazdasági veszteséget most - eltérően a 2008-as pénzügyi válságtól - a társadalmak egészének viselnie kell, ám ezzel egyidejűleg fel is értékelődhet az egyének és a közösségek szerepe is.
Az emberek, a vállalkozások és az egyes kezdeményezések új módokon - például digitális eszközökkel - létesítenek egymással kapcsolatot, és a kialakult helyzet előmozdíthatja régóta igényelt változások megtörténtét. Munkavállalók és munkáltatók új szabályok szerint alakíthatják ki közös működésük rendszerét, legyen szó akár rugalmas munkavégzés vagy a távmunka állandósulásáról, vagy a társadalmi felelősségvállalás kiterjesztéséről, formáiról.
Ezekben a vonatkozásokban viszont - írják az elemzők -
a távolság továbbra sem "éled újjá", ami önmagában pozitív fejlemény, viszont a helyzet elősegíti a kapcsolattartás újszerű és biztonságos módjait.
A jövőt persze a McKinsey-nél sem látják előre. Abban viszont optimisták, hogy a járvány utáni világ nem az egyenlőtlenségek erősödésével és a határok megmerevedésével jár majd. Hanem a most hozott döntések nyomán jelentkező új normák az innováció, a termelékenység új útjait nyitják meg, ellenállóbb iparágakhoz, sikeres kormányzati működésekhez, és egy másként, de újracsatlakozott világ kialakulásához vezetnek.