Nehéz időszak előtt állnak a személyes luxuscikkeket gyártó vállalatok. A Bain & Company nevű tanácsadócég friss kutatása szerint ugyanis a szektor bevételei 50-60 százalékkal csökkenhetnek a második negyedévben, vagyis június végéig. A jelentés olyan területeket emelt ki az iparágban, mint a ruhák, az ékszerek, a karórák, a kozmetikai cikkek vagy a kiegészítők.
Noha a járvány miatti gazdasági leállások és korlátozó intézkedések számos iparágat súlyosan érintenek, a Bain előrejelzése szerint a személyes luxuscikkek ipara az év egészében is gyengülést mutathat.
A friss prognózis szerint a piac egésze 20-35 százalékkal zsugorodhat 2020-ban. Ezzel a szektor idei összbevétele 180 és 220 milliárd euró között alakulhat.
Várható a luxuspiac talpra állása, de nagy valószínűséggel az iparág alapvető átalakuláson megy majd keresztül – mondta Claudia D'Arpizio, a jelentés egyik szerzője. A kutatás nem vett figyelembe olyan tényezőket, mint a járvány esetleges második hulláma, illetve a vírus elleni vakcina kifejlesztése és globális elterjedése.
Korábban a McKinsey & Company elemzése úgy számolt, hogy a személyes luxuscikkek globális piacán 35-39 százalékos lehet a bevételcsökkenés 2020-ban a megelőző évhez képest.
Az áprilisi kutatás akkor még arra épített, hogy amennyiben a boltok még két hónapig zárva tartanak, akkor a szektor tőzsdén jegyzett európai és észak-amerikai vállalatainak nagyjából 80 százaléka kerülhet nehéz pénzügyi helyzetbe.
A személyes luxuscikkek piaca 2019-ben 281 milliárd eurós bevételt ért el. A Bain várakozása szerint ezt a szintet legközelebb 2021 és 2023 között sikerülhet majd újra elérni, attól függően, hogyan alakulnak az általános gazdasági trendek, mennyire javul a fogyasztói bizalom, valamint hogy miként változik a globális turizmus. Emellett az is fontos lesz, az iparág szereplői miként reagálnak a változó fogyasztói igényekre – tették hozzá.
A friss prognózis alapján a kínai vásárlók vezethetik majd a talpra állást a luxusiparban.
A kínai korlátozások lazítása után ugyanis arra lehet számítani, hogy a fogyasztók egy része elkezdi beszerezni azokat a javakat, melyekhez a járvány miatt nem jutott hozzá. Mindazonáltal annyiban változhat a korábbi trend, hogy ezek a kínai vásárlók most jelentős részben saját országukban fognak vásárolni. Korábban az volt a jellemző, hogy a gazdag kínaiak elsősorban Párizsban, Londonban vagy New Yorkban szerezték be a kívánt termékeket.
Ezt támasztja alá, hogy Kínában a legjobban teljesítő márkák már elkezdtek növekedést produkálni az idei évre vonatkozó számaikban. Jóllehet a fizikai boltok látogatottsága a felére esett vissza tavalyhoz képest, az látszik, hogy akik betérnek az üzletekbe, azoknak a jelentős része tényleg vásárol is valamit – emelte ki a Bain jelentése.
A hosszabb távú prognózisból emellett kiderül, hogy a személyes luxuscikkek globális piacának mérete 2025-ig 320-330 milliárd euróra bővülhet, részben épp a kínai fogyasztói aktivitás növekedése miatt.
Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi várakozások szerint öt év múlva a kínai vásárlók adják majd a globális luxusfogyasztás felét, szemben a 2019-ben mért 35 százalékkal. Kínához pedig egyre jobban zárkóznak föl más ázsiai országok fogyasztói is, köszönhetően a helyi vásárlásoknak, illetve a régiókon átívelő turizmusnak.