A kínai koronavírusnak már a makrogazdasági hatásaitól is elkezdtek félni az elemzők. Az amerikai jegybank például jelezte, a betegség az egész világgazdaság növekedésére nézve kockázatot jelent, különösen, hogy számos vállalat leállította a kínai termelését.
Van azonban néhány vállalat és iparág, amely különösen nehéz helyzetbe került a vírus következtében. A Business Insider elemzői ezek közül emeltek ki néhányat.
A UBS épp egy hete tett közzé egy jelentést, amelyben kiemelte, a koronavírus a teljes globális szépségipar számára gazdasági kockázatot jelent.
Ennek egyszerűen az az oka, hogy a szektor nagyon erősen függ a turistáktól.
Ahogy pedig a kínai vásárlók száma megcsappan, az egész iparág bajba kerül.
A UBS elemzői kiemelték, az Estée Lauder különösen nagy fenyegetésnek van kitéve a turisták vásárlásainak csökkenésével, mivel a vállalat ázsiai bevételeinek felét a kínai fogyasztók adják.
Az egyes márkák közül az elemzés kiemelte az Apple-t, miután a Moody's még január végén hangsúlyozta, a koronavírus időszakosan le fogja lassítani a vállalat erős profit-növekedési lendületét. A márka kínai növekedését ugyanis jelentősen korlátozza a betegség.
Ezzel együtt az Apple még viszonylag könnyen megúszhatja a válságot, mivel az elemzők szerint az iPhone gyártója képes alternatív beszállítókat használni. Ráadásul az Apple igen erős pénzügyi háttérrel rendelkezik ahhoz, hogy relatíve könnyedén átvészelje a kínai piac időszakos megroppanását.
A luxusmárkák körében számos vállalat támaszkodik igen erősen a kínai vásárlókra, de a Reuters elemzése külön is kiemelte a Burberry esetét.
A társaságnak 64 üzlete van Kínában, melyből 24-et be kellett zárnia (időszakosan) a koronavírus terjedése miatt.
Nem véletlen, hogy Marco Gobbetti vezérigazgató jelezte, a betegség egyértelműen negatív hatást gyakorol a luxusszektorban mutatkozó keresletre.
Az iparágban természetesen további kockázatot jelent a vírus globális terjedése, de ettől függetlenül a UBS említett jelentése is hangsúlyozta, a szektort különösen kellemetlenül érintik a hatások.
A Deadline számításai szerint a Disney számára összesen 175 millió dolláros kiesést jelent majd, ha a Sanghajban és Hongkongban lévő parkjai két hónapig zárva tartanak.
Nem ez az egyetlen rossz hír azonban a vállalattal kapcsolatban. A Deadline arról is beszámolt, hogy a JPMorgan egyik elemzője kiadott egy jelentést, amelyben jelezte, a Walt Disney Studios szintén súlyos csapást szenvedhet el annak következtében, hogy a kínai mozik nagy számban zártak be a koronavírus miatt.
A luxuscikkek kategóriáján belül nem csupán a ruházati cégeket érinti kellemetlenül a kínai betegség. A UBS elemzése megállapította,
hasonlóan kedvezőtlen helyzetben vannak olyan italmárkák, mint a Brown-Forman, a Diaego, a Pernod Ricard vagy a Rémy Martin.
Ezek ugyanis különösen erősen ki vannak szolgáltatva a turisták vásárlásainak.
Ezzel párhuzamosan a Moody's elemzői azt írták, hogy a betegség terjedése visszafogja majd az európai alkoholos italok iránti kínai keresletet. Ezzel összefüggésben az is rossz hír, hogy a koronavírus épp a kínai holdújévi ünnepi szezon idején jelent meg, amikor a kínai piac hagyományosan erős az alkoholfogyasztásban.
Noha az Apple-t külön is kiemelték az elemzések, az egész okostelefon-szektor foghatja a fejét a koronavírus miatt. A járvány által okozott termelési fennakadások miatt az első negyedévben éves viszonylatban 12 százalékkal, öt éves mélypontra csökkenhet az okostelefon-gyártás volumene a kínai TrendForce piackutató intézet hétfőn publikált prognózisa szerint.
A TrendForce jelentésében az első negyedévre 275 milliós globális gyártási volument jelez előre az első negyedévre, ami 12 százalékkal marad el a 2019 első negyedévitől és öt éves mélypontnak számít.
A TrendForce elemzése megállapítja, hogy a termeléscsökkenést nem is annyira az alkatrészellátás fennakadásai, mint az okostelefon összeszerelés leállásai, valamint a kereskedelmi fennakadások okozzák. Az év elejére ugyanis a gyártók hagyományosan jelentős alkatrészkészleteket halmoznak fel a hosszas kínai holdújév miatt. Minden azon múlik, hogy az összeszerelő üzemek milyen ütemben indítják be újra a gyártást - írja az elemzés.
A piackutató cég elemzésében hangsúlyozza, hogy "nem tekinti borúsnak" az éves forgalmi kilátásokat, mivel a nagy- és kiskereskedelmi forgalomban a vírusjárvány miatti korlátozások csak elhalasztják az okostelefon keresletet, de lényegesen nem csökkenik azt.
A legnagyobb világpiaci tényező a dél-koreai Samsung Electronics gyártókapacitásainak túlnyomó része Vietnamban található, piacának pedig csak két százalékát adja a kínai. A Samsung az első negyedévben a TrendForce előző előrejelzésénél 3 százalékkal kevesebb, 71,5 millió okostelefont fog gyártani.
A Huawei első negyedévi okostelefon-termelésére vonatkozó előrejelzést a TrendForce 15 százalékkal csökkentette 42,5 millióra.
Az Apple az első negyedévben 41 millió iPhone készüléket fog gyártani a mostani prognózis szerint. Előző prognózisában a TrendForce 45,5 milliós termelést jelzett.
A Xiaomi termelési előrejelzését a TrendForce 10 százalékkal 2,47 millióra csökkentette, ami nagyjából megfelel a 2019 első negyedévinek. Az OPPO termelése 2,4 millió, a Vivo termelése 1,7 millió okostelefon lesz az első negyedévben. A két cég termelésére vonatkozó előrejelzését a TrendForce 14 és 15 százalékkal csökkentette.