A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1

A légitársaságoknak ki kell fizetni a törölt repülőjegyek árát

Horizontal ILLUSTRATION AIR TRAVEL LOGO AIRPORT BOEING PLANE ON THE GROUND COMPAGNIE LOW-COST AIRLINE
Várakozó Ryanair-gépek a római Ciampino repülőtéren
Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottságnak (EB) 12 tagállam javasolta azt, hogy a különleges helyzetre tekintettel, fogadják el azt a kezdeményezést, hogy a törölt repülőjáratok árát ne kelljen pénzben visszafizetni az utasoknak, hanem legyen elég utalvány formájában jóváírni az összeget. Ezt a javaslatot azonban nem támogatta a közösségi testület, számol be a friss döntésről a légiközlekedési híroldal, az Airportal.
Vágólapra másolva!

A friss ajánlás szerint,

az EB nem függeszti fel azokat a szabályokat, miszerint a törölt légijáratok teljes árát 7 napon belül készpénzben vissza kell adni az utasnak, ha az utalványt nem fogadja el.

Azaz az EU szerdai döntésével megerősítette: ha az utas nem fogadja el a törölt járat fejében felajánlott kupont, akkor hét napon belül vissza kell téríteni a jegy árát. Vagyis nem történt változtatás a mostani szabályokban.

Mint ismert, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nemrég az egy évig érvényes kupon bevezetését javasolta a légi közlekedés szereplőinek képviseletében. Noha a javaslat nem ment át, a testület ajánlásokat fogalmazott meg a légitársaságoknak és utazásszervezőknek arra, hogyan próbálják meg vonzóbbá tenni az utalvány formájában történő visszatérítést.

Várakozó Ryanair-gépek a római Ciampino repülőtéren Forrás: AFP/Alberto Pizzoli

Például ezen irányelvek szerint:

  • az utalványok legalább 12 hónapig legyenek felhasználhatók, és a szolgáltatók ösztönözhetik az utasokat magasabb összeg jóváírásával arra, hogy ezt válasszák;
  • az állami vagy magánszektor részéről állítsanak az utalványok mögé megfelelő biztosítékot arra az esetre, ha az adott légitársaság vagy utazásszervező időközben csődbe menne, fizetésképtelenné válna;
  • amennyiben elérhető, az utalványoknak az eredeti foglalással megegyező utazási feltételeket kell biztosítaniuk, tehát nem lehetne gyengébb szolgáltatást kínálni vele, vagy ráfizettetni ugyanazért az útért: például, ha az adott útvonalon közben megdrágulnak a jegyek, szigorodnak a poggyászszabályok vagy fizetőssé válik a fedélzeti ellátás, az utast akkor is az eredeti áron és feltételek szerint kellene szállítani;
  • az utalványok legyenek szélesebb körben felhasználhatók, tehát nemcsak az adott légitársaságnál, hanem csoport esetén a teljes hálózaton, illetve az utasoknak legyen lehetősége plusz költség nélkül másnak átadni;
  • ha az utas végül nem használja fel az utalványt, akkor se vesszen el a pénze, hanem a lejáratot követően 14 nappal kapja vissza a pénzét;
  • valamint az egy évnél hosszabb lejáratú utalványok esetén az utas a kiállítástól számított 12 hónapig dönthessen úgy, hogy mégis inkább készpénzben kéri a visszatérítést.

Az EB ajánlása felhívja arra is a figyelmet, hogy a turisztikai és a (légi)szállítási értéklánc minden szereplője jóhiszeműen működjön együtt a járvány okozta veszteségek egymás közötti méltányos megosztásában.

A döntés tehát marad az utas kezében, az ezzel kapcsolatos jogszabályokat nem módosítják.

A testület a fogyasztóvédelmi szervezeteket arra kéri, hogy az utalványok elfogadására ösztönözzék az utasokat a készpénz-visszatérítéssel szemben, ezzel segítve a légitársaságok és az utazásszervezők talpon maradását.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!