Nagy kínai autógyártó vállalatok jelentették be, hogy olyan fejlesztéseken dolgoznak illetve kínálják azokat járműveikhez, melyek egészségügyi szempontból nagyobb biztonságot jelentenek az utastérben tartózkodóknak, számol be arról a BBC.
A SAIC például - amely a legendás brit autmárka, az MG tulajdonosa - kiegészítő extraként kínál egy megoldást, aminél az autóban keringetett levegőt ultraibolya fény segítségével lehet sterilizálni.
Egy rivális autógyártó, a Guangzhou Automobile (GAC) pedig új, többszintű, emelt biztonságot nyújtó légszűrőrendszerrel kínálja több új modelljét.
A cégeknél elmondták, legalább olyan szintű védelmet szeretnének biztosítani a járművek belsejében az utasoknak, mint amekkorát az egyéni maszkok viselete ad.
A legtovább talán a Geely ment. A londoni taxiautókat is gyártó vállalat kifejezetten "vírusellenes funkciókról" beszél új fejlesztései kapcsán, azt állítva, hogy azokat a nagyvárosok szennyezett levegője miatt már amúgy is létező megoldásaira támaszkodva fejleszti.
A cég szerint fejlesztéseik elsődleges célja most, hogy
olyan megoldások szülessenek, aminek révén megakadályozzák a levegőben keringő, az utasokra és a vezetőre potenciálisan veszélyes részecskék bejutását az utastérbe.
A vállalat ennek érdekében az autó műszerfalát és az utastér számos elemét - például a fogantyúkat - antimikrobiális felülettel vonja be, ami képes elpusztítani a vírusokat és a baktériumokat is.
A vállalat azt is közölte, új vásárlóik számára drónok fogják kiszállítani frissen vásárolt járműveikhez a kulcsokat, hogy így is megvalósuljon a személyek közötti közvetlen interakciók számának csökkentése.
"Ezek a törekvések nem pusztán Kínára jellemzők, hamarosan ez lesz a globális trend. Valójában pedig amúgy is létező fejlesztési irányokról van szó, amelyeket a Covid-19 most felgyorsított" - értékelte a vállalatok ígéreteit Vivek Vaidya, a Frost & Sullivan mobilitási szakértője.
Ugyanakkor vannak elemzők, akik ettől eltérően ítélik meg a vállalatok bejelentéseit.
"A cégek megpróbálják kihasználni a Covid-19 kapcsán a félelmeket, hogy azok mentén termékeket és szolgáltatásokat adjanak el a vásárlóknak" - mondja Shaun Rein, a China Market Research Group nevű piackutató vállalat ügyvezetője.
Szerinte a fogyasztóknak óvatosaknak kell lenniük minden olyan ajánlatnál, amelyben azt ígérik nekik, hogy az adott termék csökkenti a vírusok terjedését, különösen, ha az a Covid-19 betegséget előidéző új koronavírusra vonatkozik.
Emlékeztetett arra, hogy 2015-ben a Tesla már bevezetett Kínában a városok légszennyezettsége ellen felkészített modelleket.
Nemrég a japán Nippon festékgyártó vállalat jelentette be, hogy antivirális bevonatot adó terméket fejlesztett ki, amely segít megvédeni az embereket a felületekről összeszedhető fertőzésektől. Bár a cég soha nem állította, hogy a terméket az új koronavírus ellen ajánlja, azt egészségügyi intézményekbe szánta, és több kórháznak is adomonyázottt belőle a járvány eredeti epicentrumában, a kínai Vuhan városában.