Egy italgyártó cég lett Kína legértékesebb tőzsdei vállalata

moutai, maotai, kínai ital
--FILE--A customer looks at a bottle of Kweichow Moutai liquor at a store in Nanjing city, east China's Henan province, 12 August 2013. China's top alcohol brand Kweichow Moutai signed Saturday () a Memorandum of Understanding (MoU) with a visiting San Francisco government delegation in a bid to promote bilateral cooperation in trade, investment, culture and tourism. Under the MoU, Moutai will open an office in San Francisco to increase its sales in the city and further expand its market share in the United States, said Yuan Renguo, chairman of Kweichow Maotai Group.
Vágólapra másolva!
A röviditalok piacának felső szegmensében versenyeznek a Kweichow Moutai nevű kínai cég termékei. Nem kis meglepetésre, a kínai politikusok és üzletemberek által is nagyon kedvelt italok gyártója, idén tavasszal a legértékesebb, tőzsdén jegyzett kínai vállalattá nőtte ki magát - írja a BBC.
Vágólapra másolva!

A Kweichow Moutai jelenleg értékesebb, tőzsdén jegyzett kínai vállalatnak számít, mint a Kínai Ipari és Kereskedelmi Bank (ICBC), amely eszközérték alapján a világ legnagyobb kereskedelmi bankja, egyúttal Kína eddig legértékesebbnek számító vállalata.

A gyártó vállalat papírjai rengeteget erősödtek idén Forrás: AFP/Imaginechina/Li Yuze

Az italgyártó részvényei idén eddig több mint 20 százalékot erősödtek, és ezzel a cég azon, mindössze néhány vállalatot felsorakoztató listára lépett fel, amelyknél a részvényérték eléri vagy meghaladja a 100 jüant (kb. 4200 forint).

A mostani adatok szerint a Kweichow Moutai jelenleg több mint 1,8 ezer milliárd jüant (több mint 75 ezer millárd forintot) ért, az ICBC értéke valamennyivel ez alatt van.

Ugyan a kínai technológiai vállalat, az Alibaba, értékesebb az italgyártónál, csakhogy nincs jelen a kínai tőzsdéken, egy másik jelentős nagyvállalat, a Huawei pedig magántulajdonban van, zártkörű részvénytársaságként működik.

Az 1999-ben alapított Kweichow Moutai egy szokatlan tulajdonosi struktúrában működik. A vállalat részben állami tulajdonban van, részben pedig nyilvános kereskedésben forog a Sanghaji Tőzsdén. A cég értéke már három éve akkora volt, hogy maga mögé utasította a Diageot, amely a rengeteg, ismert italbrand tulajdonosként, nemzetközileg is meghatározó súllyal bír a piacon.

Illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Chen Yong

A kínai gyártó legfontosabb terméke a pajcsiu (angolos átírattal: baijiu), egy színtelen szeszesital, melyet jelenleg Kína nemzeti röviditalaként pozicionálnak - épp ezért meglepő, hogy egyébként a gyártóvállalat Kínán kívül nem túlságosan ismert.

A pajcsiu alkoholtartalma 35-60 százalék között van, és kifejezetten minőségi italként jeleníti meg azt gyártója a piacokon.

A vásárlók akár 900 jüant (kb. 40 ezer forint) is megadnak egy üveg Kweichow Moutai pajcsiuért, de az árak ennél jóval magasabbak is lehetnek - a ritka és különleges kiadásokért, vagy nagyon jó évjáratokért, a tehetős vásárlók akár 20 ezer dollárnak (több mint 6 millió forint) megfelelő összeget is hajlandók fizetni.

Az ital időnként annyira keresetté válik, hogy áruhiány jelentkezik abból. Erről a közelmúltban ebben a cikkében írt az Origo.

Ehhez kapcsolódik egy érdekes jelenség: annak ellenére, hogy a vállalat termékeinek forgalmazása és árazása erős állami kontroll alatt van Kínában, elég sok, vastagabb pénztárcájú vásárló befektetési céllal vásárolja üvegszámra az italt - azaz abban bízik, hogy egy kis idő után, jóval drágábban tud majd azokon túladni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!